AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
641

Central lås problem på en e34 525i 1993.

Visa användare
15
Headhunter77
520d touring - 08 och E34 525i touring
Hej.
Som rubriken säger så har jag problem med en e34 centrallås.
När jag låser upp så går samtliga kolvar upp utom främre passagerardörr.
Centrallåset kan ibland öppna sig och stänga sig tills man fisikt öppnar en dörr, då slutar dom att gå upp och ner. När jag låser kan dom göra samma sak , men om jag manuellt öppnar låset för passagerar dörren så låser den som den ska med centrallåset. Har haft fram själva låsenheten för centrallåset på den berörda dörren och sett att låsmekanismen fungerar när jag öppnar och stänger centrallåset. Kan bifoga med lite bilder senare..

Har nyss köpt denna bil så det har varit så sen jag köpte den. Verkar som någon varit inne i denna dörren och fepplat på enheten, för det verkar som den inte va fastsatt på rätt ställe utan bara låg ditslängd. Har googlat efter bilder på hur den ska sitta fast inte hittat något..

Någon som vet och kan beskriva hur centralenheten ska sitta i låset.. eller en bild säger mer än tusen ord så.. Tacksam för all hjälp jag kan få i ämnet..

Mvh

Thord
Visa användare
15
Headhunter77
Här är en länk

Länk

Numner 13 på bilden hängde lös och jag vill veta hur man sätter tillbaka den utan att göra sönder armen på den..

Hej,

Här är en annan bild, från RealOEM.com. Den visar på ett annat sätt, så kanske det klarnar lite. (Kolla bara så att jag valt rätt bil, modell HD51, prod 93-02, manuell. Annars söker du lämpligen själv med bilens VIN, så blir det säkert rätt.)

Länk

När jag tittar på den här länkade bilden, påminner låsmotorn till utseendet mycket om den som jag skrivit om här. De är inte samma, men kanske bidrar bilderna till att du kan skapa dig en uppfattning om hur det skall sitta ihop.

Länk

/Lennart
Visa användare
15
Headhunter77
Hej

Tack för det svaret lenwib . Tror jag ska klara av det med dom länkarna..
Dom var verkligen tydliga. Framförallt den där det beskriver hur man felsöker kontaktdonet.... Återkommer med mera info i ärendet när jag verit i garaget och pillat lite..

Mvh

Thord
Visa användare
15
Headhunter77
Hej Igen..

Hade loss hela motorn . Smörjde upp alla rörliga delar med fett även låsmekanismen.
satte tillbaka motorn i i kabeln och började med mina stora händer att tråckla in motorn på rätt plats.. Med pinnen för att manuellt öppna i ena handen och motorn i den andra för att jucka in den så att själva armen i motorn skulle hamna rätt över kolven som öppnar låset så tillslut klarade jag få i motorn på rätt plats..

Nu funkar allt som det ska... Anser denna tråd som löst...

Tack för all hjälp..

Thord
Läckert! :)

Tack för återkopplingen!

/Lennart
Visa användare
15
Headhunter77
Hej igen..

Låsmotorn hoppade ur igen och när jag tog och kollade vad som hänt insåg jag att jag troligen inte satt den helt riktigt.. med spegel i högsta hugg och en stark ficklampa så såg jag att i framkant på undersidan av motorn satt ett litet spår som stämde överens med en liten stålbit som ska hålla fast motorn när den rör sig fram och tillbaka.. clipsen på sidan av motorn orkar troligen inte att hålla kar endast, så man måste få ner den i detta spår också.. Ville bara hjälpa framtida problemlösare...

Mvh

Thord
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.