AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.363

Apple Car play i efterhand, G31, 5-serie, -18

Wi
6
Wiingman
540i X-drive, 2018
Hej,

Har en ny 5-serie, 2018. Denna kom utan Apple Car play från fabrik/återförsäljaren.

Jag vill nu efterinstallera detta vilket skall fungera (stora NAV mm)

Funktionen är inhandlad i Connected drive butiken. På mitt konto på webben samt i bilens ”connected drive” finns Apple Car play aktiverat och gäller till 2021-03-xx.

När jag nu försöker få fatt på funktionen, dvs lägga till min telefon så skall det i menyn, under mobila enheter finnas just ”Apple Car play”, men den posten finns inte. Där finns bara bluetooth och telefon mm men ingen Apple Car play!

Någon som är duktigt på detta och kan berätta vad som krävs?

Behöver man uppdatera i-drive systemet?

/Martin

Transocean
Fick nyss en ny G30 där CD inte funkade som den skall. Ringde bara Connected Drive Hotline och förklarade problemet och det löste sig.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ja, jag tror du måste aktivera detta i iDrive till en kostnad, annars skulle ju fler köpare gå ”bakvägen” och undvika den kostnad man måste ta för att det skall komma från fabrik.

----
BMW CS/SC #6212
Tror du får köpa till det också. När jag plockade ut min F31 var CarPlay separat val: "6CP Förberedelse för Apple Carplay 3 000"

Rant:
Det enda jag hittills använt det till (haft bilen i drygt ett år) är för spotify. Waze, vilket var tanken att använda, finns så klart inte (Apples fel då de inte tillåter 3:e part att släppa navigationsappar ungefär). Apple maps är ett skämt. Dvs. waze går fortfarande på mobilen.

Spotify låter bättre via CarPlay än BT (antar det går via wifi, ingen koll på hur det funkar).
Wi
6
Wiingman
540i X-drive, 2018
Jag har köpt till ACP i Connected drive store, de flesta för att inte säg alla abonnemangen där är nu aktiverade tom 2021.03 typ.

Det skall vara enkelt att fixa med detta i efterhand och blir frustrerad när jag inte får det att fungera. På de klipp jag kikat på på youtube så skall det finnas/komma upp på menyn under dina mobile devices men där finns ingen ACP hos mig.

Det stör mig men jag får prata med BMW om vad som måste till!

Trodde någon hrmkunde detta på sina fem fingrar...
Wi
6
Wiingman
540i X-drive, 2018
Lurar på om jag måste i ett första skede ansluta telefonen via USB och inte försöka hitta ACP trådlöst via bluetooth??
Nej, är rätt säker på att du måste köra via BT. En annan sak som måste vara påslaget på telefonen är Siri, annars finns inte CarPlay menyn i telfonen (men det problemet verkar du inte ha).

Men "vanligtvis" så trycker du och håller in knappen för att köra röstkommandon till bilen och håller den intryckt. Dvs. samma som instruktionen i tfn under CarPlay. Så gjorde jag syncningen. Men om bilen behöver något hårdvarustöd utöver WiFi Aerial vet jag inte.

Kan tillägga att CarPlay kan bråka rejält ibland, typ inte hitta sig själv, krascha displayen så den bootar om, inte vilja gå tillbaka till CarPlay efter att man lyssnat på radio via ratten utan man måste ner och använda knapparna mellan stolarna.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag har förvisso inte haft ACP i BMW men i de andra jag kört med har USB varit ett måste.
De jag sett som går via USB har en extern extralåda för ACP, dock inte om man har BMW's eget (vad jag vet).

Verkar ju dessutom som BMW går ifrån kostnaden på 3000:- till en årlig avgift på ~800:- istället. Vet dock inte hur det ser ut här i Sverige.
BMW är en av få tillverkare som stödjer wireless Carplay, så kabel ska inte behövas.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW

----
BMW CS/SC #6212
Wi
6
Wiingman
540i X-drive, 2018
Så då var detta löst! När grejerna väl var på plats så var uppkopplingen gjord på 30 SEK.

BMW connected drive hade helt enkelt glömt att aktivera detta. På min profil stod för aktuell beställning och status ”skickad”. Efter kontakt med BMW och åtgärd står det nu ”slutförd”.

Förklaringen var att de har två system, varför man nu har det? I det ena systemet var min beställning ”grön” vilket med tysk logik tydligen avser att den är under behandling. När beställningen är komplett skall den bli ”grå”!

Ev kunde det bero på att beställningen genomfördes en lördag och att transaktionen först kunde genomföras kommande måndag och att beställningen därför inte gått igenom. Det var märkligt menar jag att BMW inte kan ta betalt från kreditkort på en lördag!

Hursomhelst, nu fungerar det, riktigt bra faktiskt! Värt pengarna? Tveksamt!

Lustigt också när man försöker nå kundtjänst BMW comnected drive via Idrive i bilen! Då kommer man till bärgningen! Vart man kommer om man istället väljer ”vägassistans” skall jag undersöka imon!

Tack för support!

Hej wiingman!
Jag köpte också en bmw520 2018 och upptäckte att den saknade carplay.

Vad kostade att köpa till det i efterhand? Rekommendera du det?

Vet du om Google Maps och Storytel kommer upp i carplay?

Har också upptäckt att vägasistans inte går till ett telnr utan skickat info om bilen någonstans. Vad har du kommit fram till där?

Tack

Google Maps och Waze funkar, men Storytel verkar inte bry sig:

Länk
Wi
6
Wiingman
540i X-drive, 2018
Hej, använder ACP mer och mer... skulle säga att det är värt 3.000kr för mig men detta är ju högst personligt personligt.

ACP och Siri funkar rät bra tycker jag, enkel att ringa upp genom att bara säga till Siri. Även SMS funkar rätt bra faktiskt. Google Maps finns och även om inte kartan är lika fin och stor som den inbyggda GPS;n så använder jag enbart den. Bara tala in en adress och så bekräfta så är navigationen på G. Dock får jag givetvis inte upp detta i Head up Display som jag får på den inbyggda GPS;en.

Waze finns också men inte Storytel.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Ljudet från Storytel går väl igång ändå trots att appen inte finns i CarPlay? Så fungerar det i min Touran iaf. Jag startar alltså Storytel (eller Nextory som jag använder just nu...) från telefonen.

/Masten
Tack för svaren.
Jag har precis börjat med en provmånad så får jag se vad jag tycker.

Vet ni om det finns ett sätt att få APC att använda hela skärmen?

Tack

no
217
nogren
X3 30d -19
Bara via fulhack, som slutar att funka när bilens mjukvara uppgraderas.
Man köper en patch och en kodning från ”en kille på plattan”.
Vad kostar fulhacket?
Länk?

no
217
nogren
X3 30d -19
Ingen aning. Jag har läst om det på bimmerpost, för X3 G01, som kör samma elektronik som G30.

sök.... ah: Länk

Tänk på att du då förlorar möjligheten till split screen med Apple play + något från iDrive. En variant som jag uppskattar mer än några pixlar carplay till ...
fl
16
flashandcode
F10 530d xDrive Msport 2016
---------------------------
E81 120d Msport 2007
E87 120i 2006
Kommer kanske lite för sent men kan erbjuda carplay på Id5 och id6 för mycket billigare pris. Erbjuder även navigationsuppdateringar, diverse kodning med mm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.