|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hoj. Hoppas på snabba svar då biln måste gå varje dag. Har haft diesel läckage ett par dar men fixat nu. Tar problemet som de kom och är nu. Åkte hem från jobbet ca -15 stanna efter ett par mil å tanka. Starta som vanligt åkte hem å lämna resten av gänget sen drog ja iväg te garaget å skulle fixa läckan. Men behövde fixa lite plats så ja kom åt gropen men lämna biln på tomgång. Va väl inne en kvart inna de va dags å hämta in biln. När ja kom ut så hade biln stannat. Tänkte de e väl bara å starta om men man fick nöta en stund på starten inna hoo hoppa igång. Men tänkte inte mer på de utan körde in biln å stängde av å starta igen även denna gång snurra hoo runt ett antal varv innan hoo starta (hoo har alltid startat direkt tidigare) hus som helst stängde av biln igen gick å stängde porten å tände allt i gropen. Nu va de dags å starta igen å rulla fram över gropen. Återigen så va hoo seg startad men hoppa igång la i D men då dog hoo. Försökte starta na igen men helt död å snart va batteriet dött. Satt na på laddning en stund å efter de starta hoo å ja kom fram över gropen. Fixa läckan så nu är de tätt. Men seg startad även efter detta. Åkte iaf hem. Imorse skulle ja ut på diverse delar (bes idag) Hoo starta inte gick in en stund å fundera men kom inte på nåt. Iaf ut å testa igen men denna gång hoppa hoo igång en kort stund sen dog hoo igen. Kör på starten ett par varv å te sist startar hoo. Drar i väg te hedemora (2mil enkel resa ca) in på skroten en stund men hittar inte de ja behöver. Ut te biln för att åka tebax te hedemora. Återigen seg startad men hoppar igång. Väl i avesta stänger ja av na å startar direkt å då startar hoo lika fort som hoo alltid har gjort men står hoo 5-10min så vill hoo inte alls =/ Hem byta lite lampor hjul osv för bes blir klar å ska åka då vill hoo inte alls. Massa försök blir strömlös lär jaga starthjälp för mitt i detta kommer min bes tid. Får igång biln har nog fart rekord genom avesta just nu te bes. Står utanför på tomgång inga problem kommer in å säger åt dom att ha na igång så länge som möjligt förklara mitt problem osv. Te sist lär ju biln av å samma visa igen död. Får starthjälp av dom å dom tar en tur runt huse inga problem. Men väl hemma igen så har ja ju detta problem med att hoo är seg startad. Dåligt batteri har ja därför ja blir strömlös ganska så fort när man gni länge på starten =/ Även med starthjälp får man gni länge på starten innan hoo hoppar igång. Ofta startar hoo te en gång men lägger av. Får då gni på en stund så hopp hoo igång å går sen. Lång text blev de men ös på me snabba svar nu =) kl 5 lär ja åka te Jobbe | |
|
Låter som lågt eller fluktuerande bränsletryck, pump, sekundärpump (om nu den pump som pumpar mellan "facken" vid låg bränslenivå heter så), filter? Var var läckan lokaliserad? |
|
|
De läckte strax före pumpen som sitter under förarstolen. Trodde först det va returen. Är skarvat under sen tidigare. Så har bytt en del slangar å lite rör. Men läckte lite ändå. När ja hade grop igår så såg ja att d3 va ett litet tunt rör brevid som läckte (diesel värma? ) då den ändå inte funkar så klippte ja av de röre å plugga de. |
|
|
När problemet börja så hade ja 20l i tanken nu är den full men ingen skillnad på de. Har aldrig kört diesel torsk men nålen brukar va riktigt långt ner innan ja tankar ibland. |
|
|
Det är nog bäst att läsa av felkoder, man kan gissa tills man blir blå, bättre med vägledning från systemet. Sitter det en pump under förarsätet, trodde båda pumparna var nedsänkta i tanken, kanske är skillnad på bensin och diesel, har aldrig pysslat med diesel, så jag kanske inte ska lägga mig i :-) På min e39, 528, satt filtret under förarsätet. Den betedde sig för övrigt ganska likt din gör nu, när pumpen gav upp. |
|
|
Bästa vore ju å läsa koder men Jobbe borta mitt i skogen typ så vet int när ja skulle hinna lämna in. Pumpen är väl de enda ja inte bytt på denna =/ Lite skillnader mellan bensin å diesel e de. Fick ju en lista från bes oxå men mest små s*it fel. 4st visste ja om men hann inte då prio ligger på att hoo ska gå. Men iaf 1 trasig position lampa. Gick sönder inne i hallen. Bården i framrutan va för lång. Halvljus för lågt å xenon reglering ur funktion (ligger en ny i biln) samt en spindel led å ett styrstag som är glappt. Så inga allvarliga fel på bettan som snart slår över till 50k mil =) Filter blev bytt för inte så länge sen. Men slangen som kommer ut från filtre främre slangen ja tycker den känns kletig men inte blöt men om de finns nå hål där kan de påverka? |
|
| Jo, om de ä hål i främre slangen så tappar den väl gärna tryck. | |
|
Samtidigt tycker ja att den slangen är som den alltid varit men kan minnas fel. Den slangen är inte dirwkt lång men för lång för den slang ja har kvar nu. Men lättast/billigast å byta den först. Men att hoo inte får diesel är ja rätt säker på men inte varför =/ Min första tanke va att de va fel på dieseln där vi tanke igår. Va ju en stund efter de börja. Typ torsk iaf nu när ja tanka fullt. Men de lär visa sig om de hjälpte men ja tror inte de. |
|
|
Uppar lite om dagen. Seg startad imorse som vanligt. Åkte te jobbet mina dryga 15mil inga problem kom fram å parkera. När vi skulle hem starta biln lite lättare än tidigare men startar 1 gång å lägger av. Får då starta om å hoo går som vanligt. Stod en stund på tomgång säg 5min innan dags för hemfärd. Samma mil ca 15 stanna på tomgång utanför dagis ett x antal minuter. Åkte te affären tanten in å handla bröd inte allt för länge. Men nu på tomgång så dog hoo igen. Extremt svår startad. Tömde ett batteri nu håller inte mitt batteri många varv men runt 20-25sek innan hoo inte orkar snurra mer. Bytte batteri å åter igen en 20-25sek på starten så hopp hoo igång å sista biten hem är avklarad. Så nu sitter båda batterierna på laddning igen. Så samma vända kan hända imöra igen 😕 Nån som vet hur diesel värman är på dessa? Brevid matningen å returen går ett smalt rör de va de som läckte. Ja klippte av de röret å plugga bara röret som går te tanken ej framåt. Men är de ihop kopplat på nåt vis så hoo drar tjuvluft den vägen? Eller är de separat på nå vis? Men varför drar hoo bara luft på tomgång å inte när man åker i så fall? =/ |
|
|
Ny dag å samma vända/visa som igår. Seg startad imorse samt hem från Jobbe. Stanna på tomgång utanför dagis å tanten gick in å hämta dom 2 små. Fick för mig att öppna huven å se om de fortfarande fanns luft bubblor å de fanns de. Röck säkringen te diesel värman bara för att. De gjorde inget me dom bubblor som fanns. Medans ja stod å klia mig i huvudet å såg allmänt förvirrad ut så stanna biln igen. Men denna gång hördes de att de pös nånstans runt filtret. Första misstanken va slangklämman så kände på den å den gick att dra åt lite men detta hade inte heller nån funktion. De pös än så börja känna/vrida på slangen å där hade vi ett problem, inte slangen men väl plast anslutningen ut från filtre där va de en spricka. Så efter lite nötande så biln starta hem å leta på lim pistol ;) hur bra detta håller har ja ingen aning om men hoo startar nu å inga bubblor i slangen =) |
|
| Trägen vinner :-) | |
|
Ska ut å testa nu om hoo är som vanligt =) Att hoo va seg igår efter limningen köper ja då de va luft då. Men tänkte bara skriva att felet är hittat ifall om nån annan får samma problem då finns ju svaret =) Finns inge värre än trådar som bara dör =/ |
|
|
Alla "problemtrådar" borde avslutas med lösningen, om nu problemet löses. Hoppas du hittat din lösning! |
|
|
Nu vet ja att detta inte va enda läckan utan det finns nån mer. Detta blev möe bättre men inte riktigt bra. Enda ja vet om nu är ju ledningen till diesel värman som är opluggad under. Ska plugga den strax å testa igen. Annars vet ja inte riktigt vart ja ska leta. Om nu limningen funkar. Inte säkert att de håller imot dieseln =/ |
|
|
Nu vet ja felet eller jag antar detta. Om man följer slangen ut från filtret. Så blir de ett t-kors å slangen ut dom går in i blocket ser de ut som iaf. Trångt å se men de går väl vidare te spridarna sen. Hur som helst den korta biten som sitter på blocket d3n slangen ser torr sprucken ut men väldigt blöt. Testa röra slangen å då blev de massvis me bubblor i slangen samt att slangen snurra runt. Tänkte första bästa sätt. Dra åt klämman men den är stum. Så där är nog mitt problem. Även om de va en spricka i röret ut från filtre oxå va en orsak |
|
|
Slangen ja menar går te diesel pumpen. Nån som vet om de e 8 eller 10mm slang man ska ha? Ska ut å va fylle chaffis ikväll så ja kan inte byta slang nu utan får göra de imöra men tänkte köpa en slang idag om nån vet detta? |
|
|
Nu kör vi en ny uppdatering. Slangen en kort bit från pumpen ca 7cm är pressad på ena sidan ser ut som en hydralisklyftare slang. Den slangen va kass men när ja tog bort den så följde nippeln me upp från pumpen? Satt i nippeln i nya slangen å knacka ner nippeln. Sen en längre slang bit ända till t-korset. Ett par startförsök har ja gjort efter detta. Inga luftbubblor å ingen läcka än men bil f*n tänder inte ens te =/ |
|
| §nabb skrivning på telefon. Därav att de står hydralisklyftare slang. De ska stå hydraulisk slang =) | |
|
Nu har ja allvarliga problem. Bil fan startar inte alls blir en massa nya luft bubblor. Efter massa letande så kom ja fram till att min limning inte funkar alls. Nu är min fråga locket på filter hållare där slang anslutningarna kommer in å ut. Va heter det locket? Passar nåt annat lock som nödlösning? Röret ut från filtret är av. Det pissar ur. Finns det nån nödlösning å fixa de på? |
|
|
Nu har ja löst läckan vid filtret. Nu pissar de nere vid pumpen. Alltså där Nippeln följde me slangen ut. Nån som vet hur de ska se ut där? Har testat knacka i den helt, bara lite men läcker ändå. Ska de va nån oring där eller är de pump byte som gäller? Bilfan startar iaf inte i detta läget |
|
|
Har du kollat här för att se hur det ska vara ? Länk du kan även slå in (under "serial number") dom 7 sista i chassinumret för att komma mer rätt. FAF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.