|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har en e61 09a och funderar hur S544A Cruise control with brake function Fungerar Med vänlig hälsning Daniel | |
|
Daniel, är det något speciellt du undrar över dess funktion? ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Bara att dra spaken mot dig då börjar den bromsa. Obs glöm inte bilen bakom dig om du testa. Mvh |
|
| Den bromsar själv om du minskar önskad hastighet snabbare än vad motorbromsen får bilen att bromsa, samt när du kör i branta nedförsbackar så bilen håller inställd hastighet. | |
| Tack då vet jag :) | |
|
Ja tyvärr är den inte adaptiv, dvs bromsar för bilar framför, håller farten i köer m.m. Märkligt att så få BMW har den funktionen. Syns mest i sju-serien, men väldigt sällan i femman. |
|
| Troligen är adaptiv farthållare mindre vanlig på BMW för att den är bra när man åker bil, men mindre bra när man kör bil. | |
|
Håller helt med Mats. Samt att den kostar 20kkr i tillval, inte många som anser det vara värt de pengarna ffa när man har pbb-begränsningar. |
|
|
Samtidigt är det svårt att "köra bil" i köbildning i rusningstrafik. :-) ffa och pbb?! |
|
|
Framförallt prisbasbelopp |
|
|
Tack, dfjo. ;-) |
|
|
Sitter man i kö så vill iaf jag hellre åka bil än köra bil och till det funkar den adaptiva väldigt bra. Däremot tycker jag den är usel på motorväg då minsta avstånd är för långt bort. |
|
|
På min bil blir avståndet ca 3 sekunder då man startar den adaptiva farthållaren. Sen kan jag justera avståndet närmare och längre ifrån. Det är ytterst sällan jag kryper närmare än startvärdet. Och nu på vintern kör jag med längre avstånd. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Det tog mig ett tag att inse att man kan slå av det adaptiva, det gör jag nu ibland på motorväg. Bara att hålla 'avståndsvingen' upp eller ner i 4-5 sekunder. Jag tycker också att den hejdar sig lite tidigt på motorväg när man kommer ikapp t.ex en långtradare men lägger man ut blinkers då så fattar den att man ska byta fil och släpper till lite mer. |
|
|
Jag upplever dessa 2 problem med den adaptiva vilket har gjort att jag inte använder den öht på motorväg. - Ligger jag vänsterfil med den satt på tex 140 och kommer ikapp en bil som ligger i 110 så håller den såpass mycket avstånd så att bilen framför aldrig flyttar på sig. - Ligger jag i högerfil så saktar den ned tidigare än vad jag vill byta fil vilket gör att körningen blir ryckigare. Detta med minsta möjliga avstånd inställt. Jag visste dock inte att man kunde stänga av den, tack för det tipset, kanske kan jag återigen börja använda den på motorvägen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.