AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.297

E39 drar ur batteriet, trasig bakruta -99

ma
30
mawill
BMW 523 E61 -06
BMW 520D E61 -07
BMW 520D E61 -08
VW Golf -83
Det började med att bakrutan gick i tusen bitar efter det upptäckte jag att stereon inte stänger av sig när man vrider av nyckeln, displayen slocknar men ljudet låter fortfarande.
Går stänga av stereon innan man vrider av tändningen.
Men av någon anledning dras batteriet ur på 7-8 timmar, hänger allt detta ihop med bakrutan på något sett?
Behöver all hjälp man kan få då jag inte kan köra med bilen när den drar ur batteriet.

Ska självklart byta bakrutan men itre det lättaste att hitta en fräsch.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Shoppa en sån här och gå igenom säkringsboxarna så bör du hitta vad som drar ström: Länk

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej, lånar tråden

Har en strömtjuv som laddar ur batteriet c:a 1-2 gånger i månaden. Nytt batteri som laddats med Ctek. Gäller e39:an.

Skall köpa en Biltema testare som länkas till ovan.

På Biltemas manual för testaren står att man skall starta bilen. Skall man inte testa om det är ström i kretsen när bilen är avstängd?

Om man sätter sig i bilen och stänger dörren, hur lång tid tar det innan bilens elsystem går ned i sleep mode (heter det så?). Gissar att det inte är idé att testa ström i en krets om bilens elsystem är aktivt...

Matthias
Matthias: Menar du att du har ett intermittent fel, eller att strömtjuven gör så att du måste ladda batteriet 1-2 ggr per månad?

Om jag får utgå från att du har en ständigt aktiv tjuv, skulle jag mäta med en vanlig multimeter, inställd på strömmätning, i serie mellan t ex batteriets minuspol och jordanslutningskabeln, när bilen gått ner i sleep mode efter ca 16 minuter.

En del förespråkar användning av en tångamperemeter. Den är lättare att använda men enligt min egen lilla erfarenhet är det svårt att få ett stabilt korrekt värde, eftersom placeringen (avstånd och vinkel mellan tångens käftar och kabeln) påverkar. Fast en exklusivare utrustning är kanske bättre än den jag provade.

Själv gjorde jag så, att jag lossade batteriets jordanslutning och kopplade A-metern i serie, som beskrivet. MEN för att inte strömspiken vid anslutningen skulle bli farlig för instrumentet kopplade jag parallellt en 2,5 mm2 ledningstråd mellan batteriet och jordkabeln. Den fick sitta kvar tills bilen somnat. En rimlig strömstyrka genom instrumentet är då 20-40 mA. Är den avsevärt större, är något fel. Då kan du dra säkringar i tur och ordning och se om eller när viloströmmen sjunker.

Misstänkt här skulle kunna vara navigationen, som ibland hänger sig. Men det är bara ett stalltips, för vad det är värt.

/Lennart
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Tänk även på att när man sätter i / tar ur vissa säkringar vaknar bilen igen och man måste vänta 16 min igen. Dessutom går larmet när man gör larmet strömlöst. ;)

Tips alltså att ha en tång eller multimeter vid batteriet så att man ser om man råkar väcka bilen.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Tack för input!

Jag vet faktiskt inte vad jag har för fel.

Jag har inte fört bok på hur ofta jag måste ladda, men ibland är det oftare. Jag har en känsla av att det kan vara en dörr som inte alltid går 100% i lås eller så. Men det är bara en känsla. Bilen åker sambon med, så jag har inte så stor koll. Oftast laddar bilen ut så mycket att startmotorn inte drar, men centrallås fungerar. Häromdagen laddade den dock ut så att inget fungerade och bakluckan hängde sig.

Jag utgår från att generatorn laddar normalt, annars hade bilen inte klarat sig längre perioder. Gissar som sagt på en strömtjuv som slår till då och då. Har inte larm. Navigatorn är kass. Skall koppla ur den för att testa. Tack för förslag.

Matthias

Jag hittade en strömtjuv på min e39 540, det var tel som var uppkopplad och drog 0,1v, men även hört att nav och cd vxlare kan vara notoriska strömtjuvar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.