|
|
|
|---|---|
|
En nybörjarfråga om bromsskivor, som kanske är feltänkt men ha då överseende och förklara. Jag meckar inte bromsar själv som ni säkert förstår. Kan man byta storlek på bromsskivor? Jag tänker så här och rätta mej om jag tänker fel: Bromsklotsarna måste ju hamna rätt på slitytan på skivorna -dvs på rätt avstånd från navcentrum. Det blir ju oket som styr hur långt ut på skivan klotsarna hamnar. Hur fäster oket i sin infästning i bilen? Går det att justera okets avstånd från navcentrum radiellt? Eller får man byta infästningen av oket? Går det? Eller ska man helt enkelt hålla sig till samma storlek som existerande bromsskiva? Att bättra på bromsarna kan man ju göra med bättre belägg, slitsade/borrade skivor men när det "är gjort" - är inte då nästa steg, större skivor? /Patrik, 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 | |
|
Ibland kan man enkelt byta bromsar från en bil som har större bromsar i samma modellserie - då får man helt enkelt flytta över oken och okhållare ("sadlar") plus bromsskivor och klossar förstås. Då kan det vara "bolt on" om fjäderben/spindlar etc. är likadana eller åtminstone har samma mått som på din bil. I andra fall måste man byta fler komponenter eller göra distanser/adaptrar. Vilken bil gäller det? Bättre bromsklossar, bättre/ny bromsvätska, slitsade/borrade skivor, bättre kylning till bromsarna och stålomspunna bromsslangar är dock tekniska åtgärder som man kan göra innan man börjar härja med att byta till större bromsar. Sedan kan man förbättra bromsarnas uthållighet mycket genom att lära sig bromsa på rätt sätt också... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det var mest ett teoretiskt resonamang, men har noterat att förra ägaren på min E91 monterat slitsade skivor och yellowstuff belägg (tror jag i alla fall) men vet inte om storleken är samma som orginal eller inte. Sadlarna som fäster oken, kan man se dem här? Länk /Patrik, 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Sadlarna är #3 på bilden: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hur vet man orginaldiamter på sin bils bromskivor? Nuvarande slitsade kan jag ju såklart mäta - men för att veta om det är orginalstorlek eller inte - vad ska jag jämföra med för siffror? /Patrik, 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Kolla i realoem.com och gå på de minsta skivorna om din bil inte (mot förmodan) har förstärkta bromsar i nybilsspecifikationen - den specifikationen är mycket ovanlig, mer ovanlig än M-sportbromsar om det finns som option för bilen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nu har Johan B täckt det mesta, men kan lägga till ett par detaljer kring just bromsprestanda. Det första man egentligen vill klargöra för sig själv är - vilket problem är det jag försöker lösa? När man vet det så är det lättare att optimera en lösning för detta (det kan lätt bli spretigt om man inte är säker på vilket problem man försöker lösa). Vi kan två extremfall där båda fall faller under kategorin "jag vill ha de bästa bromsarna". Fall #1 : Vill ha absolut kortaste bromssträcka när man kör i höga hastigheter på motorväg (exempelvis 120 km/h) om man hamnar i ett allvarligt läge där det krävs en enda lång hård inbromsning. Fall #2 : Vill ha effektiva, stabila och tåliga bromsar för kontinuerlig lång körning på bana. I fall #1 så ger luftkylning inte särskilt mycket. Här är det fördelaktigt med en mycket stor bromsskiva som dels kan generera stort moment men framförallt kan dess massa svälja all rörelseenergi som omvandlas till värmeenergi i bromsskivan. Här vill man även ha bromsbelägg som har absolut full "styrka" även när de är helt kalla och värmetåligheten är inte en avgörande faktor. I fall #2 så vill vi ha så små bromsar som vi kan komma undan med. Här är luftkylning kritiskt, här är det kritiskt att ha bromsbelägg som klarar höga temperaturer och dess egenskaper som kalla är inte det viktigaste, bromsskivans storlek vill man ha så liten som möjligt. Häng inte upp er på detaljer i ovanstående exempel :-) Det är endast exempel för att belysa att "den bästa lösningen" för en person inte nödvändigtvis behöver vara "den bästa lösningen" för en annan person. När det gäller hårt utnyttjande av bromsar så gör "bättre" bromsbelägg den absolut största skillnaden - dvs bromsbelägg som i första hand är värmetåligare samt har friktionsmaterial som är anpassat för hård användning. Ju varmare bromsarna blir - desto större skillnad märker man i prestanda och hållbarhet mellan helt vanliga bromsbelägg och bromsbelägg speciellt gjorda för hård körning. Du kan köra slut på en uppsättning vanliga bromsbelägg på en kvart om de blir för varma - när de går över en viss temperaturgräns så brukar de ofta haverera rätt snabbt. Kylning är ett enkelt och effektivt sätt att hantera värmen som oundvikligen bildas. Men som nämnts innan, om man bara är ute efter väldigt effektiva bromsar för enstaka sitautioner ger kylning av bromsar inte särskilt mycket. När det gäller slitsade och borrade bromsskivor så är det inga direkta metoder för bättre bromsprestanda, det är endast olika sätt att undvika att olika fenomen skulle kunna försämra din bromsprestanda. I första hand är de gjorda för att ge fri passage till de gaser som kan bildas när bromsbeläggen hettas upp (istället för att de bildar en kudde mellan bromsbelägg och bromsskiva). Men om detta är ett problem beror helt och hållet på vilka bromsbelägg du använder och vilka temperaturer du hanterar. Brembo nämner 5 anledningar för borrade bromsskivor (personligen anser jag att man verkligen ska veta att man behöver detta innan man väljer detta - ett bra mittemellanalternativ är slottade bromsskivor): #1 : Friktionstalet mellan belägg/skiva blir högre (kan inte riktigt förklara det och frågan är om det är försumbart för alla utom toppracingteam). #2 : Attraktiv och sportig look (no comments). #3 : Bättre/snabbare initial bromsförmåga vid väldigt blött väderlek / blöta bromsskivor (vilket jag köper men det får man även med slottade - sen kan man undra hur bra grepp dina däck har när det är så väldigt blött underlag - dessutom har många moderna bilar en funktion för att "rengöra och hålla bromsskivan torr" alternativt när den kan förutse att en hård inbromsning kan behövas så förbereder den bromsarna genom att "rengöra och torka bromsskivan" #4 : Better heat and gas dispersion (köper jag också - fast huruvida om den bättre värmeavledningen är försumbart för alla utom toppracingteam kan diskuteras) #5 : Rengörande effekt på bromsbelägg - sägs att det under vissa omständigheter kan byggas upp "skräp" på bromsbeläggens yta vilket skrapas bort av hålen (kan jag också köpa till viss del - huruvida vanligt detta problem egentligen är kan diskuteras och i vilka situationer och körstilar detta egentligen uppstår kan också diskuteras dvs är det vid daily driving med nästan ingen använding av bromsar du behöver detta eller är det vid hård track day körning där du bromsar hela tiden du behöver detta - du får även denna funktionalitet med slottade bromsskivor) |
|
När Johan och BMWslangen går igång är det bara att suga i sig klokskap - tack för att ni delar så frikostigt av er kunskap. Såg att min bil enligt realoem har standard 330*24 (antar diameter * tjocklek) samt 348*30 med optionen "Usable load increase". Jag får mäta då det är dax att byta till sommardäcken - sen vet jag inte om 18mm diameter kräver ny placering av OKen. Såg också att båda optionerna heter ventilated - innebär det slitsade som standard? Kanske förre ägare bara bytt belägg på min bil - i alla fall är "klämmorna"på oket gula vilket jag tolkat som indikation på yellowstuff belägg. Jag vet inte vad förra ägaren prioriterat och kostat på bilen men diametern kan jag ju kolla när det är däckbyte. /Patrik, 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
Det stämmer, 330x25 mm är standard på bromsarna på din bil. Jepp, det är bromsskivans diameter samt dess tjocklek som man uppger (mätt i mm). Jo, sådan skillnad på diameter på bromsskivan kräver andra bromsokshållare (vilket gör att bromsoket samtidigt flyttas utåt då de sitter fast i bromsokshållarna). Man kan se detta på artikelnummer i reservdelskatalogen. På din bil med standardbromsskivor har bromsokshållaren artikelnummer 34 11 6 769 097 Länk På samma bil fast med option "Usable load increase" så har bromsokshållaren istället artikelnummer 34 11 6 773 203 (dessutom har dessa bromsok en helt annan konstruktion - så du kan inte återanvända bromsbelägg och man måste även vara uppmärksam på storlek på fälgar) Länk Dessa större bromsar brukar ibland sitta som standard på modeller med lite kraftigare motor. Och mycket riktigt, dessa bromsokshållare, bromsok och bromsskivor sitter som standard på exempelvis E91 LCI 335i Länk Ibland gör man på annat sätt. På den gamla 5-Serien E34 så valde man att endast ändra tjockleken på bromsskivorna. Så på min E34 518i hade jag 302x12 bromsskivor och på min E34 535i hade hag 302x22 bromsskivor - så i det här fallet så var det exakt samma bromsbelägg som användes (fast bromsokshållaren var ju såklart olika och enda anledningen till att de hade olika bromsok var att kolvens diameter behövde vara olika stor). Nej, ventilerade och slitsade är två olika saker. Ventilerade syftar på hur bromsskivan är uppbyggd inuti - ventilerad betyder att bromsskivan är "ihålig" inuti - dvs har ventilationskanaler. Slitsade syftar på hur bromsskivans friktionsyta ser ut. Vanliga bromsskivor har en slät yta (medans slitsade eller borrade har en bearbetad yta). Här är två bra exempel på ventilerade bromsskivor Länk Länk Här är två bra exempel på solida bromsskivor (det är faktiskt bromsskivorna till min E34 518i som jag har ute på försäljning) Länk Länk Notera att båda dessa exempel ovan har en slät friktionssyta, så inga av dessa bromsskivor är slitsade, hålborrade eller liknande. Här är exempel på bromsskivor som är BÅDE slitsade och hålborrade Länk Länk Länk Notera att dessa bromsskivor dessutom är ventilerade (de är "ihåliga" inuti). Dessutom så kan du se att just dessa ventilationskanaler inte är raka utan de är något kurvformade. Det är ett sätt att öka luftgenomströmningen och därmed kylningen. Så dessa bromsskivor är rotationsbestämda - dvs det finns en bromsskiva för vänster sida och en bromsskiva för höger sida. Detta förekommer uteslutande på sportbromsskivor och high-end bromslösningar. Man brukar säga att dessa "vanes" inuti bromsskivorna antingen är raka (straight dvs figur 2 nedan) eller böjda (curved dvs figur 1 nedan). Länk När det gäller ytbehandling finns en uppsjö av varianter än bara slitsade eller hålborrade. Här är en översikt vad AP Racing erbjuder för olika varianter Länk Länk |
|
...för att komplicera det ytterligare, finns det även så kallade "flytande" bromsskivor där själva skivan/friktionsdelen kan röra sig lite i förhållande till navet som är fast monterat, för att ge möjlighet för små rörelser vid t ex. värmeexpansion i skivan. I vissa fall som med en del M-modeller, kan det vara flytande skivor på en marknad (t ex. EU) och vanliga skivor på andra marknader (t ex. USA) men där de båda alternativen har samma mått och kan bytas ut mot varandra rent fysiskt utan modifieringar i övrigt. Bromsar kan man komplicera till det mycket med om man bara vill... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Mitt första inlägg var högst teoretiskt och analytiskt. Större bromsar ger ju såklart generellt sett bättre bromsförmåga - det finns inte mycket att argumentera om det. Vad inlägget i första hand ville belysa var att det finns lite mer bakom än att bara slappa på de absolut största bromsarna man kan hitta - det är lätt att bli bländad och disorienterad av allt bromsbling :-) Följer jag själv alltid det jag skriver? Nä... :-) Men det finns massor av olika anledningar till detta - speciellt på min track day car (en vild blandning av praktiska skäl, långsiktiga planer, temporära lösningar, nödlösningar osv osv osv). Ja, passa på att ta en extra titt vid däcksbytet! Det är dessutom ett bra tillfälle att göra en allmän genomgång av bromssystemet. Kolla skick på bromsslangar, rengöra bromsok/bromsokshållare, glidpinnar, mäta tjocklek på bromsskivan (de har en minimitjocklek), kolla att bromsokens kolv rör sig utan problem och inte har tendens att kärva fast och mycket mer. EBC YellowStuff har en hög värmetålighet och är de belägg bland EBC som generellt ska fungera på bana på många bilar utan större problem (RedStuff är high performance fast för gata och fungerar inte alltid så bra på lite motorstarkare moderna bilar vilket alltid betyder tunga bilar). Stämmer - "öronen" på EBC YellowStuff är gula (samt baksidan är gul också) - gissar på det är det du tänker på när du säger "klämmorna". Hakarna längst till vänster och längst till höger på bromsbelägget i bilden nedan är vad kallar "öronen". Länk EDIT : Du har så rätt så Johan B! I princip vilket ämne som helst kan kompliceras till om man bara vill :-) Och när det gäller flytande bromsskivor så brukar man såklart komplicera till det lite extra genom att det finns två olika riktningar som kan ha flytande. Dels så finns det den radiella riktningen som främst är till för att tillåta värmeexpansion, sen finns det den axiella som främst är till för att undvika pad knockback (att bromsskivan vid hård kurvtagning flexar en aningens och trycker tillbaka bromsbelägget/bromsokskolven/bromsokskolvarna och gör att bromsbeläggen är någon hundradels mm längre ifrån bromsskivan när det är dags att bromsa - mest ett problem för de människor som mäter variationer på sina bromspunkter i centimeter än i meter som vi andra vanliga dödliga). |
|
Detta var ju en lärorik tråd om bromsar om jag funderar på att lära mig mera - hoppas Johan och slangen (eller flera) vill fortsätta dela med sig av sin djupa och gedigna kunskap. Vid däckbytet passade jag på att titta lite mera och hittade lite siffror på oken. Där stod det BMW 57/24/330. På en annan sida stod även 855 Jag börjar gissa att 330 är diametern i millimeter vilket verkar stämma då jag mätte med tumstock men det blir ju inte millimeterprecission då jag inte kan lägga den platt på skivan då den är monterad. Och då är ju skivstorlek orginal på min bil - vilket var min fråga från början. 24 - kan det vara tjockleken i mm på skivan (på slitytan) då den var ny? Funderar på att köpa mej en skruvmicrometer (dryga hundringen på biltema) och mäta. Men hur vet man annars hur tjock skivan var från början om man bara ha en sliten att mäta på? Eller är det så att det bara passar en tjocklek i ett specifikt ok? Så borde det nog vara. 57 - kan det vara någon form av innerdiameter i mm? Och lite mer om tjockleken - hur mycket får slitas ner innan skivan är "slut"? Hur räknar BMWs slitagevarnare - hur många mil motsvarar en mm skivtjocklek? Har för mig att min verkstad ställde om värdena vid min senaste service då de var "felkalibrerade". Om skivan blir för tunn - vad händer då? Blir den skev, blir den för varm (för lite gods att fördela värmen i) eller vad är det som tar slut? Läser jag här så verkar det som att minsta tjocklek ska stå stämplat någonstans: Länk Vad är siffran 855? /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
Har faktiskt inte tänkt på vad de där siffrorna på bromsoken betyder. Men visst stämmer ju en del siffror överens (dina bromsskivor är ju tex 330x24 mm stora). Och bromsoket sätter ju begränsningar kring hur stora (diameter och bredd) de kan hantera. Fast egentligen är det bromsbeläggens tjocklek samt bromsskivans tjockleck som avgör om det får plats i ett visst bromsok eller inte. Kanske 57 är "käftöppningen" på bromsoket. Ett typiskt nytt brombelägg är runt 17 mm tjockt, bromsskivan är 24 mm tjock vilket ger 58 mm. Lite tajt - men fullt möjligt att det är det som siffran beskriver. För det är en av de viktigaste måtten. Intressant! Står ju lite siffror på mina E36 M3 bromsok - måste kolla vad det står där. Din sifferteori stämmer iallafall in på mina E34 535i bromsok. Den har 302x22 bromsskivor och visst står det 22/302 på bromsoket. Länk Ofta står minimumtjockleken (MIN TH) stämplat på själva bromsskivan. Länk Länk Eller så står det (MIN TH) på förpackningen (exemplet nedan är för bromsskivorna fram på min E34 518i). Länk Många tillverkare använder även slitageindikatorer (liknande det som däckstillverkare gör). Brembo exempelvis har på vissa bromsskivor två små hål med olika djup borrade i bromsskivan och när man bara ser ett hål vet man att bromsskivan har tex 50% kvar och när man inte ser något hål alls är det dags att byta bromsskivan. Brembo använder på vissa av sina slitsade bromsskivor en av slitsarna som slitageindikator (när slitsen inte syns är det dags att byta bromsskivor). Länk Länk Länk Annars så går man bara till tillverkarens katalog (tex Brembo) så står dessa uppgifter där (exemplet nedan är för bromsskivorna fram på min E34 535i). Länk Yes, jag mäter med mikrometer om jag behöver för att mäta en bromsskivas tjocklek. Länk BMW's algoritm för bromsslitage använder i huvudsak signalerna från slitagegivarna samt bromstryck + tid (enklast är nog att bara integrera trycket över tiden med lagom delta) och temperatur enligt TIS. Trodde hastighet användes också men det verkar det inte göra vilket är lite märkligt. Fast det är DSC-enheten som verkar göra denna beräkning och den har full koll på rotationshastigheterna så antagligen finns hastighen med som en faktor nånstans. Yes, när skivan blir tunn förlorar den främst förmågan att lagra värmeenergi (men även till viss del sin strukturella styrka speciellt då den blir riktigt varm) och man kan inte längre garantera att bromssysstemet uppfyller de ursprungliga säkerhetskraven man satt upp (som du förstår så finns här såklart en rejält säkerhetsmarginal). |
|
Tack igen för utförligt svar. Då gissade jag rätt på det mesta. Däremot verkar det ju lite dumt att stansa min-tjockleken på omkretsen -där är det ju normalt rost då skivan använts ett tag i svenskt klimat. Vore bättre om det stod på någon yta som inte anfräts av rost lika mycket. Verkar som 22,4 är minTH för alla som är 24mm från början, i alla fall de jag hittat på webben. Slitsarna syns fortfarande så jag tar det som ett gott tecken än så länge, får mäta då jag köpt mej en skruvmicrometer. Vet ju inte märket på de skidorna som sitter på bilen. Kvarstår vad siffran 855 på oket betyder? Det verkar inte vara BMWs artnr : Länk /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
Du har så rätt så, den där instansningen försvinner i samma andetag man monterar på bromsskivan :-) Finns nog inte någon yta på en bromsskiva som är rostfri! Skulle väl vara friktionsytan isåfall, men till och med den är rostig på bromskivorna bak på vissa fordon (läs förare av MPV-bilmodeller som aldrig använder bromspedalen utan undviker all form av accelerationer och rullar fram till korsningar och rondeller) :-) Vad man gör rent praktiskt är att man slår upp vad minimitjockleken är för bromsskivorna för just den modellen man är intresserad av. Det är samma minimitjocklek oavsett tillverkare. I ditt fall är det precis som du säger 22.4 mm. |
|
Arean på korvarna i oken bör också anpassas till huvudbromscylindern och förhållandet mellan fram och bakaxel måste man också ha i åtanke om man funderar på att byta ok. Annars kan det bli fiasko av den tänka uppgraderingen. // Magnus |
|
Helt rätt, 944_Driver - jag brukar också trycka på detta för det glöms ofta bort. När jag gjorde uppgraderingar på min track day car så gjorde jag uträkningar på detta och efter uppgradering så var fram/bak ratio samt bromspedalslag mer eller mindre som innan uppgradering - längre utläggning om detta finns här Länk |
|
Hej Ziad Kan du förklara din fråga lite bättre, jag kan inte riktigt förstå ditt problem. Matthias |
|
|
#1. Har du bytt slitagevarnare gå till #3, annars till #2. #2. Byt slitagevarnare - gå till #3. #3. Initiera slitagevarnare i servicemeny. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.