|
|
|
|---|---|
|
Jag har fått problem med farthållaren på min F11 2011. Systemet går att armera men det går inte att aktivera funktionen. Följande felmeddelande dyker upp när man ska aktivera, "Farthållare inte möjlig att aktivera". Har varit hos BMW för felsökning och dom kom fram till att det första steget man bör göra är att byta bromsljuskontakten. Programmet säger, "internt hårdvarufel i bromsljuskontakt". Var själv lite tveksam till det eftersom bromsljus och övriga funktioner relaterade till bromsljuskontakten fungerar som det ska men tänkte att det kanske kunde vara en flerpolig strömbrytare med olika funktioner. Nåväl, jag beställde brytaren och det visade sig vara en solid hall-sensor. Bytte den i alla fall nu i helgen men felet kvarstår. Är det någon som möjligen haft samma fel och kan ge mig några tips? | |
|
Hej, Det är ju några år mellan våra bilar, men systemen har åtminstone likheter. T ex med den flerpoliga, hallgivarbaserade bromsljuskontakten, som trots felindikering tycks fungera. Länge gav min bil felkod på just bromsljuskontakten, men både bromsljus och farthållare fungerade. Bytte ändå kontakten som en hygien-åtgärd och felkoden försvann. Jag antar att du bytte till en BMW original? Du har kollat felkoder efter bytet? Det finns ju en liten risk att sensorn / kontakten hamnat lite för långt ifrån den metallplatta, som bromspedalen i viloläget håller ca en halv millimeter från sensorn. Åtminstone på min bil är det avståndet justerbart. /Lennart |
|
|
Lennart, tack för snabbt svar, mycket uppskattat! Jo jag köpte BMW originaldel men däremot har jag har inte kollat för felkoder efter bytet. Det låter som att dom är väldigt lika våra kontakter. En hall sensor med om jag kommer ihåg det rätt fyra kablars anslutning Jag noterade att den är justerbar och sköt in den ungefär lika som den gamla satt. Ska kanske göra en noggrannare kontroll vad det gäller avståndet men bromsljuset tänds och släcks plus övriga funktioner som är relaterade till kontakten fungerar som det ska med den nya kontakten. |
|
|
Nollade du felkoden efter bytet? En gissning kan vara att funktionen inte tillåts för att felkoden ligger kvar. MVH |
|
|
Jag har inte nollat felkoden efter bytet. Frågade teknikern på BMW om det behövdes någon kodning/åtgärd efter bytet men det behövdes inte enligt honom. Ska kanske kolla upp det i alla fall. Tack för tipset. |
|
|
En liten uppdatering. Nu har jag finjusterat läget på hallsensorn men det är fortfarande samma fel. Trodde nästan inte något annat heller ärligt talat. Provade "nolla" felet med Carly men den är ju rätt begränsad med vad den kan göra så det fick inte någon kontakt med det systemet. Tror dock inte att felet är "låst" utan jag får nog kontakta BMW igen och be dom gå vidare med felsökningen om inte någon annan har några fler tips. |
|
|
Tack för din uppdatering! Tråkigt att det inte vill lösa sig ocxh att BMW måste blandas in igen. Hoppas att de sköter sig! Hoppas att du återkommer med facit! :) /Lennart |
|
|
Lennart, tack för ditt svar och jag kommer självfallet återkomma med mer info. /Per |
|
|
Hej igen, Jag lovade ju att återkomma med ”facit” och nu är i alla fall problemet löst och det skedde så sent som för ett par dagar sedan. Om man ska börja med lite historik så noterade jag felet med farthållaren efter en uppdatering av bilens I-level i december 2017. Den killen som utförde uppdateringen gjorde sig oanträffbar direkt efter detta, så jag har istället haft fortsatt kontakt med min BMW verkstad i Vällingby vilka har varit väldigt tillmötesgående och duktiga, plus en vän utomlands med möjlighet till remote coding. Han är en mycket seriös tekniker med legala licenser på BMW’s samtliga mjukvaruprogram och besitter stor erfarenhet om kodning och programmering. Efter en komplicerad och omfattande felsökning stod det till slut klart att det fanns ett fel i ZGW modulen. Den är nu utbytt och omkodad och allt fungerar nu som det ska. Vad man kan lära sig av detta eller i alla fall vad jag har lärt mig är att noga överväga vilken/vilka man ger förtroende att jobba med sin bil. Det finns ett antal mer eller mindre seriösa enskilda tekniker ute i landet som i de flesta fall klarar av att koda och programmera bilen efter önskemål men, det är när något går snett (som i detta fallet) som det kan bli tidsödande och relativt kostsamt att åtgärda felet. Svårigheten är att man vet i regel inte förrän efteråt vilken typ av person man anlitat…. Mvh Per |
|
|
Hej, Tack för din återkoppling! Lurigt fel, efter vad jag förstår. ZGW - antar att många fler eller andra fel också kunde ha uppstått vid den där uppdateringen. Kanske hade du tur ändå... :) /Lennart |
|
|
Tack Lennart, ja det kunde nog gått mycket värre. Det är nog kanske så man får se på saken. /Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.