|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW X3 3,0d -05 har bytt växellådsfilter och olja men när man startar den på morgonen så tar det ett tag innan den vill börja och dra har även gått ned på felsäkert läge några gånger är det någon som har ett förslag vad det kan bero på Tackar på förhand mvh. Bengt 50 | |
| Vad var orsaken till oljebytet? Har du kontrollerat oljenivån? | |
|
Jag bytte oljefilter o olja för bilens lampa för växellåda fel börja att lysa och gick ned på felsäkert läge men stängde jag av bilen ett tag då så fungerade den några veckor sen hände samma sak igen därför bytte jag filter o olja |
|
| Jag föreslår felkodsavläsning till att börja med innan vi gissar mer. Kan ju lika gärna vara ett mekaniskt fel. | |
|
Det ska jag göra Tack så länge |
|
|
Hej Har du fyllt på rätt mängd i växellådan? Det är väldigt viktigt med både rätt mängd och rätt olja i växellådan. Jag har sett att det kommer upp en felkod på föråldrad olja i växellådan när bilen gått runt 15000mil.Det finns ingen bytesintervall på vxl oljan, men alla BMW bilar jag bytt på beter sig "bättre"och växlar mjukare efter ett byte. Det vanligaste på dom äldre x-bilarna är att VTG ställmotorn börjar strula. Numera finns en rep.sats att köpa för billiga pengar (1100:-+moms). Kolla felkoder först med en bra OBD läsare där du ser felkoden och text.Jag tycker dom billiga Kina läsarna funkar för att släcka felkoder eller nolla servicar,men inte är bra vid felsökning.Har själv en som jag köpte på Ebay för 900:- som funkar helt perfekt. Det är en iCarsoft i910 som läser av lite äldre BMW bilar men inte dom nyare bilarna. En felsökning med diagnos på en auktoriserad verkstad ligger på c:a 2000:-, så då kanske du kan felsöka själv och sen ha en bra OBD läsare till ev kommande problem. Lycka till |
|
|
Tack för dessa råd och ha en bra dag. |
|
| OBD2-läsare ser väl bara motorkoder, inte växellåda... | |
|
Ska nu lämna in bilen till Brynäs Transmission i Gävle så får dom ta fram felkoder på växellådan. Ps. Tack för förslagen mvh. Bengt 50 |
|
|
Man bör vara medveten om att det är en väldigt speciell procedur som måste följas för att det ska bli rätt mängd olja och den processen måste man följa noga för annars blir det fel oljenivå i lådan och i värsta fall kan det leda till haveri på lådan. Processen innefattar noga angiven oljetemperatur mm. Rätt olja är givetvis också nödvändigt - moderna lådor har speciella oljor vilket måste matchas mot specifik växellådstyp, numer går det inte att slå i Dexron III-olja i vilken låda som helst, som förr i tiden. ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för informationen Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.