AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
22.733

BMW 530e första intryck

Sida 3 av 4
Transocean
Krille:
Grattis till nya bilen! Jag tror du kommer att gilla den skarpt. Det är en glidare, har aldrig kört någon BMW så avslappad och sakta som denna. Jag låter dom som har bråttom passera; vänstra filen är fri, bara att gasa på alla tjänstedieselförare :-)
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Enligt min säljare kommer snart 530e både som touring och med drag.
Hade inte valt touring eller drag även om det fanns:)
sc
53
scunnert
G30 LCI 530e -21
Mina intryck efter 1500 mil och en längre tripp nu i somras.

Jag kan bara upprepa alla kommentarer om hur bra bilen är, både som EV och som bara på ICE. Jag är tillbaka från en 5000+ km resa över hela Europa, och förutom den första sträckan, 700 km genom Sverige hade jag inte tillgång till laddning av bilen. Visst var det laddare på de flesta bensinstationer etc. men att tillbringa ett par timmar där för att få 50-80% batteriet är inte min grej. Fast om man använder Comfortläget, tar bilen alla möjligheter till att ladda batteriet, så när man kommer nära ett centrum eller ett hotell kör du på eDrive.

Eftersom Tysklands Autobahn har områden med ingen hastighetsgräns, testade jag 530e med hjälp av den gamla blyfoten, vid två tillfällen visade GPS:en 237 km/ h (ca 245 på mätaren). Du märker knappt motorn även vid dessa 160+ km/h hastigheter, så smidig, så tyst. Också noterat är att eBoost är vilande, men även med ett nästan tomt batteri är det märkbart momentant man trycker foten förbi normalläget.

Sammantaget kan en underbar lång resa, en underbar bil och inte vid något kände jag mig stel eller trött, även i sportsätena och jag är 190cm.

PS Även AC fungerade snyggt vid 18-19C när utsidan var huvudsakligen runt 30-34C.
PPS Det enda problemet jag har är att jag inte märker något av automatisk dämpningsfunktionen på backspegeln när bilarna bakifrån har sina lampor på kvällen eller är det knappt märkbart? Jag är van vid manuell vinkling för att ta bort bländning (helljusassistenten funkade bra på motorväg och 2+1-väg, lite lustig ibland)
PPPS Ska kanske räkna på bensinförbrukningen för många stopp blev det att tanka 35-40 liter...
Br
27
Brattberg
BMW 330e 2016
Att G30 530e sörplar som 550i verkar konstigt, jag var nere i Tyskland i början av sommaren åkte ca 25 mil låg på 160-180 200 någon gång 330e drog runt 07-08/mil
4 i bilen 330e är otroligt snål rent allmänt 034 istockholm och ca 05 i snitt kört 4000mil helnöjd!

Transocean
Då har jag gjort första oljebytet på hybriden. Bilen har nu gått 2200 mil var av ca 1200 på bensin. Oljan såg helfräsch ut, det gick fortfarande att titta igenom oljan när jag bytte. Kostnad 5 liter Castrol Edge 0w-30 Titanium FST 465 kr, oljefilter Mahle 100 kr, OK/Q8 GDS-hall 113 kr. Summa 678 kr. BMW tar minimum 4500 för samma jobb om man tecknar en serviceavtal (nybil) med dom. Utan avtal det dubbla :-)

Och nej, service är inte inklusive i Norge :-)
Hej funderar på en 530E. Dock mkt fundersam kring att man gör en bil för vårt klimat utan bränsledriven värmare. Men vad säger ni som brukat bilen i nordiskt klimat och testat?Åker själv en hel del skidor, bland d bästa är en varm bil efter skidturen, inställt med mobilapp.Mitt val av ny bil står nu mellan 530e samt S90 T8. Föredrar bmw på mkt, men värmardelen samt awd klara plus för volvon i min bok. Övertyga mig gärna om att jag har fel:) ska bestämma senast iveckan här
Transocean
Så länge du har lite ström kvar i batteriet eller bilen är kopplad till strömuttag kan du förvarma med appen. Jag hade absolut inga problem den sista vintern och kan inte säga att jag skulle sakna awd. Jag menar att 530e tog hem andra platsen i årets vinterbiltest efter Opel Insignia?
Tack för svaret:) ja jag kommer få laddstolpe på firman samt ladda i vanligt uttag hemma. Är nog mest värmarbiten som jag var/är lite fundersam kring! Men låter lovande att värmaren fixade senaste vintern bra😎. Att bmw gör mkt bra drivning trots avsaknad awd vet jag. Vart var de där vintertestet nånstans?
Transocean
Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Sylinder, skaffa laddbox till hemmet nu medan ladda hemmastödet finns. Kan ju försvinna efter årsskiftet. Länk

Att schukoladda känns ju lite luffigt, typ som att ha vinterdäcken på plåtfälg för att spara in någon krona.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har kört 530e och Volvo XC60 T8 och tycker drivlinan i båda fungerar lika bra. Men räckvidden är nog lite bättre i Volvon. Upplever som jag fick närmare 4 mil ur Volvon där BMWn gav 3 mil. Men BMWn är billigare så jag har svårt att se att just S90 motiverar den merkostnaden.
Transocean
Fick 4,7 mil ur BMW:n igår, landsväg 60 -80 km/t, relativt tät trafik.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är bra! Men landsväg i ~70km/h är väl det ideala scenariot för låg förbrukning.
Blir nog en beställning idag till handlaren. Sport,innovation,19tum,HK. SafirSvart metallic. Bmw:n slår volvo s90 med mil i körkänsla. Ca 4 mån från fabrik....blir en omställning från dagens Xc60-16😙
Måste bara hylla denna fantastiska bil! Har haft min 530e nu i ca 2 mån och kört ca 400 mil (mesta på el). Hade 330e innan och måste säga att det är ett rejält lyft även fast jag va mkt nöjd med 330e också.
Bilen har mkt fin komfort och är väldigt tyst, lyxig lite ”Limo” känsla att färdas i.
Man märker knappt när den slår om från el till bensin. Jag valde M sport och 19”.
Nu är den beställd! Leverans vecka 1 januari. Längtar som ett barn! Bara vintersulor kvar att fundera över, hakka 9 med dubb troligen! Trevlig helg till er.
Vad får ni betala för 530e?

/Anders
Sylinder: grattis! Du kommer bli väldigt nöjd:)
Transocean
Undrar varför den laddar så sakta med kabel? Max är väl ca 3,7 kw/h d v s batteriet är fulladdad efter 2 timmar...i bästa fall. Igår testade jag att ladda med hjälp av bensinmotorn. Från 0 till 90 % på 30 min i battery control-mode. Vilket ger ju nästan 4 gånger större ladd-effekt. Hur har BMW tänkt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.