|
|
|
|---|---|
|
Hej. Var ett tag sen jag lämnade in en bil på BMW/verkstad för service. Har redan fått en offert från Jarls som är duktiga och seriösa men har ni andra bra förslag? Bilen har fin servicehistorik så vill gärna fortsätta med en fin stämpel i boken. Det rör sig endast om en enkel oljeservice som alla kan göra iofs. Är stämplen från BMW värd mer än exempelvis Mekonomen? /Filip | |
|
Mekonomen e ju ofta nästan lika dyra som original-verkstaden... Ett oljebyte klarar ven som helst av. Fråga BMW om de kan byta om Du har egen olja? Liljas (Volvo Växjö) bytte olja på min fars nya V90 vid 200 mil, de tog ca 750 kr föe jobbet inkl filter men exklusive oljan då...Hur jäkla bra som helst, o inget tjaffs om oljan (Original Castrol 0W20). |
|
| Olja köper man ju grymt billigt från Tyskland, vet inte hur verkstaden ställer sig till det men den stora fråga är om stämplen betyder något eller inte? | |
|
Hur långt har bilen gått? Hur gammal är den? Stämpeln för ett mervärde med sig, men mervärdet blir mindre och mindre ju äldre bilen blir och ju längre den gått. Ingen större skillnad mellan BMW-stämpel och annan auktoriserad verkstad, men du missar kampanjer och liknande om du inte servar på originalverkstad. Men prisskillnaden brukar inte vara särskilt stor mellan BMW och Mekonomen, och är den inte det så skulle jag välja original såvida de lokala ryktena säger annorlunda. |
|
|
För ett antal år sedan servade jag bilen hos dåvarande RS-bil (nu Holmgrens bil) i Växjö, dvs. auktoriserade BMW-verkstaden. Då var det inga problem att ha med sig egen olja. Däremot fick jag betala återvinningsavgift på oljan som var några kronor - tror iofs att man får betala det oavsett om man har egen olja eller köper från verkstaden. Snart är det dags att serva F31:an och då blir det nog Holmgrens i Växjö som får göra jobbet - kommer givetvis att ha med egen olja då... ;) Kör med Aral Supertronic 0W40 som är väldigt bra och har rätt klassningar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Klart man servar hos BMW Växjö. Var ju typ den enda behållningen att flytta från storstad till småstad! God service, korta väntetider och ett jävla fint bemötande! | |
| Servicen avser min Z4 med 5400 mil. | |
|
Av alla bilar jag ägt och sålt så är känslan att Bmw stämplar i boken alltid klingar högre. Har själv servat hos RS och nu Holmgrens som tagit över och varit mycket nöjd! Inte tyckt att dom varit speciellt dyra heller. Henrik som jag alltid kontaktar sätter verkligen kunden i fokus, återkopplar snabbt med prisförslag, tider etc. |
|
|
Jo min erfarenhet är också att Rs/Holmgrens bil i Växjö har funkat bra och att Henrik är duktig och trevlig. 😊 Mvh Johan BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Henke är reservdelare, Danne är verkstadsmannen :) Bägge är dock lika trevliga och kunniga. | |
| Håller med. | |
|
Nifab i Sävsjö, ett okänt kort om du inte har för långt dit. Kompetenta och prisvärda. Mvh Asken |
|
| Lämnade in min till Förenade bil i Kristianstad. Köpte oljan där när Bmw Cs hade en träff. Fick 50% rabatt på oljan och rabbat på arbetet och ytterligare 10% på service, gällde bara medlemmar. Det betalade medlemsavgiften med råge. De har en mekaniker där som brinner för entusiastbilar. Fick ett mycket bra intryck av mekanikern där. | |
| Nifab Sävsjö utan å tveka! (Auktoriserad i över 40 år) | |
| +1 på Nifab | |
|
Har mycket positiva erfarenheter av Nifab. |
|
|
Hej, Väcker gammal tråd till liv. Accepterar Holmgrens i Växjö att man tar med egen olja vid service? @Johan B skrev att han skulle ta med egen olja. 🤔 |
|
|
En prisskillnad som brukar dyka upp när man jämför BMWverkstad med annan verkstad är att BMW brukar lägga på någon form av enklare fordonskontroll även på oljeservice (tror det kallas serviceomfång). Tycker man det är värt att betala för att få bilen lite extra kollad så välj BMWverkstad. Vissa icke-märkesverkstäder är ju ändå vänliga/ser möjlighet till merförsäljning och påpekar även fel de ser då de har bilen inne för oljeservice. Märkesverkstad gör ju även kampanjer/tekniska åtgärder om sådana finns. En annan aspekt är att märkesverkstad ser många BMWs och kanske ser om något ser ovanligt ut på just en BMW men är det bara just byta olja så bör även en icke-märkesverkstad göra det bra. Ju mer elektronisk servicebok och nedräkningsmekanismer som ska "nollställas", desto viktigare att icke-märkesverkstad har både utrustning och kompetens för att nolla/sätta dessa rätt. Här borde BMW ligga lite bättre till. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.