|
|
|
|---|---|
| Korta varianten: Bilen dog på motorvägen. Efter felsök så visade det sig att bränslepumpen hade dött. Ny pump monterad. Bilen startar typ 1 sek (varvtalet ca 500), men sen dör den. Har läst av felkoderna i DME, EGS samt EWS. Fanns en del i samtliga, efter radering är det inga som återkommer i DME och EGS, däremot så är det tre okända koder i EWS, 0023, 0033, 000F. Jag gissar att EWS och DME tappat synkningen, bilen "startar" som sagt nästa men dör. Hur o med vad kan man synka ihop dessa två? Min felkodsläsar V-checker 401 kan inte göra detta så vitt jag vet | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Inpa kan synka dessa har gjort det på nån E91a som tappat synket när starmotorn körts sönder vid trött batteri och bärgaren försökte kabla igång bilen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Hasso: Felkoderna vilka jag inte får träff på när jag googlar, säger de dig något? | |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Håller med, lite oroväckande det där med felkoder i EWS. Håller med hasso, ska gå att synka om i INPA, olaO beskriver kort hur man gör här Länk Här finns mer ingående beskrivet hur DME-EWS arbetar tillsammans Länk Känner inte igen felkoderna, ska se om jag kan hitta något... |
Om du har INPA, prova att läsa ut felkoder med det verktyget. Nu gör jag vilda gissningar, men felkoderna *kan* betyda 0x0f = 15 = power on reset 0x33 = 51 = toleration of changing code increased with key #3 Är ingen direkt meningsfull info, men det luktar ju lite osynk... Men då brukar det ligga en felkod i DME, så det är lite mysko ändåså... |
|
Det lustiga är att jag får inga träffar när jag googlar nämnda felkoder i EWS. Felkodsläsaren sa att det var en "okänd DTC" (Diagnostic Trouble Code). VChecker-401 skall enligt uppgift vara BMW specifik, vilket den verkar vara då det dyker upp en BMW logga när man ansluter den till bilen, sedan får man välja vilken serie/modell man har... Kommer som sagt åt EWS,DME samt EGS modulerna utan problem, inga problem att radera koderna, utom i EWS då de verkar komma tillbaka med en gång (men när man raderar de i EWS så får ett meddelande om att "de har raderats". Jag hade ju även EWS problem med min Passerati (den startade 1 sek, stängde av sig, typ efter 20 starter så gick det bra, hände typ 3 gånger om året i början, men på slutet blev det snarare var 3:e vecka...). Lösningen där var att öppna EWS boxen o bättra på några lödningar, det är snart två år sedan o problemen har inte återkommit. Bilen är alldeles för fin för att skrotas, ingen synlig rost o fräsch! |
|
| Har ej Inpa o bilen står 50 mil bort. Men en liiiten framgång blev det trots allt, bränslepumpen var stendöd. Får försöka få hem bilen på nåt sätt, innan den blir sönderslagen. Som sagt bilen "tänder" o är precis på väg att gå igång men dör...Testade till o med att mata bränslepumpen direkt från batteriet (avsäkrat så klart!), hade så klart ingen sån tur att det "bara" var strömmen till bränslepumpen som klipptes av EWS... | |
Ja, kontaktproblem eller problem inne i EWS-modulen så såklart inte uteslutas. EWS-modulen sitter väl där nere till vänster ovanför pedalstället på en E46 om jag minns rätt. Kan ju vara värt att göra en visuell inspektion... Men lite udda att EWS-modulen fick problem exakt samtidigt som bränslepumpen gick sänder. Jag provade att googla felkoderna i decimalt format, inte bara det hexadecimala. Nu brukar i princip alla felkodsverktyg presentera felkoder i hexadecimalt, men är ju alltid någon som är annorlunda... |
| De felkoder som fanns i DME var om lambdasonder samt en om avgaskamsensorn (tror jag). Men efter att ha raderat så återkommer inga koder. O som sagt bilen är precis på gränsen till att starta o gå som vanligt. Vet ej om felkoderna i DME var historiska eller aktiva... Vevaxelsensorn kan vi utesluta då varvräknaren ger utslag när man spinner på starten? Jag tror det är EWS som ballat ur, E46 är lite känslig tydligen? | |
| Bilen har ju "tjuvstannat" tidigare. Den togs då till en verkstad som "inte hittade några felkoder", o bilen startade så klart som vanligt hos dem...Jag frågade ägaren om de verkligen kollat alla relevanta moduler (enligt mig DME, EGS eftersom det är en automat samt EWS), svaret var "Jag tror det". Bilen fungerade därefter typ i 1 månad o iaf 400 mil innan pumpen dog helt. Så min gissning är att pumpen varit på G hela tiden. Sen är frågan vad felkoderna i EWS kommer ifrån? | |
|
Bilen lagad o hemma! Det var ju tur att "alla" skam-budade så friskt på säljesannonsen. Felet var defekt bränslepump. Utöver detta hittade min felkodsläsare tre koder i EWS, vilka jag knappt fick träff på på internet? Åkte till bilen igår, denna gång med INPA (BMW program). Raderade diverse felkoder i flera olika styrenheter. Bilen tände ej . Gick då in i EWS via INPA, där hittade jag en felkod, inte alls samma som min läsare hade hittat? Tog bort den, synkade om EWS, nu tände bilen, igen! Men den ville inte starta...Fram med min gamla felkodsläsare, fortfarande samma tre felkoder i EWS. INPA däremot hittade inga felkoder (längre) i DME eller EWS. Jag var kluven. Men min bror sade att hans 523i var likadan när den stått ute länge med diverse olika misslyckade startförsök. Bilen var förmodligen rätt nersurad gissar jag. Efter att ha malt på startmotorn i ca 2 min konstant så hoppade bilen igång o gick rent o fint, dock utan tomgång. Ny felkodsavläsning gav kass LMM? Diverse kontroller av anslutningar mm gjordes, fortfarande felkod LMM, och ingen tomgång. Höll igång bilen i ca 15 min på varvtal runt 2000 rpm, o helt plötsligt så fanns tomgången där, stabil o säker! Bilen startade numera som vanligt så klart. 55 mila resan hem gick helt smärtfritt. Vad lösningen var (förutom att byta den defekt bränslepumpen) vet jag inte riktigt. Det var en jäkla massa felkodsläsande/raderande med INPA, där jag tog felkoder i flera styrenheter samtidigt utan att göra startförsök emellan för att verifiera var/när bilen blev "normal" igen. Kommer göra en ny felkodsavläsning idag, får se vad som dykt upp. Men bilen går precis som vanligt igen, o den kom hem, o det var det som var målet :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.