|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte höra om det är någon som har lyckats koppla om ABS lampan till någon annan lampa / kopplat det till någon timermodul på en bmw E39 1997? Isåfall hur? Funkar det att dra om kablarna bakom mätarhuset? Eller måste man dra isär hela mätarhuset å löda? Någon som har kopplingsschema? malde | |
| Varför? Laga felet istället. | |
|
Kommer naturligtvis att laga det senare. Men ekonomin finns inte för tillfället då mitt kontrakt på jobbet har gått ut. Därav behöver jag ha en nödlösning för tillfället.. malde |
|
| Har du felsökt öht? Kan vara nåt så enkelt som en sensor, då behöver det inte kosta mer än max 1000 kr. | |
|
Om du lyckas koppla om det och man på besiktningen trampar hårt på bromsen och det inte finns någon ABS-funktion så har du slängt bort tid och pengar och har problemet kvar. Att åka i en bil utan ABS förlänger bromssträckan avsevärt vilket man kanske inte funderar på nu. Men det lär man, efter att man kört på en unge på ett övergångsställe. Jag vet att det inte är detta du frågar om men jag är gammal och vis och ger dig ett gott råd iallafall. |
|
| ......och hur går det med bakhjulslagerbytet.......??....där ursprungsfelet troligtvis återfinns...... | |
|
@Dawwe Ja, allting är i stort sett bytt. Sista slantarna gick till lager, abs enhet. Även givaren är bytt. @US Jag är helt medveten om det, och tack för din omtanke! Inte vill man köra på någon.. @Håson Det är bytt igen malde |
|
| Är du säker på att du dels har monterat rätt typ av ABS- givare och att den är av tillräckligt god kvalite? Tagit bort felkoderna efter bytet? | |
|
Vilket fabrikat är det på hjullagret du bytt till? Vissa billiga lager saknar helt abs-magneterna som ligger ingjutna i lagret (man ser dem i plast/gummitätningen om man kikar noga) - det är dem som sensorn läser av pulserna mot....dvs. saknas de får inte sensorn någon signal alls. Bäst är att försöka koppla upp bilen så du ser pulserna när du snurrar på hjulen - då ser man om det är något hjul som ger felaktig eller ingen puls alls. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| ....handlade du på BMW.....?.. | |
| .....förresten, även om du köpte pirat kunde du mäta magnetismen på det lösa lagret...men det hade jag ju redan berättat.....så det hade du förstås koll på...... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.