AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
19.411

Hur ladda ner kartor från BMW till USB?

Sida 2 av 2
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Ja, det där med att stänga av mitt i fungerade inte i dom tidiga versionerna tror jag, men det funkar riktigt bra nu. Återstår för dom att faktiskt uppdatera kartorna till nutid i uppdateringarna, det släpar så galet mycket i tid...
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Idag uppdaterade jag mina kartor i X2:an. Tog väl en dryg timme att tanka ner programvaran och ca 20 minuter till en USB-sticka.
Sen tyckte jag det gick så pass fort i bilen (ca 10 minuter) så den fick gå på tomgång tills det blev klart.
Bara för att ni skall ha lite koll hur det funkar.

/ Peter
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re: daagis

Din bil får väl uppdatering automatiskt via nätet.

The newest generation of the navigation system professional combined BMW ConnectedDrive automatically updates its navigation map data up to 4-times per year. As soon as a new navigation map version is available for a predetermined region, the update is transferred via the integrated SIM card directly into the vehicle.

Customers need not worry about data costs or license costs and a registration is not necessary. During the update process, the navigation system remains fully functional. A manual installation via a BMW Service provider is no longer necessary.
Automatiken (när den fungerar) uppdaterar bara "a predetermined region". För att uppdatera hela (ca 30GB i min) är det USB som gäller.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Jo men vem behöver typ hela världen? Tror ju inte det laddas ner via nätet för där du inte är utan man får Sverige om man är här.
Kr
2
KriPet
535d -14
Är det fler än jag som har problem med att ladda ner uppdateringen? Jag köpte USB Map Update 1 år för 590:-, men jag fick aldrig upp var jag kunde hämta hem den. Om jag går in på länken som Wiberg lagt ut så kommer jag till en sida på connected drive, skrollar jag sedan ner till det jag köpt så står det "Bokad till och med 2023-06-20". Klickar jag in mig på den så står det bara samma sak, finns ingenstans där jag kan ladda ner någonting. Har försökt kontakta bmw men inte fått något svar så jag kollar med er istället om ni har varit med om något liknande.
Du behöver ladda ner "BMW Download Manager"-programmet till dator. I den loggar du in med dit Connected Drive konto. Men BMW har gömt nedladdningen av Download Manager ganska ordentligt:
---
Hur utför jag en manuell kartuppdatering för min BMW?
För att uppdatera navigationskartan i din BMW måste du utföra en manuell kartuppdatering. Logga in i My BMW Portal med ditt BMW ID. När du har loggat in klickar du på Profil-symbolen i navigeringsfältet och väljer ”Mina fordon” > ”Fordonsdetaljer” > ”Kartuppdatering”. Kontrollera under ”Manuell kartuppdatering” om en ny version av navigationskartan finns tillgänglig. Välj ”Till manuell kartuppdatering”, ladda ner BMW Download Manager till din dator och följ ytterligare instruktioner från BMW Download Manager.
---
Kr
2
KriPet
535d -14
Haha ja den där var verkligen gömd. Tyckte jag hade klickat på allt som gick att klicka på, men det där hade jag missat. Stort tack för hjälpen!
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Det är helt vansinnigt att dom gör det så svårt att hitta den länken fortfarande.. Hade ju kunnat lägga en tydlig länk från connected drive-shopen.
bl
2.294
blixten
325i -88
Det är väl meningen att det skall vara besvärligt, så att folk lämnar in sin bil till bmw för uppdatering så att dom kan plocka kunderna på mer pengar...
Nu meddelas i Download Manager att en ny app är på väg att ta över från den gamla.
Jag hittade nedladdning av den nya appen så här:
När du har loggat in klickar du på Profil-symbolen i navigeringsfältet och väljer
"Bilöversikt" (och ev välja bil)/ "Kartuppdatering" / "Till Manuell kartuppdatering"
Där finns "Hämta …
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.