|
|
|
|---|---|
|
Hej alla erfarna bilägare! Som rubriken lyder så har jag, enligt min mening, blivit lurad antingen avsiktligt eller oavsiktligt av en bilförsäljare på ett större BMW företag. Jag köpte för en kort tid tillbaka en begagnad premium selection 1-serie som skulle ha den adaptiva m fjädringen. Säljaren sa att den var utrustad med det och det stod även så på annonsen. Dum och okunnig som jag är så tog jag hans ord för det. Efter ca 2 månaders ägo av denna pärla så började jag ana ugglor i mossen, "är det verkligen någon skillnad på fjädringen i sport mode respektive comfort mode?" (Tänkte inte på det tidigare pga befann mig nästan konstant i sport-mode) frågade jag mig själv. Jag kollade sedan upp bilens chassinummer och så sant som det var sagt, där stog det på ren engelska samt tyska; M Sport Suspension M Sportfahrwerk och inte ett tecken på något adaptivt öht. googlade runt lite, så som man gör i detta moderna och digitaliserade samhälle. Hittade ett forum som bekräftade att man ska kunna konfigurera chassi samt drivlina i sport mode om man har den adaptiva fjädringen, vilket jag inte kunde, alls. Ringde då ett litet samtal till säljaren och sa något i stil med "Eh minns du mig, jag har fel fjädring på bilen, jag har M sport suspension istället för den adaptiva." Säljaren i sin tur låter förvånad eller tillgjort förvånad och menar på att det visst är M sport suspension. (ja det är ju det som är problemet) Jag menar på att jag ska ha den adaptiva m sport suspension. Säljaren säger "Vadå adaptiva?" och förstår inte vad jag menar. Jag försöker då förklara och hänvisar även till min oförmåga att kunna konfigurera sport mode. Han förklarar hur det ska se ut och ber mig skicka bilder. Jag gör som jag har blivit instruerad och inväntar sedan svar. Strax efter 1 timme frågar jag om han fick bilderna, får då som svar att jag "nog inte har den funktionen". Säljaren verkar antingen inte känna till att det finns en adaptiv fjädring och en sportfjädring eller så undviker han att ta ansvar för felet som skett. Hur ska jag gå tillväga nu? TLDR Köpte bil som var felaktigt utrustad, säljaren förstår inte vad som är fel Tacksam för all hjälp jag kan få Mvh | |
|
Du får skriva till återförsäljaren och kräva prisavdrag. Vägrar dom kan du driva ärendet i ARN om du köpt privat. Rättar dom sig inte efter ARNs utslag så kan du driva ärendet i tingsrätten. Om det är av stor betydelse att ha fjädringen kan du ju yrka på att köpet återgår. |
|
|
Vad står det i köpekontraktet/specifikationen som medföljde köpekontraktet? Har du sparat några "skärmdumpar" eller liknande från annonsen? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Annonsen borde du kunna hitta på car.info | |
|
@Johan B Hittade inget papper om specifikationen däremot så lyckades jag göra ett utdrag av källmaterial för annonsen som jag har på mail bland annat |
|
| Då så, om det står "adaptiv fjädring" eller liknande i annonsen, är det väl bara att blåsa på dom!! Du kan kanske öka dina chanser genom att agera på två spår samtidigt, ARN och påverkan på "Det större BMW-företaget". De flesta företag vill inte ha prickar från ARN..... | |
|
Tack för era råd, uppskattar det verkligen! Ska bli trevligt att vara med i detta forum! Vad anses vara rimligt att kräva som kompensation? Prisavdrag för vad tillägget annars kostar? Mvh |
|
| Steg 1 är att etablera ett "momentum", en sorts läge där du har dom på gaffeln, skyldiga till ex.vis. "falsk reklam/marknadsföring". Du måste etablera det steget först, sedan kommer skaderegleringen, där finns inga regler, och där kan du säkert blåsa på. Men du behöver steg ett först...... | |
|
Avdraget du kan kräva är ju restvärdet på tillbehöret vid en viss ålder. Det är i storleksordningen 25% av kostnaden för tillbehöret efter 3år. ------- //Lövet |
|
| Adaptiva fjädringen har ett värde på 11.300 men då kan jag alltså inte kräva mer än ca ~2800:- i kompensation? Kanske lika bra att låta dem komma undan med detta såvida jag inte vill gnälla av ren princip? | |
|
Klart du ska gnälla (om du har ork). Men nä, mycket mer än så kommer du inte kunna kräva. Alternativ 2 är att lämna tillbaka bilen. ------- //Lövet |
|
|
Flera handlare idag reserverar sig mot felskrivningar både i annonsen och ibland i det finstilta, vet när jag köpte min förra 1 serie som PS, då var handlaren noga med att skriva utrustningen och exakta miltalet på kontraktet. Men har dom missat det så är alternativet kanske att häva köpet, eller om du är nöjd annars att få kompensation genom en fri service/annat? Personligen märkte jag ingen skillnad på den adaptiva fjädringen jämfört med M chassit när jag provkörde, och då var det ändå en M135 :-) |
|
|
Står det skrivet något om detta i kontraktet? Står det "med reservation för felskrivning" i annonsen? Om en massa annan utrustning är upptagen i kontraktet, men inte den specifika fjädringen, då har du ju ett klart sämre läge. Var vänlig och trevlig, handlaren har förstås inte haft för avsikt att lura dig, de har begått ett misstag och vill säkert lösa problemet. Om du går på för hårt och är stöddig kommer de antagligen bara att surna till och sluta svara när du ringer. Som påpekas ovan kan du kräva antingen prisavdrag eller hävning, i det sistnämnda fallet kommer handlaren göra avdrag för slitage / mil / ålder på bilen. Ring dem och säg att fjädringen var viktig för dig, och att du nu är besviken och gärna vill ha kompensation. Vänta dig inte för mycket bara, det faktiska värdet på skadan är som konstaterats ovan ganska lågt... |
|
|
Jag instämmer med Lövet, värdet av adaptivt chassi på en tre år gammal bil är nog inte särskilt stort. Det kanske går att argumentera för att värdet är högre än 25% av nypriset med hänvisning till att en 3 år gammal bil har ett restvärde av ca 55% och därefter hamna någonstans mittemellan. I vilket fall som helst så kommer du aldrig få adaptiv chassi på den bilen hur mkt du än vill, eftersom inte går att bygga om bilen. Det är ju en hel del elektronik som skall till också. Det måste du så att säga bara acceptera. Din ersättning kommer således aldrig bli att du får EDC monterat i bilen, utan du kommer att få acceptera pengar som ersättning, eller annat, exempelvis nya däck eller något annat. Samtidigt som du bygger caset kring att info i annonsen varit fel, så kan du exempelvis ge säljaren en enkel väg ut, nämligen genom att kompensera dig med nya däck av något premiummärke. Förklara som andra sagt att just det adaptiva chassit var viktigt för dig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.