|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
| Funderar på en 530e men tror att nackdelarna är för stora även med uppgraderingen som kommer nu med längre räckvidd och 4wd. Har kört Tesla för länge för att kunna acceptera den dåliga kompromiss som laddhybrid är. Lutar åt en sista riktig fosilmissil istället - 530d med massa god utrustning. Eller vad säger ni? | |
|
Så här låter tydligen Akustisk varning för fotgängare som är standard nu mera (EU krav): /P-O |
|
|
De har alltså satt dit en ljudgenerator från radiostyrda anläggningsmaskiner. ;) Länk Vore kul om det gick att hacka. |
|
Transocean |
Ja, det vore sjysst, jag tycker " Achtung Achtung!!!! Runter von meiner Strasse" skulle passa bra särskild i trånga centrumsgator med många fotgängare och cyklister. |
| Länk | |
|
@K1M haha skönt ljud (länken funkar dock inte men finns här: Sen måste jag ta av hatten för min bil, tankat 3 gånger sen jag fick den 5 november 2019 och förbrukningen ligger totalt sett på 0,1 l/mil. Testade i fredags hur lång jag kan komma enbart på el och 57 km blev det och då var det motorväg med farthållaren på 115 km/h som gällde 95% av rutten. AC:n var dock av ska tilläggas, så det blev rutorna nere (ångrar att jag inte la till taklucka nu i efterhand). Även när batteriet är tomt så är den snål så länge man inte kör på save battery. Synd bara på det begränsade bagageutrymmet... /P-O |
|
|
@P-OA, 0,1 l/mil är väl när du inte använder bensinmotorn så mycket. Min bil är en 330e (samma motor men något lättare, mindre bil) drar 0,23 l/mil i genomsnitt sedan den togs i bruk den 25/11 2019 men om jag kör typ ca. 20 mil på en dag utan el-påfyllning, då är det mer realistiska 0,4-0,5 l/mil som jag får till för den sträckan. Jag kör annars också mest på el och klarar nu under sommaren mellan 5 och 6 mil på enbart el men med luftkonditioneringen på. Den stänger jag aldrig av. Jag håller med att bilen känns bensinsnål generellt, även på Skånska motorvägar under längre körningar. Lite tråkigt att inte få prova den i Tyskland. Vill veta vad den drar även när jag kör 200 km/h. Med min förra bil brukade jag köra med en tank mellan Lund och Bad Gottleuba (söder om Dresden) och tankar där, nästa gång någonstans nära Budapest. Hoppas att denna bil klarar det också med endast två tankningar mellan Lund och Budapest. Tanken är ju mycket mindre (40 l mot 55l) men får något extra från batteriet. Jag tror förresten att om du stänger av AC-n och öppnar fönsterna då förlorar du energi på grund av det rubbade luftmotståndet så jag tror inte att man vinner eldrift på avstängd AC om man rullar ner rutorna. Enda anledning för mig att rulla ner rutan är för att hantera betalningsautomater och passpolisen eller tullen på bron. Jag gillar tystnaden och musiken och gör mitt bästa att hålla all buller ute. |
|
|
@Min330e, rullar mest på el så det bidrar naturligtvis, har ca 40 km till jobbet och laddar hemma alltid, blir inte många turer över 60 km så biltypen är perfekt utan att för den skull få ångest när man ska göra längre turer. Skulle gjort en weekend trip med frugan i maj till Göteborg men så kom coronan, hade varit intressant att se förbrukningen Malmö-Gbg, så som det har varit så nu i isoleringstider så har det blivit som mest upp till Helsingborg och tillbaka och då har den gått ca 0,3 l/mil, helt klart bättre än min förra 520d. Fördelen med el är att man kan jämna ut vägen så vid motlut så är det bara att gå över på el (om möjligt). Återkom hur den är i autobanfarter, intressant jämförelse också iom att du har koll på förra bilen. Tycker med AC/klima på så minskar räckvidden med 25-30%, när jag körde på motorvägen så var iof fönstret nedrullat så det bara blev en glipa och sen upprullat igen, 50% självplågeri :D. Detta var lite för att testa också, hur långt går det att komma på el. :) /P-O |
|
|
Jag är supernöjd när det gäller eldriften. Min bil motsvarar (och lite överträffar) mina förväntningar och faktiskt visar exakt vad specifikationen lovar. Jag är annars van vid att specifikationer på förbrukning är alldeles för optimistiska, men i alla fall för mig stämmer det till 100%. Sen att förbrukningen varierar, beroende på hur och var jag kör är helt klart tydligt också. Men det viktiga är att BMW faktiskt INTE har ljugit om det. Fick också min bonus beräknad på deras (BMW:s) data och den slutliga summan blev också en bit mer än vad jag räknade med när jag köpte bilen. Transportstyrelsen var också duktig på att betala ut nästan direkt 6 månader efter att jag fick nycklarna. När det gäller Autobahnkörning så ser det tyvärr tråkigt ut för oss Svenskar. Jag tror inte att Tyskarna vill ha oss in i landet i år, men vi får se. Om allt funkar bra då skall jag (enligt dagens planering) köra till Tyskland i mitten av augusti... Chansen är dock inte stor att det blir av. Jag hade planerat en resa till maj också, men den fick vi flytta till september, fast inte heller den har vi stor chans för att genomföra. Till och från jobbet har jag 2,5 mil i varje riktning, så för mig räcker batteriet för det mesta, speciellt nu när det är varmare, men det räckte nästan alltid även under vintern (Skåne) med värme och full belysning (100% LED för min del) under alla körningar. Tyvärr kom Corona och saboterade allt, så nu för det mesta jobbar jag hemifrån, men så länge man är frisk är det ändå bättre såhär, även om det hade varit roligare att få köra mer nu när det är "rätt temperatur" för optimal körning. |
|
|
Hej! Eftersom jag hämtade min 530e på BMW Welt i München så har jag lite Autobahnerfarenhet med den. Dock var bilen under inkörning med rekommenderad maxfart 150 km/h. Med den begränsningen blev snittförbrukningen 0,76 l/mil. Den ganska lilla tanken gjorde så blev det många tankstopp på hemvägen. Här hemma drar bilen som mest 0,65 l/mil på långresorna - åker en del turer på 90 - 100 mil åt gången i jobbet. Den dagliga pendlingen klarar jag för det mesta på el, och min snittförbrukning ligger på 0,51 l/mil över drygt 6 000 sköna mil. Besiktigade bilen för första gången i måndags. Det var första gången besiktningsmannen hade besiktigat en BMW laddhybrid, däremot ett antal Mitsubishi. Intressant var att man mätte inga avgasvärden alls på bilen, utan noterade "alternativ miljöteknik" eller något liknande. Givetvis gick bilen igenom utan anmärkningar. MVH / Per N |
|
|
Frugan har nu i några veckor pendlat mellan Malmö och Helsingborg (144 km ToR) och fick tanka den efter 3 veckor och 205 mil, total förbrukning på 0,2 l/mil är jag nöjd med. Dock så har hon möjlighet att ladda uppe i Hbg så det hjälper till. 57 km på en laddning som längst och med regenerering från bensinmotorn så blir det runt 124 km av 144 km på el ToR. När leasingen går ut på andra bilen i hushållet (Mini Clubman 1.5) så lär den med största sannolikhet bli en i3 eller liknande. Även om laddning i Hbg inte hade funnits så hade 530:en med stor sannolikhet varit snålare än Minin och våran förra diesel. /P-O |
|
|
Fattar inte min 530e-18 ska ju klara 55km fulladdad men mätaren visar 30 km räckvidd när jag laddat den fullt. Varför nån som. Vet |
|
| Exempelvis för att en del av räckvidden går åt till uppvärmning | |
|
har ingen värme på eller ac eller nåt sånt |
|
|
@58123, finns så många parametrar som påverkar den totala räckvidden, allt från däck till ute temp. Skulle inte lägga så stor vikt på vad den visar, min har också visat 30 km men då var det kanske efter lite mer aktiv körning eller stadskörning men med lugn körning på landsväg så går räckvidden upp. /P-O |
|
|
Väcker en gammal tråd för att ställa samma fråga som 58123 ovan. Köpte igår en ett år gammal 530e xDrive (2020 iPerformance), när jag nu har laddat den fullt så står det runt 33 km räckvidd. Beräknas det på tidigare körstil på nåt sätt, eller bör där alltid stå bmw:s teoretiska maxgräns (runt 55 km)? |
|
|
Baseras på din faktiska förbrukning den senaste tiden. Den uppgivna räckvidden kan alltså variera. |
|
| Ah, perfekt. Tack för svaret! :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.