|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Jag fick idag ett oväntat problem på min 525:a som varit felfri till idag. Jag har flyttat in närmare city i Gbg och använder bilen mer sällan och det blir många korta turer. Jag har märkt lite gul gegga på oljelocket men inget besvärande. Sista tiden har den slukat olja, behövt fylla 1 liter var 100 mil. Ingen olja läcker ner på marken. Idag startade jag den och skulle iväg o handla. Åter igen en kort sträcka. Framme vid affären börjar den tappa varvtal och jag testar att gasa lite, då dör den helt och vit rök forsar ur avgasröret. Det luktade lite bränt med. När jag tittade på oljestickan såg jag att den gula geggan fanns där med. Tyder väl på att vatten tagit sig in där...? Efter det har jag inte kunnat starta bilen alls. Bilen är 15 år gammal och jag är osäker hur mycket jag vill investera i reparationskostnader.Läste lite om vad det kan vara, typ frusen vevhusvent och topplock som gått. Känner någon igen symptomen? | |
|
Låter som frusen vevhusventilation ja. Ja, varje gång du kör bilen utan att den blir varm så häller du vatten ner i motoroljan (avgaser består bl.a. av koldioxid och vatten). Den kan ha sugit in olja i insuget. Kolla oljenivån. Går motorn runt som vanligt? Då är det nog bara stiften som blivit förpestade. Har den tryckt ut olja nånstans i motorrummet? Kolla också så att du inte får kraftigt över eller undertryck i vevhuset (ta loss oljepåfyllningslocket). Troligtvis är det bara att byta tändstift, vevhusventilationens slangar och avskiljare, byta eller rengöra oljestickans rör ner i tråget samt isolera oljestickans rör så fungerar allt igen. Vet inte vad delarna kostar idag, 2000 kr kanske. Är det bara "lite fruset" och du inte bryr dig så mycket om bilen kan det räcka att tina upp den och köra som vanligt, men var beredd på att det går åt pipan senare. |
|
|
Råkade ut för detta imorse med Var på väg till jobbet och ser bara ett vitt rökmoln bakom bilen , tänkte att jag skulle vända av hemåt igen men bilen dog I rondellen. Kör också många korta turer , men hade en 20mils sväng för ca 3 veckor sedan , men med facit I hand så hade jag behövt en längre tur till. Hittar inte att den tryckt ut någon olja I motorutrymmet Kollade inte oljenivån I morse . Får se om bilen skall bärgas hem eller till verkstad ( inte så skönt att byta dessa delarna ute I kylan ) Någon som har koll vaden verkstad tar för detta jobbet så man kan få ett riktpris. Jag skall sätta igång nu och ringa runt lite för att få lite prisuppgifter. |
|
|
Är det tillräckligt kallt och man kör med låg belastning kommer man aldrig rensa systemet on man kör allt med oisolerat. Tex -20Coch man puttrar i 70km/h med kupevärmen på. Exakt var gränsen går är förstås omöjligt att säga men beror så klart också på hur illa utgångsläget är. Motorn når ej full arbetstemp, inte oljan heller och det vräker in iskall luft i motorrummet som säkrar att oljestickans rör förblir iskallt. Bättre att sladda tio varv i närmsta rondell så att motorn får jobba men utan vinddrag. |
|
|
Jag blåste ut den rejält under visa sträckor. mesta av sträckan var motorväg . Det blir inlämning till verkstad ( där jag servat/reparerat mina BMW sedan 2005 ) , fick ett pris på ca4000kr för delar och jobb. |
|
|
När det hände på min 328i vintern 2006 rök den som en rökgranat och tvärdog. Gick heller inte att starta och bärgades till Bmw. Domen: fullt med olja i en cylinder (hydro lock men stakar hela), gegga/olja i hela vv:n. Lösning: Tömning av ”cylinderoljan”, nya stift, ny olja/filter och isolerad vv samt rengöring av insug. Pris: 14.000kr (2006) |
|
|
Det stående rådet är att om man täcker njurarna vintertid så klarar man sig oftast från det här. Även också montera isolerad vevhusventilation. Men det finns massor av trådar redan om det. Men en snabb och billig åtgärd är att klippa till lite liggunderlag och peta in i njurarna. Ovanligt lite trådar om detta i år trots den kalla vintern. Kanske har M54 ägarna agerat ;-) Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Även låta bilen gå på tomgång länge efter man kört den ordentligt varm! Helst sitta med foten på gasen i 30 min/2000rpm typ! Ne men skämtåsido tror jag de funkar rätt bra att låta den stå lite då och då på tomgång en längre stund, borde torka upp kondensen hyffsat! | |
|
Har en e39 520i som gjorde en liknande härlig grej. Inte orkat kolla upp felet än överhuvudtaget då vi inte behövt en extrabil som tur är. Bärgade bara bort den. Det som skedde för mig var dock lite lustigt, bilen blev orkeslös, sen blev det massvis med vitrök men dog inte utan jag parkerade och stängde av den i tron att topplockpackningen strykit med. Kollar olja och vatten, inga tendenser på att det blandat sig. Försöker sen starta bilen 15-20min senare (tänkte att det får bära eller brista att köra hem), då är motorn stum!! Ringer efter skjuts, och kanske 15min senare när vi ska åka gör jag ett sista försök, och då snurrar motorn igång och bilen går, dock väldigt dåligt. Den var ju svinkallt mest hela tiden när detta inträffade, och hade lite klegg i oljelocket. Hade varit så brännt runt lite i ett försök att få bort lite kondens nån vecka innan men lär väl inte fått bort allt. Så att det var frusen vevhusvent är väl rätt givet. Frågan är ju bara varför den blev stum? Lär ju antagligen oljefyllt en eller flera cylindrar? Så frågan är ju hur stakarna ser ut... Ska riva lite till sommaren och kolla. För kallt nu... |
|
| De kan se bra ut om man inte kört motorn stum. :) | |
|
Nu är bilen lagad. En bidragande orsak var att det inte var isolerad vevhusventilation , vilket jag trodde var standard på svensksålda E39 ( option 842 Cold climate version trodde jag bla innebar isolerad vevhusventilation ) |
|
| Vad byttes? | |
|
några slangar , TRYCKREGLERVENTIL ( heter den på RealOEM) Sedan behövdes det sugas upp olja från cylindrarna. Har inte alla uppgifterna här , är iväg på en business trip. Jag har fortfarande en del olja I avgassystemet som behöver brännas bort = gul motorlampa lyser ( avgasrening ), har kört ca 30mil efter reparation |
|
|
Kan följa upp här med Båda lambdasensorerna byttes och felkoder raderades och nu lyser inte den gula motorlampan mer :) Info vad som gjordes. Bortsugning av olja ur cylindrar och insug Montering av ny oljeavskiljare med 4 st nya isolerade undertrycksrör Påfyllning av olja Bilen går nu hur bra som helst :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.