|
|
|
|---|---|
|
Jag har en vagnpark med äldre BMW bilar, E38:or ( 750 och 740 ) E53:or ( 4,4 0ch 4,6 ) och märker att fordonskatten blivit dyrare. Jag är BMW entusiast och har för avsikt att behålla dessa bilar, men börjar nu bli orolig att skatten höjs till orimlighet. Kör bara dessa sommartid så kostnaden blir inte så stor men om skatten blir för hög kommer det bli att dessa bilar tappar både värde och framtida eventuella spekulanter. I dessa hata diesel tider skrivs det mycket om dieselförbud och miljösoner i storstäder, men även fast jag bor precis utanför Stockholm tar jag aldrig bilen in i stan, utan åker utanför dom eventuella miljösonerna när jag ska handla mm. Jag har kollat runt lite på nätet om fordonsskatt, men tycker inte jag hittar en bra förklaring. Skulle vara enormt tacksam om ngn har lite info om detta. | |
|
Skatten kommer bli någon hundralapp högre på gamla bilar, men inte mer än så. Det "bonus-malus"-system som nu införs handlar mer om att tvinga bilköpare att köpa bilar med lägre utsläpp genom främst införa en piska. Eventuellt kommer det bli miljözoner i flera svenska städer, men den huvudvärken ligger lite längre fram... ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Bonus Malus gäller väl de tre första åren för bilen - inte helt osannolikt att man valt just tre år med tanke på att de flesta tjänstebilar som företag leasar är på just tre-årscykel...när "vanligt folk" med rösträtt köper dem lätt begagnade drabbas de inte av straffskatten... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är nog bara början på en massa extraskatter som kommer att drabba oss om den här regeringen får härja ett tag till,förmögenhetsskatten är nåt som dom funderar på att införa igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.