AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.759

M4 2015 - Köpråd utrustningsnivå

Sida 2 av 3
Ja du kommer garanterat bli nöjd. Se till att uppdatera mjukvaran, i början av 2016 så kom det en mjukvara som rättar till en hel del problem. Blir som en helt ny bil enligt många.

Länk
Grattis till en fin bil! Om det var den vitmetallic som stod hos A-wåx kan jag förstå dig då den var i mkt fint skick!
Tackar!

Stark, det är en silverstone metallic så är nog inte samma kärra vi tänker på? Denna är dock i ett fantastiskt skick så känns mycket bra!
Bi
229
Biderman
BMW M2 LCI -18
BMW 520d -15
Hej, lånar tråden.

Är oxå lite sugen på en M4, men har inte kört ngn än. Hur är komforten i den kontra en M3 E92? Är inte sugen på att studsa omkring i kupen längre :). Då jämför jag lite med M2, M235 och M3 e92.

Mvh
Har inte kört/åkt E92 men efter att ha kört ett par dagar med min så kan jag konstatera att den sväljer typ farthinder relativt bra, och så länge vägen är slät så är den hur trevlig som helst att köra med. Men ojämnheter känns, brunnslock och liknande är inte bekvämt att köra över hur som helst. Däremot sitter man kanon i stolarna så jag tycker inte man studsar runt, men styv är den.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Beror ju på vad du jämför med och har för preferenser.

Har ingen egen M3/4 men har kört en hel del med dom i alla dess varianter, cab, coupe, fyradörrars, Competition osv.

Det är i mina ögon bråkiga bilar som verkligen vill köras och gärna inspirerat. Det går så klart att köra söndagskörning med dom men det är stötigt och knöligt. Men det beror som sagt på vad man jämför med och jag gör ju bort mig eftersom jag gärna jämför alla bilar jag kör mot min sjua. Och det är ju inte samma grej liksom.

M3 (för den är roligare och med udda) skulle jag ogärna ta på långresa till Europa men å andra sidan så är en M4 Cab är galet kul på sommaren när man kan busa runt, både i stan och på fina landsvägar. Men den är lite tung i gumpen... taket väger en del och den vikten slipper man i en coupe.

Skulle jag köpa en M-bil skulle det helt klart bli en M3!

Niklas

Fransosen
Bi
229
Biderman
BMW M2 LCI -18
BMW 520d -15
Nu har jag varit och provkört 2st M4. Det är ju en riktigt rolig bil på många sätt, men vilket vägljud det var. Man hörde ju knappt stereon... Den ena jag körde hade 19" och den andra hade 20" RFT.

Blir det bättre om man byter däck, ev går en till lite högre profil?
Behöver ej ha 30 profil skulle lätt kunna gå upp till 40 om det går?

/N
Hur många mil hade bilarna gått? Efter cirka 200 mil blir det bättre, men om man har däck anpassade efter biltypen så kommer man inte ifrån däckljudet
Bi
229
Biderman
BMW M2 LCI -18
BMW 520d -15
Dom hade gått 2400 mil och 1400 mil.

Man får ju lätt plats med 40 profil i hjulhuset. Sen vet jag att dom inte rekommenderar att man går upp i profil, men vad kan hända?
Det blir en ökning på ca 8% (57mm diameter) och dom säger max 5%.
Verdi
Varför inte köpa en 440i istället? Länk

360 hästar räcker väldigt bra på allmän väg. Går tystare, mjukare, spårar mindre, är billigare, låter bättre...

Fast det är klart. Det är ju ingen M4. :) Men vill man vara fin får man lida pin.

Går du upp i profil så lär du ju få mer potential för krängning i däcksidorna i kurvor. Sen beror det väl på hur du tänker köra bilen huruvida det spelar någon roll eller inte.

Tycker min låter rätt mycket men på det stora hela så är det mest det aktiva ljudet som jag stör mig på. För det mesta är det rätt bra återkoppling men ibland blir det bara drygt. Funderar på att koppla ur och se hur det är utan.

Sen är det ju kallt och inte direkt några vettiga förutsättningar på vägarna just nu, men riktigt bra blir det väl aldrig på svenska vägar.

Men i slutändan så måste man nog fundera över vad man ska ha bilen till och vad man kan tolerera. Finns väl någon tråd här på forumet där folk har "bränt" sig på M-bilar just för att de inte är lika bekväma som man trott. Jag kommer själv från en 650 och det är enorm skillnad för att ändå vara ganska lika bilar. Men jag tycker än så länge att det är övervägande positivt i M4:an. Har bara kört knappt 60 mil men märker redan att den börjar bli lite mjukare och tystare. Får se hur det blir när jag lägger på sommardäcken igen, de är ändå lite bredare.
Ja det är roligt vilka preferenser man har. Jag kommer från en 911 Turbo från 2010 som har ett jävla vägbrus, så själv tycker jag efter 2 veckor med min M4a att den är hur tyst och behaglig som helst :)

Tycker också inte det va så stor skillnad på att gå från mina vinterdäck som är 18" med 40 profil till mina 19" med 35 profil.
Verdi
Nimgaard,
Ja man kan säga att jag brände mig. På sätt och vis. Jag har ju provat M2 både som andrabil/jobbpendlarbil och som ren entusiastbil.

När jag hade den som pendlarbil så led jag av den dåliga komforten och när jag hade den som extrabil så kändes det bara så onödigt att jag inte kunde njuta av den när jag väl körde den.

Jag tycker ju att det är hur kul som helst med en M-bil men tyvärr fick jag inte ihop det på nåt bra sätt. Hade jag kört bana så hade det sett helt annorlunda ut. Då hade jag lättare kunnat härda ut och tagit nackdelarna till vardags eller tyckt att den var värd det även som extrabil. Dvs båda alternativen jag provade hade känts rimliga.

Tyvärr kommer bullret öka när du byter till sommardäcken. De är bredare och gummit är hårdare.
Jo, lite värre blir det men jag kör vinterdäck på mina gamla 373-fälgar så 10mm bak och 20mm mer fram. Inte så farligt mycket mer ändå.

Ljud stör mig faktiskt inte så mycket och jag försökte få bilen så lik min 6-serie som möjligt i komfort och prylar så än så länge är känslan bra. Har ju bara en bil så det ska helst funka i vardagen med. Sen kör jag ju sällan mer än några få mil i taget, och när jag väl kör långt så har jag ändå ställt in mig på det och tycker det är kul med en bil som vill köras.

Men visst är M4:an bråkigare, så är det bara. Det är ju både för och nackdel beroende på hur man upplever det. Får se hur det känns när man haft den något år och vant sig mer vid den.

Sen kan jag hålla med dig Verdi, biltypen gör sig ganska dåligt om man inte kan ha den som extrabil eller leva med den som vardagsbil. För min del så både 650:n och nu M4:an är ju två rätt opraktiska leksaksbilar. Men som ensamstående utan barn i lägenhet så passar det mig rätt bra då jag inte har några andra behov och möjlighet att låna mer praktiska bilar de få gånger jag behöver. Och det är nästan en förutsättning eftersom jag rent praktiskt inte kan ha två eller fler bilar. Kan tänka mig att en tvådörrars coupe är svårare att motivera i t ex en familjesituation.
Bi
229
Biderman
BMW M2 LCI -18
BMW 520d -15
:Verdi, ja dom är oxå fina men vill fasen ha en M-bil :)

Jag kommer ju inte ligga å pressa bilen max i kurvorna så i det fallet så skulle det inte spela någon roll för mig om jag går upp lite i profil. Frågan är bara om det kommer att funka i praktiken?

Det är inte lätt det här, bilen är ju grymt läcker, härlig att köra. Tycker även att den gick väldigt fint på vägen och inte alls så spårkänslig som vissa säger, men det är ju de här vägljudet som stör mig :)

Verdi
Nimgaard,
Egentligen kunde jag väl leva med bullret och stötigheten som vardagsbil. Var dock en del saker utöver det som fick bägaren att rinna över. Dyr, opraktisk, fick åka och tanka flera ggr i veckan osv...

Tror för övrigt att M2:an är ännu bullrigare än M4:an.
Nimgaard:

Funkar fint som familjracer också, har min 4 åriga dotter i back, inga problem, vill man så kan man :)

Biderman:

Vill du ha en M-Bil så är det nog bara gilla läget med ljudnivån, är ju synd att tumma på körkänslan och hur bilen ser ut med högre profil...
Verdi
Egentligen tycker jag Alpina har ett bättre koncept om man ser bilen som vardagsbil. Synd att de är så dyra och ovanliga...
Bi
229
Biderman
BMW M2 LCI -18
BMW 520d -15
Ja M2 är ännu värre än M4 när det kommer till buller.

Ja det är väl bara att gilla läget :) Dock så har jag börjat tycka om när det är lite mer gummi än bara en svart remsa runt fälgarna.

Kikade på däck nu och man kan köpa Pirelli p-zero (35 profil) som har 69db ist för Michelin pss 73dp (30 profil)

Ska fundera idag hur jag ska göra med bilen.
Verdi
Antar att en M235i inte är direkt supertyst heller. Är en M4 verkligen så mycket bullrigare?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.