|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 2011 320d där varningslampan ”bil på lyft” visats i gult idag, nu när det är kallt ute. Då jag relativt nyligen laddat batteriet, så undrar jag om originalbatteriet är underhållsfritt eller om det ev. kan behöva vätskepåfyllning? Alternativt är antagligen att batteriet slut & behöver bytas. Ville först kolla om forumet har något svar innan jag går ut i kylan & felsöker. :-) | |
|
Det är underhållsfria batterier sedan ganska många har jag för mig. Jag vill också minnas att "bil på lyft" med gul färg har tre felmöjligheter där den ena är dåligt batteri. Sedan har jag för mig att det också kan vara defekt bränslepump. Jag hade nämligen en 120d cab -08 som jag bara körde på vintern och den varnade alltid för defekt bränslepump när jag precis väckte upp bilen på våren. Efter att ha dividerat med verkstaden om det så kom vi fram till att det sannolikt blir så när bilen står avställd 3-4 månader för att trycket i slangarna helt enkelt släpper och flyter undan, varningen försvann nämligen efter några mils körning ALLA gånger när jag startade igång den. Vad det tredje alternativet är minns jag dock inte. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det stämmer, i princip alla batterier som säljs idag är "underhållsfria". Det är såklart ventilerade men med "underhållsfritt" menas att man inte kan fylla på vatten (eller kolla nivån eller syrehalten). De har inbyggt labyrintsystem för att återkondensera det mesta av vattnet som avdunstas vid laddning. |
|
Stort tack för svaren. Då slipper jag gå & "leta fram" batteriet i kylan. :-) Kollade priser på batteribyte: BMW inkl inkodning: 5389:- Mekonomen exkl inkodning: ca 3800:- Vet någon vad en inkodning kostar på ett ungefär hos BMW, ifall jag gör batteribytet själv? |
|
Grov gissning runt 800 SEK (då det motsvarar ungefär tjänsten "Diagnos" i verktyg och insats). Kodning behövs bara om du byter batterityp eller ändrar Ah mer än typ 5-10 Ah. Byter man bara batteri till samma typ och Ah så behövs bara en registrering. Kollade för skojs skull vad det kostade att byta batteri på min 120i: BMW inkl registrering: 2009 SEK |
| Vad är det för registrering, vad görs då? | |
|
Länk |
|
|
Hej Remo, I din bil sitter det ett AGM-batteri. Detta är helt slutet och kan inte fyllas på med batterivatten. Det kräver också en ngt högre laddspänning och en annan laddcykel. Om du har en Ctek-laddare så ska snöflingan alltid aktiveras. Mvh Håkan |
|
| Jag bytte batteriet själv på min e91 för någon vecka sen. Jag har dieselvärmare och skulle därmed ha ett 95Ah AGM batteri. Köpte det för 2200 på Ojanperä och de tog väl 20 minuter att byta. Kodade in det med Carly appen. | |
|
Lite återkoppling :-): Jag laddar med en CTEK MXS 5.0 Polar och på läget "snöflingan". Laddade för ca 3.v sedan i ca 15 h (då gul varningslampa bil på lyft visade sig för första gången). Kan någon förklara lite mer om registrering av batteri? Kan jag göra det själv via någon app och vilken app passar bäst i så fall till min 2011 320d? Alternativt, ungefär vad kostar en s.k registrering hos en BMW-handlare? (då inkodning kostar ca 800 kr) |
|
Jag tror faktiskt BMW Carly appen är enklast/smidigast för detta (ett av få områden där BMW Carly faktiskt fungerar bra) Länk Länk Inte omöjligt att registrering+kodning kostar lika mycket som bara en registrering. Enklast och säkrast är att ringa till din närmaste BMW-återförsäljare för ett säkert svar - de är inte så farliga som de ser ut :-) Grovt förenklat så sitter det ett energy management system i din bil. Den håller reda på batteriets laddning, kapacitet och skick (alla batterier "slits" med tiden). Den håller även full koll på hur mycket ström du förbrukar, hur mycket energi som går åt varje gång du startar, hur många du startat, arbetstemperaturer och mycket mer. Systemet säger även åt generatorn hur mycket den ska ladda. Systemet är även ansvarigt för att stänga av större elförbrukare när systemet anser det är nödvändigt (vare sig du vill det eller inte). En registrering säger till systemet att det sitter ett nytt fräscht batteri där (och därmed nollställer systemet ett antal av sina räknare och styrparametrar), men den fortsätter använda samma batterityp och batteristorlek i sina algoritmer. En kodning säger till systemet att du satt i någon annan typ av batteri (typ eller storlek eller båda). Den anpassar sina algoritmer till dessa nya förutsättningar (som kan ha relativt stor inverkan på hur effektivt systemet arbetar). |
| Jag hade samma i samband med att det var -25 ute. I samma veva som "bil på lyft" kom upp så nollades trippmätare och klocka men bilen startade utan problem. Jag laddade batteriet under en dag och sen har det funkat bra, men man blir lite bekymrad med tanke på att batteriet endast är 1 år gammalt. | |
|
Om ditt batteri är samma som när bilen levererades 2011 så kan det nog vara så att det sjunger på sista versen ändå.... Och om du dessutom, likt många svenskar, mest kör korta sträckor och det som nu är rätt kallt ute så är förutsättningarna inte de bästa för ett batteri. Du kan ju själv byta batteri och koda in det med Carly som det pratas om men Carly-appen plus ODB-kontakten är heller inte gratis. Men det behöver inte heller vara BMW som gör jobbet, finns ju andra verkstäder som klarar av detta. Niklas Fransosen |
|
|
En kompis fick sitt batteri registrerat för 100 kr av en mindre fristående verkstad, tog typ 1 minut. /Jonas |
|
| Byt själv, det tar max en timme inklusive att kolla på några youtubeklipp hur du gör. Jag köpte ett 92 Ah banner AGM. Du sparar några tusenlappar. | |
|
Att konsekvent använda läget med snöflingan (15V laddspänning) även när det inte är kallt är inget bra tips, detta mår inget batteri bra av. AGM-batterier laddas fullt även vid 14,4-14,6V bulkladdning med efterföljande 13,6-13,8V float eller underhållsladdning. Det som skiljer i laddhänseende när det finns en omkoppling mellan AGM och fritt ventilerade batterier är tiden som bulkfasen hänger kvar efter att laddströmmen kommit ner under en viss nivå, innan laddaren stegar ner till floatspänning. FP |
|
På min CTEK-laddare (äldre variant av CTEK MXS 5.0) så är snöflingan endast 14.7V. I dess manual har man sorterat in våta, gel- och AGM-batterier in under ordinarie program. Däremot uppges att AGM kraftbatterier tex Optima eller Odyssey ska laddas med snöflingan. På de nyare varianterna av CTEK MXS 5.0 så har man bytt ut "snöflingan" mot "AGM" - men det är samma rekommendationer i manualen. Där har man fortfarande sorterat in våta, gel- och AGM-batterier in under ordinarie program. Och under programmet AGM står det fortfarande "Använd vid laddning i låga temperaturer och till AGM kraftbatterier, tex Optima och Odyssey." Jag skulle nog kunna tänka mig att ordinarie program fungerar fint för de där vardagliga uppladdningarna (när den går ned till bulkfas och hela vägen upp till float eller pulse) för både våta, gel- och AGM-batterier. För längre perioder av underhållsladdning (där man mest befinner sig i pulse) så kan jag tänka mig att ha snöflinga/AGM mode för AGM-batterier och vanliga laddningsprogrammet för vanliga våta batterier. |
|
Stämmer att CTEK har ändrat och putsat genom åren på sin mjukvara i laddarna. Den minnesgode kanske kommer ihåg problemen med just Optima och CETEK för många år sedan, fanns en lång diskussion här på AP om detta om jag minns rätt. Hur som helst så kommer 15V att vara för högt om det inte samtidigt är kallt. 20-25mV/°C brukar vara rekommenderad korrektion från normal rumstemperatur, dvs under nollan kan man tänka sig att ladda på med 15V osv. Vid laddning sker lite uppvärmning i batteriet, mätningen skall ske på batteriet, inte i luften en bit ifrån eller till och med inne i laddaren som i vissa fall. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.