AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.805

Batterispänning 530xi 2005

Al
48
Allrad
Snart ny BMW
Bilen har fått vila en vecka och jag noterade att batterispänningen sjunkit 0,24 volt under dessa 7 dagar, från 12,71 v (mätt 1 dygn efter jag körde senast). Mätningar gjorda i sleepmode.
Vad säger ni, är det normal "viloförbrukning" eller är det något fel som är trasigt?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ett (eller lika bra med två) varningens finger - här kommer en 100% teoretisk beräkning. Ni som förstår inser att det finns miljarder detaljer och förutsättningar som kan throw off dessa kalkyler.

Men för skojs skull - vi kan prova :-)

Anta du har ett 80Ah batteri i perfekt skick.
Anta allting har skett i +20 grader C.
Anta att 12.71V motsvarar 100% av batteriets kapacitet.
Anta att 12.47V motsvarar 70% av batteriets kapacitet.

Det är en förbrukning på 80*(1-0.7) = 24 Ah
Det motsvarar i det här fallet en kontinuerlig ström på 24 / (7*24) = 140 mA

Jag anser att allt över 100 mA är för mycket i deep sleep (även för dagens elektro-junkies till bilar).

Min E34 535i mätte jag upp till att dra 20mA i viloläge (jag undrar hur mycket av detta som den där billiga steron drog av detta).

BMW uppger att mellan 10 - 40 mA är normalt för min E87 120i -06 (vilket med dagens mått mätt får anses som en relativt enkel bil elektriskt sett - tack och lov).

Summering : Jag tycker att batteriets spänning sjunker för snabbt. Beror troligtvis antingen på att det förbrukas onormalt mycket ström eller att batteriet är dåligt.

Har du möjlighet, koppla en mindre tångamperemätare (plus eller minus spelar ingen roll men se till att du knipsar över alla kablar - när det gäller att sådana här små strömmar så finns det en hel del möjligheter för felmätningar och det kan vara lite känsligt hur man vinklar tångamperemätaren mot kablarna). Som du förstår så måste du kunna läsa av tångamperemätaren efter att bilen gått ned i sleep mode (vilket kan ta en lång tid - skulle rekommendera att vänta minst 30 minuter) och du måste såklart kunna läsa av den utan att röra bilen.

Ändåså inget allvarligt, dramatiskt eller kritiskt. Men ändåså lite utanför min egen comfort zone. Skulle jag iväg till Kotelny och hänga med 99th Arctic Tactical Group så skulle jag nog sett över det innan dess :-)
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Förstår antagandet, men batterispänningen säger inget om batteriets kapacitet (ett gammalt batteri kan ha bara halva kapaciteten kvar).

Däremot säger vilospänningen något om laddningsnivån, s.k. SoC.
(Ex 12,47V ~70% SoC)

"Vad säger ni, är det normal "viloförbrukning" eller är det något fel som är trasigt?"

Vilket batteri?
Skicket på batteriet?
I vilken temperatur har bilen stått?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt rätt Sverige, det var ett kraftigt teoretiskt resonemang men har ändåså ett visst värde i sig - se nedan :-)

Jag tänkte mig att uppgiften var att bestämma om något var normalt eller icke-normalt. Jag jämförde därför mot det bästa tänkbara best-case scenario - helt nytt uppladdat batteri i 20 grader C.

Nu nämnde jag inte det uttryckligen, men jag pratade såklart uteslutande om vilospänningen.

* Om vi hade ett sådant best-case scenario så skulle viloströmmen vara för hög => något behöver göras!
* Om vi inte hade ett sådant scenario så skulle det kunna förklaras av att allt skedde i stark kyla, batteriet har mycket sämre kapacitet än ett nytt (dvs vilströmmen kanske bara är hälften dvs normal men skicket på batteriet gör att vilospänningen trots att sjunker så mycket) etc etc etc => något kan vara i sämre skick än väntat och det är lämpligt att dubbelkolla detta!

Oavsett vilken av punkterna som är sanna (eller om vi har en kombination av båda) så ger det vissa indikationer på att energisystemet inte är i toppskick - utan en mindre översyn/undersökning kan vara lämpligt.

Så för att säga det lite enklare - jag försökte använde lite logiskt resonemang för att säga : Allt verkar inte stå rätt till - det är lämpligt att ta sig en andra titt.

Det första och enklaste är såklart - kolla vad viloströmmen är. Då halverar du felsökningsrymden. Är det viloströmmen jag ska fokusera på? Eller är det batteriet jag ska fokusera på?

Eller så kan man ladda upp batteriet och låta en verkstad testa det - det är faktiskt ganska enkelt det också (men man får inte glömma bort att verifiera viloströmmen - det kanske var en för hög viloström som gjorde att man hamnade har i första hand).
Al
48
Allrad
Snart ny BMW
Batteri BMW original 80Ah, 1 år gammalt byttes o registrerades hos BMW-verkstad, temperatur garage +12C.
När jag använder bilen som vanligt är det ju inga problem att spänningen räcker till, det är ju när bilen stått någon vecka som jag noterat att spänningen sjunkit kanske lite väl mycket.
Generatorn laddar 14,7-14,8 volt så det borde ju räcka till.
Tyvärr kunde inte min tångamperemeter mäta likström så första steget blir att uppgradera sig lite på instrumentsidan.......
Tack för tipsen så långt och fyll gärna på med mer synpunkter.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
80Ah, 1 år, registrerat och +12 grader C.

Det är bra förutsättningar för batteriet - då skulle jag definitivt ta mig en andra titt på systemet - tycker det sjunker lite väl mycket förutsatt de förutsättningarna. Det är som sagt ingen totalkatastrof, men tillräckligt för att känna att det vore läge att iallafall mäta viloströmmen eller få batteriet verifierat av verkstad.

Den perfekta prylen hade varit en enklare mätapparat som man la in i bilen och mätte och loggade strömmen kontinuerligt (blev sugen på att bygga ihop något själv). Sedan kan man komma tillbaka ett eller flera dygn senare och tanka ur loggfilerna och se strömförbrukningen samt om den varierar över tiden. Med dessa avancerade energisystem är det fullt möjligt att de får tuppjuck och väcks upp stup i kvarten och förbrukar kopiösa mängder - events som man missar om man bara mäter vid en enda tidpunkt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Batteriet hade inte 100% SOC (det har det bara om man just stödladdat) när bilen parkerades och dessutom har det en "överspänning" en lång tid efter laddning.

Så jag slänger in i kalkylen att batteriets verkliga kapacitet är 70Ah och att det sjunkit från 85% till 70%. Det är 10,5Ah/7 dagar = 62,5mA. Inte jättelågt men ok.

=> Det är tillräckligt nära normalt för att inte inte oroa sig i onödan?
Däremot är det ju alltid roligt att veta dvs att MÄTA. Osäkerheten i beräkningen här är lika stor som det vi vill mäta så det duger inte för att avgöra om det är perfekt eller anledning till oro.
ma
7.450
marin849
Kanske också skall tillägga att om det t.ex. sitter en mobilladdare i ciguttaget kan den dra 10-30mA bara för att den sitter i.
Al
48
Allrad
Snart ny BMW
Satte idag Cteken att ladda fullt, ska skaffa en ny tångamperemeter under veckan blir intressant att mäta!
Jag har sedan tidigare en Unit 201 som dessvärre inte mäter likström, vad tror ni om en Unit 203 som finns på Jula, kan den göra jobbet? Eller ska man satsa på en mer avancerad?

Nej, ingen laddare ansluten, ej heller tjuvlysande lampa.

Men jag så på Tudors hemsida en tabell där ett fulladdat batteri monterat i bil med viloförbrukning skulle klara ca 3 veckor innan man är nere på 12,4 volt, kanske finns mer grejer i min bil som behöver ström? Jag har ingen navi eller cdväxlare.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Kollat felkoder?
Skulle den dra ~100mA borde bilen varna. Ex Länk

Har en UT203. Den kanske inte visar helt ner till mA-precision, men har man möjlighet att lossa och klämma om kablar så får man ändå en bra uppfattning.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
ma
7.450
marin849
Har också UT203 eller 204 eller vad den heter. Den driver ju runt en hel del, den hittar strömmar på flera hundra mA men att mäta om det är 30 eller 80mA duger den inte till.
Al
48
Allrad
Snart ny BMW
Då har jag investerat i ny tångamperemeter, blev en UniT 210D.
Mätte på pluskabeln direkt efter batteriet, i sleepmode blev det ca 110mA (motsvarar tydligen ca 0,04 volt minskning av batterispänning per dygn) vilket är i mesta laget. Ska börja med att läsa ev felkoder, bilen har inte larmat för ngt, sen blir det väl att rycka säkringar....................
Vid normal användning av bilen är det ju inget som helst problem då generatorn laddar regelbundet utan det är vid stillestånd som jag hade under ca 1 vecka man bör vara observant och kanske stödladda med cteken, tills jag förhoppningsvis hittar någon strömtjuv och kan åtgärda detta.
Tack alla för input så här långt!
ma
7.450
marin849
Kolla även om den mäter rätt. Tångampermetrar för några hubdralappar har aldrit kunnat mäta låga likströmmar särslilt noggrant och framförallt så driver de gärna.
Al
48
Allrad
Snart ny BMW
Där har du en poäng, kollade och mätte på min andra bil, där blev viloströmmen ca 20-30mA och där har jag inga problem med att batterispänningen sjunker markant.
Så min amperemätare borde visa hyfsat rätt, men du har helt rätt det är ingen superprecision i mätresultatet då den endast mäter Ampere med 2 decimaler dvs plus minus 10mA. Värdet på 110mA så pendlar mätaren mellan 100-120 mA men står mestadels på 110mA(0,11A) därav medelvärdet 110mA.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Rycka säkringar fungerar sämre och sämre ju nyare bilarna är (då så många system är ihopkopplade samt att det är en testmetod som stör systemet man försöker felsöka på vilket man alltid vill undvika oavsett vad för typ av system man felsöker/mäter/karaktäriserar).

En mer och mer populärare metod är att mäta spänningsfallet över säkringarna. Är det originalsäkringar så är dessa relativt exakta i dess motstånd och har du en relativt bra multimeter kan du mäta upp spänningsfallet och därmed räkna ut strömmen genom säkringen (resistansen slår man upp i en tabell). Vet att BMW använder detta mer och mer. Ska se om jag inte har lite info från BMW TIS om detta.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är infon om att mäta strömförbrukning genom att mäta spänningsfall över säkringar
Länk
Al
48
Allrad
Snart ny BMW
Jag har ännu inte haft möjlighet att göra en riktig felkodssökning men bilen larmar fortfarande inte.
Men har ryckt alla säkringar, en i taget, utan att viloströmförbrukningen minskat.
Har dock noterat ytterligare möjlig felorsak, strömförbrukning när motorn är igång ligger på ca 4,2 Ampere när jag stänger av tändningen blir strömförbrukningen omedelbart ca 110mA dvs samma som när bilen är i sleepmode. Har läst här på forumet att det tar ca 16 minuter innan bilen går i sleepmode men på min bil tar det ca 27 minuter!
Någon som vet om det finns en "sleepmodemodul" eller liknande och isåfall är det kanske den som spökar?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
16 minuter är en uppgift från E39-tiden, fast E60 är ju inte så långt därifrån.

Men dessa power management system är extremt komplexa, så haka inte upp dig på om det tar 16 minuter eller 27 minuter. Det varierar garanterat med utrustning, scenario, status, inställningar och allt annat som ett extremt komplex inbyggt system innebär.

Nja, det brukar finnas en huvudmodul som har ett lite större ansvar än övriga moduler (den modulen där mycket av styrningen av att fördela spänningen till olika subsystem ligger). Den är såklart kopplat till ALLT annat i hela bilen och inväntar olika statusmeddelanden från de andra styrboxarna för att avgöra när det är dags att stänga ned. Räcker med att det är någon styrbox som bestämmer sig för att rycka i CAN-linan lite då och då så väcker den upp "spänningskontrollmodulen" som i sin tur slänger på spänning till ett större subsystem. Vad man brukar/vill göra är att sniffa bussarna samt denna "spänningskontrollmodul" har en hel del loggningsfunktionalitetskapacitet och man kan därigenom se i efterhand vad och vem som väckt vad eller vad det är som förhindrat att den inte stängt av vissa subsystem (och gått ned i djup deep sleep). Men det där är ganska avancerat och kräver bra kunskap och bra verktyg. Vid felsökning väntar man ofta inte utan det finns kommandon (Power Down) som man skickar till bilen som forcerar bilen gå ned i djup deep sleep på 5 sekunder - underlättar vissa typer av felsökningar...

EDIT : Tror att E60/E61 ska ha en MPM (Micro Power Module) för detta, och jag har sett uppgifter från BMW som säger att för E60/E61 så ska förbrukningen vara nere på runt 40mA efter 60-70 minuter (men normalt sett så ska den stänga av alla förbrukare snabbare än så - men detekterar den förbrukare en längre tid typ 30 min så tvingar den nedstängning även av dessa förbrukare). Inne i denna MPM finns tex felhistorik och information om onormala driftsfall och strömförbrukningar.
Al
48
Allrad
Snart ny BMW
Jo du har helt rätt, elsystemet är rätt komplext. Men nu har jag kommit en bra bit på väg, först gjorde jag en felsökning iofs bara med en icarsoft som jag haft ett antal år utan att ha använt den, inga felkoder! Då gjorde jag en norsk reset och sen laddade jag 1 dygn med cteken. Efter det har jag efter jag stängt av bilen en förbrukning på ca 4 ampere, efter ca 27 minuter sjunker förbrukningen till ca 50 mA, batterispänningen sjunker med ca 0.03 volt per dygn när bilen inte används. Detta verkar hålla sig på denna nivån och då tycker jag det är acceptabelt.
Tack alla för input och blir det någon förändring lovar jag återkomma med fler frågor!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.