|
|
|
|---|---|
|
Hej Igår så slutade det helt plötsligt blåsa från kupéläkten. Trycker man på rutvärme så blåser det för fullt men ändrar man till autoläget så blåser det inget alls. Har haft kvitter från fläktmotor som bara ljuder när man svänger åt vänster ett tag men nu de senaste dagarna har det kvittrat på rejält när man kört på knottriga vintervägar. Tänker byta fläktmotor för att slippa kvittrandet men undrar om det är själva fläktmotståndet som är felande när det bara blåser när man trycker på rutvärmaren och inte alls i övriga lägen eller är det bara själva fläktmotor. Har även haft varning för batteriet när man står med tändningen på. Bakrutevärmare, belysning vid upplåsning har inte då varit aktivt. Kan det vara batteriet som gör att detta symptom uppstår? Har sett att det är ett vanligt problem med kupéfläkten men vill helst veta vad man ska beställa hem eller göra för att fixa detta. | |
|
Det är sannolikt fläktmotståndet som gått sönder. Det är en krets som sitter monterad före fläkten och reglerar varvtalet på fläkten genom att helt enkelt applicera högre motstånd (mindre varvtal på fläkten) eller lägre motstånd (mer ström släpps förbi och varvtalet blir högre). Strömmen som blockeras omvandlas till överskottsvärme. Den här kretsen slits sakta men säkert ner och till slut går den sönder, som din antagligen har gjort. Det är typ den vanligaste delen på BMW att gå sönder. :) Om du är halvhändig kan du byta den själv. |
|
| jo misstänkte det först så plockade ner allt och kikade. Vred runt fläkten några varv plus lite smörjning så nu går den bra igen i alla lägen. | |
|
Dudu, hur gick du till väga för att fixa kupéfläkten? Har nämligen hönt mig i exakt samma bil nu. En E87 från -07. Fläkten går inte i någpt läge alls, men det ”sipprar” ut varmluft i kupén men fläkten är död. Hjälp snälla, Tack på förhand! |
|
|
Kolla in denna video. Videon gäller en E90 men väldigt likt en E87.... Min var inte helt död tydligen utan bara "trög"... drog runt den med händerna och sprejade lite försiktigt med lite smörjmedel. Vet ej om det hade med att batteriet var dåligt laddat... körde en längre sträcka efteråt och den funkade perfekt sen dess... |
|
| Okej, ska ta mig en titt på klippet och försöka mig på samma åtgärdar som du vidtog. Tack på förhand! :D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.