|
|
|
|---|---|
|
Har varit minusgrader nu ett tag och i måndags rullade bilen sist. I morse säger den bara tick tick tick och alla lampor op instrumentpanelen blinkar. Stereo heljus osv funkar. Har mätt batteriet både via instrumentpanelen och med voltmeter på batteriet och det visar samma 11,x, skall väll upp till 12 .7 åtminstonde. Tänkte prova med startkablar för att se om det är batteriet köra en runda och sen mäta igen innan jag köper nytt. Kollade felkoder och säkringar inne i bilen men inga koder eller kassa säkringar. Nån som är mer haj på detta som kan komma med tips? Jag skall försöka se hur gammalt batteriet är. | |
|
Allt under 12,4V i vilospänning är att betrakta som "urladdat". Är du nere under 12 volt är det definitivt helt urladdat... Antingen är batteriet bara dåligt laddat eller så är det defekt. Prova att ladda upp det snarast med en bra laddare under minst ett dygn oavbrutet även om laddaren indikerar fulladdat innan dess. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Här kommer en liten uppdatering. Jag koppla på en annan bil i går, körde sen ca 2 mil och parkera. Mätte batteriet som nu låg på 12,2 vilket skall vara 50% laddningstillstånd enligt någon tabell jag hittade. Idag skall jag se om bilen startar och i så fall köra en lång runda och mäta igen innan jag köper ett nytt batteri. Trevkig helg /Claesrocky |
|
|
Nja, 12,2V är i praktiken urladdat även om det rent teoretiskt är 50% av kapaciteten i batteriet i laboratoriemiljö - i kyla kanske du har mindre än 50% av laddad kapacitet tillgänglig dessutom. Under 12,4V börjar batteriet förstöra sig själv genom sulfatering. Desto lägre spänning/längre tid, desto större blir skadan. Är man riktigt snabb och laddar upp batteriet kan man om man har tur bryta lite av sulfateringen och få tillbaka (åtminstone delar av) kapaciteten som förlorats genom sulfateringen. Enkelt uttryckt kan man säga att sulfateringen gör att batterierna "krymper" kapacitetsmässigt - ett 80Ah-batteri kan då t ex. ha blivit ett 50Ah-batteri kapacitetsmässigt. Ett batteri håller i snitt ca 4-5 år i vårt klimat (vilket är längre än i varma länder) även om det finns gott om exempel på batterier som håller både kortare och längre tid än så beroende på driftsförhållanden och inte minst hur de sköts (hålls rena, laddas och i förekommande fall justerar vätskenivån). För att få en korrekt avläsning av batterispänningen ska batteriet mätas i rumstemperatur och ha fått vila i ca ett dygn efter senaste laddningen/körningen och givetvis vara obelastat från elektriska förbrukare. Fulladdat ska det ligga på ca 12,7-12,8 V. Under 12,4V är det kritiskt och börjar förstöra sig själv som sagt...i värsta fall är skadan permanent i batteriet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaret, jag har haft bilen i 7-8år och har aldrig bytt det. Nog lika bra att köpa ett nytt fast jag kan koppla av det ladda det och se. |
|
|
Ja, testa att ladda det under minst ett dygn med en bra laddare och låt det sedan vila under minst ett dygn innan du mäter spänningen. Mäter du för snabbt efter laddningen kommer du att få ett felaktigt (för högt) mätvärde - det måste få vila sig/stabilisera spänningen. Men är batteriet 7-8 år gammalt (plus de år de satt i innan du köpte den) är nog sannolikheten stor att det är dags att byta ut det eftersom det varit krångel med det... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har vatt och köpt ett nu men dom sa att det bara var 70% laddat så det står på laddning nu. Kan tillägga att under vintertid kör vi mest små sträckor vilket är en killer för batteriet /Claesrocky |
|
|
Nu sitter det nya batteriet på plats. Det gamla batteriet hade indikator charge batteri så nu laddas det för fullt. Fortsatt trevlig helg det som nu är kvar 😀 |
|
|
Efter det blivit fulladdat (gått ner till underhållaren ingen) ligger det på 12,9 v. Dock visar status på batteriet fortfarande svart Eva recharge.Är batteriet rökt? /Claesrocky |
|
|
Hur mäter du för att få 12,9V? Väntar du minst två timmar efter laddning (helst ett dygn)? Om inte får du för hög mätspänning - batteriet måste få stabilisera sig i vila innan mätning för att få ett korrekt mätvärde. Problemet med "magiska ögon" på batterierna är att de enbart indikerar statusen för en enda cell i batteriet, den cellen kan avvika i status från övriga celler utan att det framkommer i "ögat". Låt laddaren stå på underhållsladdning under en längre period för att skapa utjämning mellan cellerna - det tar tid (kan ta flera veckor) men i bästa fall får man då en jämn laddning mellan de olika cellerna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nu har det stått utan ström in5 dagar och visar 12,5V.Skall eventuellt koppla in laddaren 2 dygn senare men 12,5 verkar ju ändå okej. /Claesrocky |
|
|
Nja, 12,5V är väldigt nära 12,4V där batteriet börjar sulfatera... Ett friskt batteri som sitter i en bil som inte drar tjuvström bör ligga runt 12,7V. Dock drar moderna bilar en del ström även i viloläge så efter typ två veckor utan drift kan det tappa lite laddning. Dock bör man tänka på att kyla gör att man får ett lite lägre mätvärde än "optimal mättemperatur" som är +20 grader C. Har du en modern laddare, är det inga problem att låta den stå inkopplad på laddning i flera dygn (t om flera månader), den bryter själv laddningen när det är dags och startar den igen när det behövs. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.