AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.467

Laddning av batteri BMW F30 2012.

iR
7
iRonNuke
328i -12
Tjena! Jag vinterförvarar bilen i kallgarage. Nu har bilen stått i några månader och jag skulle titta till den. Märkte att batterispänningen var låg, försökte starta men gick inte. Dock funkade lampor annat.

Kopplade in en CTEK-laddare i motorrummet. Nu ett dygn senare, är det inte ett liv i bilen. Vad kan ha hänt? När jag kopplade på laddaren nu igen med läge "snöflinga" så klickade det i ett relä några gånger i motorrummet.

Tacksom för svar!

/Johan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Troligen är det batteriet som har gett upp - batterier börjar sulfatera blyplattorna om spänningen sjunker under 12,4V och ju lägre spänning/desto längre tid, desto större blir skadan - om man inte skyndar sig att ladda upp efter sulfateringen börjat blir skadan permanent i batteriet.

Är det dessutom originalbatteriet från när bilen tillverkades, kan du nog räkna med att det är slut och måste bytas.

Ett AGM-batteri kan man dessutom inte rekonditionera som vanliga batterier, då vätskan är bunden i glasfibermattan på AGM.

Börja med att göra ett konditionstest på batteriet, då lär du få svart på vitt att det är slut och du måste byta ut det.
De flesta verkstäder och en hel del bemannade bensinstationer har speciella mätinstrument där man ser exakt hur mycket kapacitet etc. det är kvar i batteriet.
Tar bara någon minut att göra testet och går att göra med batteriet kvar i bilen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
iR
7
iRonNuke
328i -12
Tack för svar! Jag kan inte testa att ladda direkt på batteriet? Det kan inte bli problem med att koppla bort batteriet? Iofs så är bilen redan strömlös..

Det finns speciella laddare som säger sig kunna ladda upp helt urladdade batterier, det gäller inte AGM-batterier?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, är batteriet helt urladdat brukar inte de flesta laddare starta laddningen alls.
Ibland kan man då mata batteriet med konstant ström (som vissa laddare kan producera) en stund för att få lite spänning i dem innan man börjar ladda normalt.

Dock är det stor sannolikhet att batteriet är rökt då det stått med låg spänning i flera månader!

Vissa laddare har "recond-läge" som ökar spänningen och då kan bryta viss sulfatering (om den inte är för kraftig) och samtidigt skapar gasbildning som rör runt skiktad elektrolyt. Detta fungerar dock sämre på AGM-batterier då de inte kan efterfyllas då recond-laddning brukar leda till vätskeförlust som måste ersättas.
Kör man recond-laddning på ett AGM-batteri kan man orsaka större skada än nytta pga. detta.

Normalt håller ett batteri fyra till fem år även om det finns gott om exempel på batterier som håller både kortare och längre tid, beroende på hur de använts och inte minst vårdats i form av t ex. laddning och rengöring samt justering av elektrolytnivån i de fall där det är möjligt.
Jag hade t ex samma fabriksmonterade batteri i E46:an i nästan 40.000 mil och 13 år...men det stödladdades emellanåt och jag kontrollerade och justerade elektrolytnivån någon gång per år.
Bilen skrotades pga. vildsvinskollision och strax innan dess bytte jag ut det i förebyggande syfte utan att det gamla batteriet egentligen hade visat några tecken på att strula...

Det är inga problem att göra bilen strömlös - ev. kan du tappa radiokanaler och inställningar i elstolar och liknande.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
J-
534
J-A
325i T -08
De flesta moderna bilar kan inte stå i månader utan batteriladdning.
Låt CTEC stå inkopplad på hjälpstartanslutningen hela tiden.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.