AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
402

325 -88 några kända problem?

Ti
80
Tito
bmw 325i touring -89
fiesta -83
Tjing, funderar på att köpa 325 -88 4ägare 15000mil,undrar om det finns några specifika problem med just denna modellen/motor som man skall vara uppmärksam på, finns det några ändringar på denna motor jämfört med tidigare 325:or. Alla tips är välkomna.

T.F
go
145
gorjo
330e -21
Kolla så att topplocksbultarna är av torxtyp(går att se genom oljelocket). Originalbultarna av sexkanttyp var dåliga och kan gå av på årsmodellerna -88, -89, vilket kan ge mindre trevliga resultat.

no
245
nos
540iA Touring -99
Kamaxeln slits ganska bra på dem. Nåt fel på härdningen från fabrik. Den ska inte ticka "för" mycket.

Det vanliga då, bromsar som på alla begbilar.
Vårdslösa hårdkörande tidigare ägare ska inte heller vara bra har jag hört. Svårt just på 325 för att den ingiver till just lite hårdare körning.

Ring till den förra ägaren och kolla att den är betald bara, missade det en gång och det kostade mig en extra slant.

RWD? Ja tack!
Ti
80
Tito
bmw 325i touring -89
fiesta -83
Tackar för snabba svar, förra ägaren har haft bilen sen -97 så där borde man kunna få lite info. Vad kan ett ev. kambyte gå på,det kanske är billigare med trimkam isället för original?? (jobbet utförs av mekkunnig polare). Skriv gärna fler tips!

T.F
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Det förekommer även att spridarna läcker. Det märker du genom att bilen är svårstartad. Det märktes tydligast på min när man hade kört och sen stannade och försökte att starta igen efter någon timme. Då får man köra lite extra med startmotorn innan den går igång. Annars är det en kanon bil att köra, saknar nästan min gamla E-30....

Anders
Ek
539
Ekman
BMW 325 CSL 88
BMW 635 CSI 84
Nos:"Kamaxeln slits ganska bra på dem. Nåt fel på härdningen från fabrik. Den ska inte ticka "för" mycket" Det är alldeles fel. Det är en konstruktoinssak som i kombininatein med erfodligt ventilspel. Lyssna även på bakaxeln så den inte viner under körning samt inte "smäller" när du släpper gasen då kan det vara spel mellan kronhjul och pinjong samt stjärndrev. kolla även ventiltätnigar och det gör du bäst genom att dra på lite sen släppa gasen så du motorbromsar så ska det INTE komma blårök, kolla även rost runt bagageluckan, skärmar taklucka.

BMW 325 TIC under konstruktion
ICQ#126319414
Andreas
Enligt min bmw-mek är anledningen till att kammen slits fort konstruktionen som gör den extra känslig vid kallstarter innan oljan börjar smörja runt, i tyskland som har varmare klimat är slitna kammar inte lika vanligt som här.
Andreas
Just det, rosten i takluckan kan vara så jävlig att den lägger sig bakom innertaket, tilta luckan och kolla upp så ser du, det missade jag när jag köpte min.
Ti
80
Tito
bmw 325i touring -89
fiesta -83
Tackar,tackar för tipsen, nu återstår väl bara att ta med förstoringsglas o stetoskop och sen skall det kollas bil.Har tidigare ägt en 525 -89 som jag tyvärr sålde men nu är abstinensen för stor eller som en användare här på forumet uttryckte sig "en gång BMW alltid BMW". Kommer ni på något mer så bara skriv!
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Har hörtt ngt om att det ingående lagret slits i vid vxl lådan. Kör den varm och lägg dig under, lyssna. Dunk dunk dunk.. säger det så. Då får man byta snart

Länk

Geee mig hardtop !!
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
Koppling o bakaxel är viktigast att kolla..
och när kamrem är bytt senast..
toppen har de haft problem med på e30 har jag förmig..

Den största frågan är vad killen ska ha för den..
Köp den inte till överpris bara för att du måste ha en.. försök isf pruta el leta upp en mer prisvärd bil.

mvh
Ti
80
Tito
bmw 325i touring -89
fiesta -83
Bilen finns hos bilhandlare,begärt pris är 24500:- +att jag måste byta in min bil(Honda risvic) så förhandlingsläget är lite tufft. Även om det är en gammal bil så kanske det är värt att kosta på sig ett M-test!!

T.F
Ek
539
Ekman
BMW 325 CSL 88
BMW 635 CSI 84
ChristianF: låter det inte mer som ett milt knackande? =)och det är inget att oroa sig för..

BMW 325 TIC under konstruktion
ICQ#126319414
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Mkt bra bil!!! Min har gått 26500 mil och jag har kört ca 5000 mil på två år. Inte gjort ett smack åt motorn!
Går som en klocka. Se till att byta kamrem. Kolla upp så att den har varit bra servad tidigare! Osså rosten som vanligt med alla bilar.

Det där med torxbultar behöver du inte bry dig om...Enligt min mek är det skitsnack!? Vad vet jag...Min har sexkantbultar i toppen. Tack hej
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.