|
|
|
|---|---|
|
Hej! Då har man blivit (lycklig?) ägare till en BMW igen. Var cirka 23 år sedan jag ägde en BMW senast. Då var det en 528i från 1983. Nu blev det en 525iA från 2004. Det roliga är att man på ett sätt känner igen sig bakom ratten. Filosofin bakom instrumenteringen är kvar. Den raka sexan lika så. Även den sköna känslan av att bilen liksom maskerar hastigheten, den tvära vinkeln på gaspedalen vilket gör att man nästan får ont i vristen om man inte låter pedalen sjunka mot golvet. Det är underbart! Men - det är ett problem med bilen som jag visste om redan vid köpet. Kupefläkten fungerar inte. Har läst på en del och högst sannolikt beror felet antingen på trasig fläkt eller trasigt fläktmotstånd. Har läst att man bör byta bägge samtidigt för att undvika framtida problem. Har även hittat en del beskrivningar rörande hur man går tillväga för att byta, men nu till mina frågor: 1) Var köper man lämpligen ny passande fläkt och fläktmotstånd? Verkar ju finnas rätt många alternativ. Har sett att olika tillverkare dessutom anger olika wattal på fläkten, men det borde väl vara bra att välja så lika original som möjligt? Eller kanske tom original? Har fattat att många beställer delar från Tyskland, men har lite problem med de tyska sidorna eftersom jag inte kan tyska. Någon som kan rekommendera någon bra sida som säljer de här delarna, eller kanske bytt de här sakerna också? Har förstått att problemet inte är helt ovanligt. 2) Läste någonstans att man bör koppla ur batteriet, då det är en del saker som ska lossas för att komma åt. Bland annat ska ju hela mittkonsolen inkl radion m.m. ut. Har även läst att det kan bli problem om man kopplar ur batteriet. I värsta fall kan bilen tom vägra starta och den måste kodas om på BMW-verkstad... (Kanske var det bättre förr?? ). Bör man låta batteriet sitta ikopplat istället? Ska ju inte bli kortslutning för att man drar isär lite kontakter... Är det något mer man bör tänka på? | |
|
jag har kopplat ur batteriet utan problem har du ingen kod till radion ska det inte vara några problem. Min fläkt på min 330 e90 har varit "död" 2 gånger en gång när den stog avställd ett halvår en annan gång hade den stått länge. Men den kom igång båda gångerna för mig. Tror det är fläkten i ditt och mitt fall fläktmotstånd var valigt på e46 Men måste du verkligen ta ner hela mitt konsolen så här verkar det vara på min e90 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag böt evaporator dvs plockade ut hela värmepaketet på en fullsmetad E61a då fick jag riva hela inredningen ända in till torpedväggen. Hade batteriet bortkopplat i 3-4 dagar utan problem. Tappade inte ens radio och Naviminnet. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för svar. Hoppas verkligen inte jag behöver riva allt. Tvivlar jag skulle få ihop det hela då Panelen med friskluftsutsläppen måste bort plus mittkonsolen vad jag lyckats läsa mig till. Tror jag hittat bra steg-för-steg instruktion för det hela. Någon som har bra tips på på ställen att handla reservdelar? Är det Tyskland som gäller? Litauen, Estland, någon som testat handla därifrån? Tänker främst originaldelar till bästa pris. Tänker även slitdelar som bromsbelägg, filter, osv. Tänkte försöka snygga till denna bil lite grann och köra som bruksbil :-) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har handlat från samtliga orter du nämner på Ebay +UK, USA Det har inte varit några problem utan det har funkat bra. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej, Här handlar jag originaldelar: Länk /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.