|
|
|
|---|---|
|
Någon annan som råkat ut för detta? Ligger på landsväg, ca 70, på farthållaren. Helt plötsligt automatbromsar bilen och största bilvarningslampan tänds i HUDen och bilen piper frenetiskt. Men där fanns inget att varna för. Mötte några bilar, men det var inte nära någon kollision med dem, och jag har mött bilar där tidigare utan motsvarande varning. Har hittills hänt en gång, idag, men undrar som sagt om andra har råkat ut för samma sak samt hur ni isf löste det. | |
| Det har hänt mig en gång i min f31, sen varnade den för urkoppling av kollisions & autofarthållaren. Det visade sig vara massor av salt på sensorn. | |
|
Just slask o salt i fin blandning på/framför sensorerna fick systemen att ”balla ur” varje vinter. Känns som om just den kombon vi har i företrädesvis södra Sverige inte riktigt ingick i BMWs live-tester... ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Ja, att aktiv farthållare resp diverse antikrockfunktioner plingar till och inaktiveras när det blir lite sämre väglag händer "hela tiden" på vintern, men det här var första gången som kollisionsvarningen varnade och aktivt bromsade för ingenting. Väglaget var torrt och det var mulet och några minusgrader, och bilen rejält skitig. Vilken sensor är det som känner av om något annat fordon är oroväckande nära? |
|
| Det är framför allt radarn i fronten som känner av hur nära fordon är. Den slås ut extremt lätt av dåligt väder, men har inte heller råkat ut för en falsk nödbroms på det sättet. | |
|
På min F11 stängs automatisk farthållare av så fort det är minsta snö i luften men än så länge (3.500 mil) har ingen riktig autobroms inträffat. Jag kikar för övrigt på en ny G31 och där har tydligen radarn fått eluppvärmning enligt säljaren idag...! ByggaNytt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.