AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.036

Varsel-ljus istället för aut.halvljus

St
13
Stig.G
Z3 1,9 -97
Jag har funderingar på att montera varsel-ljus på min bil som inte är utrustad med automatiskt halvljus.
För att det ska vara bekvämt undrar jag om man kan koppla dessa ljus någonstans på generatorn så att jag får ljus när den börjar ladda.
Enklast vore väl att gå in i kupén och gå direkt på tändningen men jag drar mig för att krypa in under instrumentbrädan.
Kanske kan man koppla dom till +polen på tändspolen.
Är det någon som har en god idé?

SGF
Jag tittade i el-schema och kom fram till följande. Generatorn har ingen lämplig anslutning. Däremot har Z3 ett system att finner du en enbart grön ledning under huven, är den kopplad till tändningslåset och ger spänning enbart i start och körläge. Jag vet att dessa gröna ledningar finns på ett antal ställen. Du måste avsäkra, för att de gröna har knappt avsäkring. Tyvärr befinner sig min bil fortfarande i vinteride, så att jag kan inte kolla efter ett lämpligt ställe att hitta en grön ledning.
Annars tycker jag inte det är speciellt svårt att montera Mixon's halvljusautomatik, men det betyder att krypa under instrumentbrädan och ljusknappen skall plockas upp. Mixon är ett smart system som kollar spänningen, när spänningen kommer över ca 14 volt, innebär det att generatorn laddar. Då aktiveras ljuset.
Har du hittat några snygga lämpliga varselljus?
St
13
Stig.G
Z3 1,9 -97
Snygga?? Kanske inte men diskreta. Kommer knappt att synas som släckta.
Jag har planer på att sätta ljusen på den plastyta bredvid dimljusen (Z3)
5 ljus-starka lysdioder på var sida

SGF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.