|
|
|
|---|---|
|
Har läst en del här på forumet om N47-motorn och dess problem. Har nu hittat en 520D årsmodell -14 med 14000 mil på mätaren. Är det N 47-motorn i denna modell? Vad kan man göra om man vill köpa en sådan utan att bli ruinerad. Får man hjälp med vad som är gjort om man ringer till märkesverkstaden? Tacksam för tips i frågan. | |
|
Ja N47 Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
När är den tillverkad? min som är tillverkad 2014-01 har N47 men vill minnas att nån gång under 2014 så fick den B47. Är det, enligt @Sveriges länk, 184 hk är det N47 men är det 190 hk så är det B47. Min har gått 15500 mil nu och inga konstigheter med kamkedjan/orna (om det har att göra med att jag byter olja var 1000 mil ska jag låta vara osagt) Enligt utsago från vissa här på AP ska problemen vara lösta från 2012 nån gång. Har föregående ägare lämnat till aukt BMW ska de kunna läsa av allt som gjorts via nyckeln annars är det kvitton som gäller. // Jonas |
|
Transocean |
@JcN Har ingenting med oljebyten att göra, bytte varje 1000 mil på min 320dA 2011 totalt 10 oljebyten på den bilen (hade gått 2000 mil när jag fick den med ett oljebyte på 1300 mil) men den började rassla häftigt bara så där vid 10 000 mil ungefär. Min nya G30 har även den en "BMW Short Engine" med enkel kamkedja bak och t ex kedjespännaren verkar enligt realoem vara den samma som jag hade på E90:n dv s N47:an..... :-) |
|
Fixade de inte kedje felet fr.o.m. april 2011? |
|
| 520 ix d -14 184 hk min motor rasade vid ca 14700 mil och trots motorgaranti till 15.000 mil fick jag själv stå för kalaset. Kostade nästan 100.000 med allt. | |
|
Lassetff, vad gjorde att garantin inte gällde? Var den servad som den skulle enligt serviceboken? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vad var anledningen till/deras argument för att de inte ersatte skadan? | |
|
En service som ej var gjord hos BMW och att jag inte kunde bevisa att rätt olja hade använts vid oljebytet. Allt skedde under semestertid vilket säkert även bidrog till att det inte blev gjort rätt från början. Jag satt i Grekland på en ö och kunde inte kolla vad som var rätt och fel. Motorn indikerade inte att den gick varm innan kedjan kuggade över som det hävdades att den gjort på BMW. Däremot så varnade det för dålig drivlina. If BMW försäkring sa bestämt nej och vägrade betala för skadan |
|
| Lite egendomligt att BMW inte är generösare med Goodwill åtaganden,då det SKADAR varumärket att N47:an har högre felfrekvens än genomsnittet. En ANNAN ICKE namngiven tillverkare i Bayern har också förhöjd felfrekvens på sina prestanda motorer,de är MINST lika dåliga på att ta på sig uppenbart undermålig motorkonstruktion... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.