AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.076

Starta bilen med nyckel i fickan trots Keyless...samma eller mindre stöldrisk?

Transocean
Beställde bilen utan keyless av säkerhetsskäl. För att komma in i bilen måste jag låsa upp med fjärren. Sen kan jag ha nyckeln i fickan och köra iväg. Finns ingen "key-slot".

Vilket betyder att nyckeln sänder data till bilen ur fickan och vice versa. Är inte detta nästan lika osäkert som en riktig keyless ? Borde även i detta fall vara busenkelt för att kapa signalen med rätta utrustning?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det beror väl helt på om signalen för att starta inte kan användas för att öppna dörren.

-------
//Lövet
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Om det hade varit lika osäkert hade det garanterat uppmärksammats.

Den vanliga nyckeln är passiv och sänder inte ut en kontinuerlig signal som med keyless. Övrig kommunikation mellan nyckeln och bilen sker bara inne i kupén och den är nog inte busenkel att kapa.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag fattar inte riktigt hur det här kan vara ett så stort problem. Om jag så är mer än 1 meter från min bil med Keyless (ej BMW) så går det inte att öppna. Men signalen kan alltså ändå fångas upp på mycket större avstånd?

-------
//Lövet
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Lövet: Ja, genom att förlänga/förstärka signalen.
Transocean
Weiman:

Om man kan fånga upp keyless-signaler och kopiera dom genom husväggar och dörrar så varför skulle det då vara svårare att kapa dom direkt från den bilen jag parkerar bredvid en kriminell med rätta grejor? Typ...
Keyless?=No
Key in car? YES
Copy key? YES

mens jag fortfarande sitter i bilen innan jag går och storhandlar...
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Använder ni inte ett signalblocker fodral ? Det är väl enklast att alltid ha nyckeln där i ? Öppna med fjärren och stoppa ner nyckeln i fodralet igen.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Det är väl hoppande koder, så det funkar inte att "spela in" nyckelns kommunikation för att använda denna senare, utan bilen och nyckeln behöver vara i full synk för att den skall starta.

Startar bilen om du har nyckeln i din blockeringsväska?
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Jag har alltid nyckel i den lilla väskan. Knappar reagerar inte på öppning och stängning. Så den blockerar signalen helt klart. Jag öppnar bilen inifrån huset ( har bilen i garaget ) stoppar ner nyckel i väskan och stoppar den i jackan. Startar bilen och kör. Eftersom jag har öppnat bilen så är signalen typ "mottagen och godkänd" tror jag ifl.

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Det är två olika signaler. Om jag håller nyckeln utanför bilen så startar den inte även om jag just har låst upp bilen. Så det är intressant att det går att starta bilen trots att nyckeln ligger i en störficka.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
jag har hål i huvudet !

Jag har testat så många olika möjligheter så rent snurrig. Jag få meddelande att nyckel saknas, kvitterar det och bilen kan köras. Min väska har två fack , ett som är halv slutet och ett helslutet. Ligger nyckel i det helt slutna facket startar inte bilen. Endast om den ligger i det andra facket. Jag ska tammejfan sy ihop den ordentligt !

Så jsn du har helt rätt !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.