|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har beställt en Opel Insignia kombi 210 hästars som enligt spec skulle levereras med så kallat flexride chassi (adaptivt chassi) idag ringde handlaren och meddelade att min bil byggts fel och att flexride chassit inte är monterat. Min bil är tydligen 1/26 som är berörda i Sverige. Handlaren vill kompensera mig med ett avdrag på 19200kr ink moms. Men förmånsvärdet sjunker bara ca 175kr/månad. Brutto Löneavdraget blir iofs också ca 500kr mindre i månaden. Kan även beställs en ny bil om jag vill, men då är det ca 4-5 månaders lev tid. Hur hade ni ställt er till det? Det adaptiva chassit är väldigt trevligt tycker jag då det inte alls kränger lika mycket som med std chassi något jag gillar. | |
|
Känns som en fråga bara du kan svara på. Lite extra speciellt blir det ju när det är en förmånsbil och de 19 200 inte kommer dig till godo fullt ut. Om du tycker att chassit är viktigt så beställ en ny bil. Orkar du inte vänta och tycker att 18 000 mer i plånboken över tre år är kompensation nog iom löneavdraget så är det väl bara att köra. |
|
|
Ja jo det kanske är så, hade jag köpt den privat så hade jag nog valt att beställa en ny bil. Nu blir det isåfall krongel med leasingbolaget osv, plus en herran massa mer mil i Superbens enligt mig helt fel designade stolar känns sådär halvlockande det också. Skillnaden i skattade pengar är ca 11000kr dvs ungefär vad tillvalet kostar. Så jag blir ju defakto inte kompenserad över huvud taget. Skillnad för privatköpare då är det ju lite kompensation i form av 8-9000kr. |
|
| Ni som har adaptivt chassi, använder ni de olika inställningarna eller är det bara en gimmik som paddlar vilket man använder 5 ggr sen aldrig mer? | |
|
Använder konstant, familj i bilen = komfort, själv i bilen = sport. Om jag hade beställt så jag inte velat ha en bil utan, snarare rivit kontraktet och begärt en bättre deal på en lagerbil eller inkommande. Om inte annat så finns det kanske en annan handlare som vill sälja en bil till dig? |
|
| Jag råkade ut för liknande. Fick ny bil, men fick dessutom behålla den ursprungligt beställda tills den nya var tillverkad och klar. Lämnade in bilen med 850 mil på mätaren utan att betala en krona. Kundservice! | |
| Tack för inputs, jag bestämde mig för att beställa en ny bil då jag inte vill sitta där bakom ratten i 3 år och 12000mil och vara bitter över att jag kunde haft det där chassit. Handlaren och Opel skulle försöka få fram den nya bilen så fort som möjligt, kunde inte ge något mer utförligt svar på exakt hur lång lev tid nu på telefonen men hoppas så klart på så kort som möjligt. Under tiden får jag fortsätta att ratta Skoda Superb. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.