AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
607

Bmw e46 328ci trasig topplockspackning?

Hej,
Idag när jag var ute och körde med bilen så steg temperaturen, jag såg det precis när det började närma sig det röda. Jag stannade så fort jag kunde och stängde av bilen precis innan det nådde det röda. När bilen svalnat så åkte jag vidare och då hade jag koll på på temperaturen hela vägen hem, men det steg aldrig över mittsträcket.

När jag kom hem så väntade jag tills bilen var kall och kollade först kylvattnet och det var i bra nivå. Jag kollade oljestickan med, och det såg normalt ut.

Jag Körde ett varv med bilen tills den blev varm igen och den här gång så steg inte temperaturen över normalt heller. Men sen så helt plötsligt så kändes det som att den tappade halva sin kraft när man gasade, detta varade i någon minut och sen var bilen som vanlig igen.
Jag har haft gul sörja eller "majonnäs" där man fyller på motorolja, men vad jag har förstått så kan det bli så av att köra korta sträckor så att bilen aldrig hinner bli varm, och jag åker oftast bara 1 mil enkelresa till jobbet. Kan även tillägga att den inte drar någon olja.
En annan grej som hände var att bilen dog när jag stod vid en korsning, och när jag skulle starta den igen så tog det typ 1 sekund innan den hoppade igång. Den brukar alltid starta direkt annars. Men det här har hänt några gånger förut med, dock var det ett tag sen.

så vad kan det vara? Min första tanke var att det var vattenpumpen som höll på att ge upp. Jag läste någonstans att den håller cirka 20.000 mil, och min bil har precis slagit om till 22,500. Men att bilen dog och att den förlorade kraft under loppet av 10 minuter känns inte som någon slump.
//Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.