|
|
|
|---|---|
|
Min bil upplyser mig konstant att RDC inte fungerar och lägger ansvaret för att kolla däckstrycket på mig. Felet uppkom helt plötsligt när jag körde för någon månad sedan. Hursomhelst. Beställde en Carly-adapter för att få reda på vad som krånglar och fick den igår. Inte till mycket nytta som det verkar. Rapporten från Carly säger följande: Tire pressure control / Reifendruck Kontrolle: - Fault: sorry, unknown DTC fault - Code: 481F84 - Fault: sorry, unknown DTC fault - Code: 481F8B - Fault: sorry, unknown DTC fault - Code: 481F8D - Fault: sorry, unknown DTC fault - Code: 481F8E Tack för det. Googlat efter koderna men bara hittat ett meddelande som verkar finnas bakom en betalvägg. En vild gissning är att den säger att den inte får kontakt med däcksensorn, en gång för varje hjul. Men jag vet inte. Detta tycker jag borde peka på att någon mer central del som felar. Inte riktigt väder för att byta till sommardäcken än för att se om det hjälper. Någon som vet något mer om detta? Tittar på RealOEM och grunkan 36106881474 som en misstänkt orsak. Går det att kolla funktionen på den på något sätt? Hoppades liksom att den skulle ge en specifik felkod om den krånglade. Var sitter den? Går den att komma åt? Verkar kosta dryga 2000 kr på ebay, så att köpa en på vinst och förlust känns lite sådär. Tacksam för tips och hjälp. Gillar funktionen så jag vill inte koda bort rdc. | |
|
Det kan räcka ett en sensor inte svarar för att hela systemet blir ur funktion. Man får börja med att testa sensorerna genom att läsa av trådlöst dem med ett diagnosverktyg, som t.ex. denna - Länk De flesta däckverkstäder har nån sorts TPMS diagnosverktyg idag för att kolla detta. |
|
|
Tack för svaret. Låter som att steg ett är att vänta ut vintern ett par veckor till och byta till sommarhjul och hoppas att det kryar på sig. Har du någon aning om var RDC-modulen sitter på en F11? Kollade i högerfacket i bakluckan där det är säkringar och lite annat smått och gott, men ser inget där som liknar den bilden jag sett. Mitt andra spår är att den skulle sitta under bilen, vid höger bakhjul ungefär. Sitter ett större plastskydd där som gör att jag inte ser något och vis av erfarenhet vill jag helst inte plocka bort sådant i onödan för det brukar inte bli som förr när jag ska ha dit det igen... |
|
|
Enligt följande diskussionen sitter den under bakstötfångaren på F10/F11. Man är tvungen att montera av stötfångaren för att komma åt den: Länk |
|
|
Tack. Länkade mig vidare från den tråden till Länk Så om inte det är annorlunda för för just min årsmodell så är den nog där någonstans. Ser på den sidan ut som att det ska programmeras också - vilket jag fick intrycket av andra trådar på något forum, inte skulle krävas. Nåväl, får se vad verkstaden har att säga om inte sommarhjulen löser problemet... |
|
| Lycka till.. | |
|
Orsaken är att en hjulsensor är kass. När jag bytte till sommarhjulen piggnade systemet till liv. Bara hoppas att våren kommer nu... |
|
| Vad bra. Om du hittar en däckverkstad med diagnosverktyg, då hittar dem snabbt vilken sensor det är som har lagt av. | |
| @renninha Är det speciella TPMS sensorer på din bil ? Tyskarna brukar ju använda sig av "trigsignalen" från ABS-givarna. Trodde att det är bara Franska & Italienska tillverkare som hade speciella TPMS givare... | |
|
Bland tyska märken är det endast VW grupp idag som använder ABS systemet (kallas för indirekt TPMS). BMW och Mercedes har sensorer i däcken. Även vissa VW/Audi bilar med extra utrustningspaket har sensorer i däcken. Indirekt systemet är enklare och billigare i att det är bara en mjukvaruändring i ABS systemet som räknar om hjulomkretsen blir mindre pga. punktering. Men det har också sina nackdelar - kan inte visa däcktrycket i bilen, tar längre tid att reagera, och är beroende på att bilägaren kalibrerar om systemet varje gång man justerar lufttrycket i däcken. En del BMW modeller hade indirekt före 2014, men jag har hört diskussioner att de gick ifrån det för det var för många falsk larm pga. felkalibrering eller att bilägaren bytt t.ex. endast 2 däck på bilen till en annan fabrikat. |
|
|
@imark Åh fan ! Jag har just köpt NYA Michelin Premacy däck på nätet,kommer det bli problem,när min lokala gummiverkstad skall skifta bort de gamla Pirelli rft däcken.? VAR sitter sensorn ? |
|
|
Sensorn sitter tillsammans med ventilen inuti däcket. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
De bättre däckverkstäder borde känna igen från ventilens utseende att den är en TPMS ventil. Men inte fel att varna dem i alla fall.. när man bryter klinchen på ett däck med TPMS ventiler startar man ett kvart varv efter ventilen och jobbar ifrån den för att minska risken med att dra sönder sensorn. Ventilen ska helst bytas under däckbytet annars rostar den ihop på sikt. Originalen ser så här ut på 2011 5-serie - Länk Originalsensorn ser så här ut och skruvas bakom ventilen - Länk |
|
|
@imark73 Är de olika fabrikaten kompatibla med varandra? BMW kan ju ha ett "gränsnitt" i I-drivens funktion som gör att den bara accepterar vissa typer av TPMS givare ? |
|
|
Beror på vad du menar med olika fabrikaten? Det är inte samma sensor till alla BMW modeller men vissa modeller delar samma sensor - 2018 5 serie, 7-serie och X3 har samma sensor (tillverkad av Schrader), men 1, 2, 3, 4-serie och flera. har en annan sensor (VDO) och 6 serie, X4 & Z4 har en tredje variant (Huf). Man måste ha korrekt sensor till bilmodellen. Sedan har man universala eftermarknadssensorer - dessa är programmerbara så en däckverkstad kan välja vilken sorts originalsensor de ska imitera, så de kan lätt ta fram sensorer till de flesta bilmärke/modell utan att behöva ha 100 olika sorts sensorer på lagret, samt att det går att programmera om dem trådlöst om man byter till en annan modell och behåller sina gamla hjul/sensorer, T.ex. Länk |
|
|
Tjena, Har bytt grunkan som nämnes tidigare på min 520dx 2016,(36106881474). Sensorerna är bra kollade på ett företag. Kopplade in INPA och såg att de var felkoder. Rensade dem och då fungerade systemet igen direkt. Nästa morgon när startar bilen så kom felet tillbaka. Nollställer igen o då funkar den perfekt igen. Läste på lite mera och ser att man eventuellt måste programera in den Däcktryckskontrollern. Någon som vet hur man kan göra det? Mvh Andy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.