AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
878

Kostnad kamkedja

bo
4
bovver
320dA xdrive -08
Subaru Legacy -10
Hej

Jag köpte en BMW 320d -08 som andrabil för en dryg månad sedan med drygt 9000 mil på mätaren. Har nu först i efterhand upptäckt att det jag trodde var vanligt dieselljud är kamkedjerassel, det som brukar beskrivas som maracasljud. Hörs väldigt sällan och endast under särskilda förhållanden. Halvvarm bil på tomgång och man måste lyssna väldigt noga då det inte är särskilt högt (ännu). Har t.ex inte lyckats fånga ljudet med mobiltelefon.

Är det någon som har ett hum om vad det kan kosta att åtgärda detta? Har sett andra skriva om allt från 20 000:- till 50 000:- men alla trådar är några år gamla. Då det är en -08 så misstänker jag att det inte räcker med att byta kedjor och spännare utan även vevaxeln måste bytas och då lär det väl dra iväg?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Varför måste vevaxeln bytas?

Kontrollera vad du har för villkor på maskinskadeförsäkringen, de flesta har ju 8 år/10 000 mil men en del har 10 år 12 000 mil och då klarar du ju dig.

bo
4
bovver
320dA xdrive -08
Subaru Legacy -10
Vad jag har förstått så sitter väl kuggdrevet till kedjan fastsvetsad på vevaxeln på tidiga modeller av N47? Och om drevets kuggar är nedslitna så måste hela vevaxeln bytas. Jag kan ha missförstått men så har jag uppfattat det genom att läsa runt på utländska forum.

Jag har maskinskadeförsäkring som ska täcka upp till 10 år och 15´mil, men då bilen är servad enligt CBS extremlånga intervall och (vad jag misstänker) i vissa fall överskridit servicen tidsmässigt men inte milmässigt, så kan det vara så att försäkringsbolaget sätter sig på tvären. Jag har inte kollat upp det här ännu utan ville bara höra mig för om någon vet ungefär vad det brukar landa på om man får slanta upp allt själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.