AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.593

Luktar bränd olja inuti bilen och osar olja vid grenrör - e91 320i touring N43 2008

Har känt lukt fr bränd olja sista månaderna. Mest när man står still med bilen.

Idag hade bilen stått still en vecka o jag startade den så var de litet tunt lager med olja på nox-katten som börjad småryka efter några minuters tomgångskörning.

Bild... tagen framför motor mot torpedvägg...
tycker mej se lite olja längst ut på vänstra hörnet på ventilkåpan enl bild nära rostfri hylla som sitter monterad ovanför grenrören:
Länk

[URL=Länk

Någon som varit med om samma sak? Tacksam för svar
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har varit med om liknande, fast då med en N46-motor (föregångaren till N43-motorn).

Det är med största sannolikhet att ventilkåpspackningen blivit torr och bräcklig. Det händer förr eller senare på alla motorer och dessa packningar ska numera ses som rent förbrukningsmaterial (äldre typ av ventilkåpspackningar höll längre).

Jag hade själv en läckande ventilkåpspackning, men även en läckande vakuumpump. Det är mycket vanligt på N46-motorerna och jag gissar även på N43-motorerna också då konstruktionen är i princip likadan.

Du kan se vakuumpumpen på den här bilden - sitter längst bak på toppen och ser ut som en silverfärgad hockeypuck med en deformerad Davidsstjärna ingjuten i sig
Länk

När denna vakuumpump läckte på min N46-motor så rann det olja ned till höger i bilden ovan och ut på skyddsplåten och när man sedan accelerade iväg så rann det över kanten och droppade ned på de varma grenrören/avgasrören.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.