AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.878

Byta bara en fjäder?

BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Brusten fjäder höger fram på min citroen c2 - 05.
Samma fjäder byttes för ca sex år sedan, och ca 5000 mil sedan.
Bilen har gått ca 14k.
Har den gått igen just för att de bara bytte en?
Läste det nånstans, att den friska nya får ta mer belastning.

Så nu ärju frågan om man bara ska byta fjäder på ena sidan, eller på båda? Blir det så ojämn belastning?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, på en delad axel (som det rör sig om i det här fallet) så är nog det helt försumbart.

Vad som skulle kunna skilja är att om du har en sida med en riktigt gammal och utsliten fjäder så är det sannolikt att den sidan kommer att vara en aningens lägre än den andra sidan som precis fått en helt ny frisk fjäder.
Men vad denna höjdskillnad gör för viktfördelningen är helt försumbart (så små vinklar att det för en vardagsbil är försumbart - då är effekten av en 60kg förare och 120kg förare eller ingen förare alls större - för en seriös racingbil så är corner weight såklart viktigt och då räknar man alltid med förare vid mätningarna).
Så i ett statiskt scenario så är själva viktfördelningen inte speciellt annorlunda om man har en tokgammal sliten fjäder i ena hörnet och en helt ny fjäder i det andra hörnet.
För ett dynamiskt scenario är det ungefär likadant. Inte helt optimalt att ha lite olika egenskaper på fjädrarna, men olika lufttryck i framdäcken gör lika stor skillnad - och hur många kollar att de har samma lufttryck i framdäcken!?!

Däremot anser jag att stötdämpare är mycket mer kritiskt att byta i par. Anta du har två stötdämpare som är totalt sopslut - vi pratar om cykelpumpar här. Du byter bara en. Vid en hård inbromsning kommer ena hörnet att effektivt arbeta med sin dämpare medans det andra hörnet bara kommer att vika sig och börja direkt komprimera ihop fjädern (utan någon som helst kontroll på sin rörelse vare sig i compression eller rebound). Detta kommer att ge bilen lite obehagliga köregenskaper.

När det gäller fjädrar så skulle jag kunna tänka mig att en stel baxel skulle kunna belasta en helt ny fjäder lite mer än en helt utsliten. Inte mycket, men om man har en fjäder som är absolut helt slut och lika mjuk som en skumtomte och en helt ny fjäder så kommer den nya fjädern att få arbeta hårdare. Men att halvera livslängden på fjäder pga bara det tror jag inte på även i fallet med en stel bakaxel.

En fjäder ska hålla mycket längre än 6 år / 5 000 mil. Jag vill att mina fjädrar (förutsatt att de inte rostar sönder) ska hålla i 30 år / 50 000 mil.

Det kan finnas yttre faktorer som reducerar livslängden på fjädrarna, exempelvis att de brister. Om tex dräneringshålet i fjäderbensskålen är igensatt på den sidan där dina fjädrar går sönder så är det ju mycket större risk att det samlas smuts, fukt och vatten och accelerarar rostprocessen på din fjäder.

@BMWE21323 : Vilket märke var det på fjädrarna?
Var den korrekt monterad (låg den rätt i fjäderskålen och hade den rätt underlägg)?
Hur såg fjädern ut kring brottet - var det torrt/rent/helt eller rostigt?
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Tack för utförligt svar! Kilen var märket på fjädern. (Mekonomen) En lesjöforsprodukt om jag förstått det rätt.

Ingen aning om den var rätt monterad, men det gjordes iaf på verkstad. Jag ägde inte bilen då, men kvittot finns. Såg bara brottet som snabbast när besiktningsmannen visade mig, så jag vet inte riktigt.

Om jag byter en fjäder, så ställs man inför frågeställningen om man även ska passa på att byta dämpare, vilket kanske är smart och på sin plats efter 14k. Å då måste man ju isf göra det även på andra sidan... Jobbigt val.

På autodoc och mister auto såfår jag dubbla uppsättningar fjädrar, två monroe original glasdämpare, tillhörande dammskyddssats och fjäderbenslagringar för under 2500.Men då tillkommer ju jobbet på det, å denna bil har precis blivit påkostad en del, så jag slits mellan snålhet och slöseri...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, Kilen/Lesjöfors rankar jag högt (har använt dessa flera gånger utan minsta problem).

Förstår ditt dilemma! Man får helt enkelt väga ihop sannolikheter, framtida planer med bilen, materialkostnader, arbetskostnader och lite andra faktorer samt vikta dessa faktorer enligt sin egen personlighet och gör man det så kommer man fram till ett svar.

Byter man fjäder så får man mycket av arbetskostnaden gratis genom att samtidigt byta dämpare (så det skulle jag gjort). Men som du säger finns ingen vinst i arbetskostnad mellan de olika sidorna.

Fast dämparna brukar väl hålla runt 15-25 kmil, så sannolikheten att de behöver bytas kan vara runt hörnet (men kan lika gärna vara 10 kmil bort).

Men om dämpare inte läcker/fuktar eller uppvisar grava fel så bör ju inte skillnaden bli alltför dramatisk mellan en ny dämpare och en som sitter där nu (jämfört med om båda skulle vara fullständigt slut). Den generella rekommendationen är ju såklart att byta i par - men det är en generell rekommendation för att undvika de värsta basket cases.

Jag skulle nog gjort såhär:
Om jag tänkt behålla bilen ett bra tag framöver (samt att den har potential att "överleva" en längre tid framöver) så skulle jag passat på att byta båda sidor (både fjäder/dämpare) i ett enda verkstadsbesök (istället för att behöva lämna in den 3-4 gånger).
Om det finns en sannolikhet att jag säljer bilen (eller gör mig av med den) inom något år eller ett par år så skulle jag bara bytt på ena sidan (och bytt fjädern och troligtvis även dämparen - beroende på kostnad). Varför? Det finns extremt få köpare av begagnade bilar (speciellt inom den gruppen som köper Citroen C2 - ta det inte på fel sätt men det är min åsikt - vid närmare eftertanke gäller det alla grupper oavsett bilmodell) som uppskattar eller ser värde i att en bil har underhållits på ett bra sätt - det är bara priset och fälgarna som är av intresse :-)

Följer jag alltid mina egna råd? Njae, ibland men inte alltid :-) Mitt vinterskott (Volvo 855) behövde nya fjäderbenslagringar på båda sidor för ett tag sedan (kräver att man demonterar fjäderbenet). Passade jag på att byta fjädrar eller dämpare? Nej. Varför? För att jag är osäker på hur många säsonger till den håller (eller hur länge driftkostnaden kan hållas på en låg nivå). Om en fjäder går nästa säsong? Ja, då får jag mitt eget lilla dilemma :-)
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
C2 och första generationens C3 har problem med framfjädrar som brister och Citroën har haft rejält utökad garanti på dessa - kan vara värt att höra med din Citroën-verkstad. Väldigt tveksamt dock med tanke på bilens ålder men det kan vara värt att kolla upp.
Jag hade tidigare en C2 -06 där framfjädrarna gick av 2013, de byttes då kostnadsfritt på verkstad.

/Masten
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Har nu beställt nya fjäderbenslagringar x2 (kompletta) nya monroe stötdämpare x2, och kyb fjädrar x2 Allt för ett totalpris av 2100:- på Autodoc

Skulle ha kostat 5124:- för precis samma delar (förutom fjädrarna - där jag nu testar kyb istället för kilen) på Mekonomen... Hur sjukt är inte det. 3000:- skillnad.

Så då får vi se vad arbetskostnaden landar på.

Förhoppningsvis så håller det ihop ett bra tag framöver (å förhoppningsvis längre än sex år - som den nuvarande Kilenfjädern höll ihop.)

BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

2600:- för arbetet att byta allt på båda sidor på auktoriserad Peugeot verkstad. 2100:- för materialet.

Totalt alltså billigare än vad materialkostnaden skulle ha blivit vid köp på Meca eller Mekonomen :-) Det får man väl ändå vara nöjd med, även om det är en trist utgift.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.