AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.194

E61 LCI: Monterat LED-extraljus och LED-ramp innanför grillen.

Th
52
TheBeerHunter
530XI Aut. -07
E61

320i -01
E46
Hej!

Efter att ha läst/sett lite text och bilder ang. montering av extraljus innanför grillen (bl.a här: Länk så tänkte jag visa/berätta hur JAG gjorde med min BMW E61 530XI LCI -07

----Material----
LED-extraljus
SIRIUS PRODUCT - 5'' LED Driving Lamp, NS-3724
Länk
Kampanjpris på Mekonomen, 399kr/st
4st

LED-ramp
108 Watt LED ramp 440x107x73mm (Längd x Höjd x Djup) - 2,0 Kg - 10800 lumen - combo
Länk
Kampanjpris: 799kr/st
1st

Säkringshållare
Länk
2st

Strömbrytare
Länk
2st

Relä
Länk
2st

VINKELPROFIL 3M FZV (Extra-ljus)
Länk
1st

VINKELFÄSTE 5L FZV (Extra-ljus)
Länk
4st

VINKELFÄSTE FZV (LED-ramp)
Länk
4st

Rörklammer lösa Ø18 (tunga serien)
Länk
2st

Väggfäste/vinkelfäste för apparatlådor (för att stabilisera vinkelprofiljärnet, samt för att skruva fäst relä på)
Länk
(inte riktigt samma som jag använde, men snarlik...)
3st

Biltema hammarlack, svart
Länk
1st

Corroprotect, mattsvart spray
Länk
1st

Skarvklämma/strömtjuv:
Länk
1st

+ lite smått och gott, så som krympslang, flatstiftshylsor, ringkabelskor, säkringar, strömtjuv, RQ (kabel/tråd) mm.
-----

----MONTERING/DEMONTERING----
Började såklart med att plocka lös grillen/njuren på bägge sidor (se klipp:

Mätte och sågade till ett "VINKELPROFIL 3M FZV" som passade rätt exakt innanför grillen, och målade det med svart hammarlack (för att det skulle fästa på galven). Sen sprayade jag det mattsvart efter att lacken torkat (blev mindre snyggt, men syns inte så väl bakom extraljusen. Huvudsaken det är svart och inte blänker från galven/järnet).

Målade/sprayade även "VINKELFÄSTE 5L FZV" och skruv/bult som jag använde mig utav, för att få ut lyktorna från L-profiljärnet (VINKELPROFIL 3M FZV) och närmare grillen (annars tog lyktans baksida i, på L-profiljärnets "rygg").

Bilder:
Målning: Länk

----LED-RAMP----
Länk
Sedan började med att klura ut hur jag skulle montera LED-rampen (108 Watt LED ramp 440x107x73mm)...
Tog 2st "VINKELFÄSTE FZV" och skruvade ihop dom, så dom bildade ett "U", x2 (totalt

4st vinklar).
Sedan borrade jag 2st hål i alubalken på bilen, och gängade hålen med M10-gängtapp.
Tog sedan 2st M10-bult och skruvade fast "U"ena (1st bult i vardera "U"). Givetvis med lås-bricka.

Sedan fäste jag rampen i "U"ena som hamnade strax under balken.
Skarvade prefab-kabeln som hängde ut från LED-rampen, så den skulle räcka in till motorrummet.
Drog sedan in kabeln/trådarna genom gummi genomföringen för staget, och lyckades på något vis få in kabeln/trådarna till motorrummet.

Bilder:
Balken: Länk
Balken: Länk
Kabelgenomföring: Länk
Monterat och klart: Länk

-------

----LED-Extraljus----
Länk
Efter att färgen/lacken torkat på vinklarna och vinkelprofil-järnen så började jag montera dessa.
Är 2st runda "stag" (ca 20mm tjock) som går snett till mitten innanför grillen. Dessa stag utnyttjade jag mig utav för att fästa vinkelprofil-järnet.
Tog 2st rörklammer Ø18 (fick inte tag i 20mm, så fick borra upp dom en aning), för att fästa vinkelprofiljärnets rygg mot dom 2st stagen.

Sedan tog jag ett slags väggfäste/vinkelfäste för apparatlådor för att stabilisera upp vinkelprofiljärnet i "botten". Använde mig utav samma bult som till LED-rampsfästet.

Monterade sedan dit "VINKELFÄSTE 5L FZV" efter att ha mätt upp så att 5" LED-ljusen skulle få plats (2st på vardera sida innanför vardera grill). = Totalt 4st "VINKELFÄSTE 5L FZV".
Skarvade ihop 2st lampor till en kabel/trådar, med hjälp av presshylsor, krympslang och en 2,5mm2 RQ. Dels för att det skulle bli mindre kabel att dra in till motorrummet, och dels för att dom överhuvudtaget skulle räcka dit.
2st + > 1st +
2st - > 1st -
Drog sedan in kabeln/trådarna genom gummi genomföringen för staget, och lyckades på något vis få in kabeln/trådarna till motorrummet. Samma väg som jag gick med LED-rampen.

Monterade sedan fast extraljusen på vinkelfästena som satt på profiljärnet.

Bilder:
* Extraljus (kartongen): Länk
* Rörklammer/profiljärn: Länk
* Rörklammer/profiljärn: Länk
* Rörklammer/profiljärn (hel bild): Länk
* VINKELFÄSTE 5L FZV: Länk
* Väggfäste/vinkelfäste (för att stabilisera): Länk
* Ihopkoppling av 2st extraljus: Länk
* Kabeldragning: Länk
* Extraljus förarsida, utan grill: Länk
* Extraljus monterad, med/utan grill: Länk
* Extraljus monterad, med grill: Länk
* Extraljus monterad, med/utan grill + LED-ramp:Länk

-------

----Knappar (PÅ/AV för extraljus)----
Demonterade det lilla facket vid vänster knäskål på förarsidan (satt i 4st stjärnskruvar). Ha för mig jag fick skruva lös några skruvar från själva skyddsplasten som sitter under ratten för att komma åt skruvarna till "facket". Tror det va ca 4-5 skruvar.

Hade köpt 2st runda ON/OFF-knappar med Ø20mm från Mekonomen. ON/OFF i tidigare skede, så använde mig utav dessa...
Borrade 2st Ø20mm hål i "taket" på facket, och monterade dit dom (borrade upp lite för mycket, så tog smältlim för att säkerhetsställa att knapparna höll sig på plats. Ingen nödvändighet dock...
OBS! Jag borrade hålen lite väl långt "fram", så stiften på knapparna, tog i ljusreglaget som sitter "ovanför" inuti. Hade jag tänkt på det så skulle jag borra hål lite längre "bak"/"in" i facket. Men det gick med lite trixxande...

Tog lös kontakten från strålkastaren på förarsidan, och mätte mig fram, vilken tråd på kontakten som fick 12V när jag slog på helljuset.
Vilket visade sig vara en blå kabel som satt på "Plint 5" på kontakten.
Använde mig för första gången av en "strömtjuv" (brukar vanligtvis skarva med hjälp av "ubåt"/kopplingsklämma eller dylikt) på denna blåa tråd.
Tog sedan lös kupéfiltret på förarsidan, så jag kom åt gummitätningen mot torpedväggen, där kabelstammen går in.
Drog en röd 1,5mm2 tråd från den blåa tråden (+ att jag tejpade fast 2st gråa 1,5mm2 lösa trådar som ska gå "UT" från knappen. Detta för att slippa "fiska" fram 1och1 tråd), genom gummitätningen på torpedväggen, och fiskade sedan fram trådarna genom hålet där facket satt.

Byglade den röda tråden (från helljuset) med hjälp av pressning i samma flatstifthylsa, så den gick till "IN" på bägge knapparna.
Sedan varsin grå tråd på "UT".

Bilder:
Knappar monterade: Länk
Knappar, insida fack: Länk
Hål borrad för knappar: Länk
Hål borrad för knappar: Länk
Dragning av kabel, torpedvägg för knappar: Länk
Inkoppling av knappar: Länk
Kontakt för strålkastare: Länk
------

----Inkoppling, relä mm----
Använde mig utav 2st 40A reläer från Mekonomen + 2st hängsäkringar/säkringshållare.

* Kopplade säkringshållarna direkt till plus-polen (fick karva upp skyddet för att få plats med mina 2st trådar), sedan direkt till vardera relä (stift 30).
* Vardera grå tråd från knapparna, till stift 86 på vardera relä.
* Trådarna från extraljusen (2st + eftersom jag skarvade ihop 2och2. Annars 4st) pressade jag ihop till en och samma flatstifthylsa, sen till stift 87 på ett utav relä.
* Tråden från LED-rampen till stift 87 på det andra reläet.
* Stift 85 på vardera relä, drog jag en tråd till en jordad skruv.
* Minustrådarna från extraljusen/ledrampen drog jag till en annan jordad skruv. Fäste reläna med hjälp av ett likadant väggfäste/vinkelfäste som jag använde för att stabilisera profiljärnet för extraljusen...

Bilder:
Fäste för relä: Länk
Fäste för relä: Länk
Säkringshållare: Länk
Säkringshållare: Länk
Skydd över Plus-pol: Länk
Skydd över Plus-pol: Länk
Inkoppling, säkring på plus-pol: Länk
Helhetsbild över relä, säkringar mm.: Länk
Helhetsbild över relä, säkringar mm.: Länk
------

------

Resultat:
Utan grill: Länk
Med grill: Länk
Bägge tända: Länk
Släckta: Länk

Har för kass kamera att visa resultat på ljusbilden, tyvärr...
LED-extraljusen och LED-rampen är kanske inga High-end prylar, men det blev en betydlig förbättring av lyset!

Mvh
TheBeerHunter

Rätta tackter där , riktigt snyggt montage du gjort ! Jag själv kan typ inte ha en bil utan extraljus , har själv på min peugeot 307 -06 tre xenonkonverterade nbb 175 framför grillen o en ledramp i undergrillen , dock inget bakom galler , utan rampen är infälld lite snyggt , har också knappar i bilen , 3 st -ramp - två yttre ex-ljus - mittre ex-ljus.
Alltid roligt med likasinnade som tänker som än själv!

/Peder
Visa användare
2.333
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Bra inlägg, med beskrivning, länkar och bilder! Länk

Länk (Fixade första länken.)

E60 verkar rätt trevlig att hållas med, mer rymlig än E90 och E81.

Bra med separata brytare.

Angående vinklarna, ja man får ta det bästa från konkurrenterna - MP/WIBE. ;)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
2.333
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Katten - har du bilder...?

---
Th
52
TheBeerHunter
530XI Aut. -07
E61

320i -01
E46
Spinnande katten:
Tack! Nej, håller med om att extraljus är en nödvändighet!

Sverige:
Tack för du ändrade! Försökte ändra igår, men blev "500 error".
Hur gör jag för att ändra/redigera inlägget?
Behöver ändra/lägga till lite grejer.

Jadå, det gick rätt smärtfritt att montera dom :)
Hyffsat gott om plats... Gjorde allt via grillen. Tyvärr så blev ljusbilden lite väl högt från rampen. Tyvärr så kommer jag inte åt att kunna ändra vinklingen nu när extraljusen är i vägen.
Men får leva med det tills jag byter olja, när skyddsplasten inunder tas bort. Då lär man komma åt rampen inunder ifrån.

Ang. brytare:
Tänkte först strunta i det, men tänkte att det kan vara bra att kunna välja vilka man vill ha tänd. Kanske bra ex. vid snörök/dimma etc.
Sen blev det otroligt enkelt att dra in och montera knapparna, så därför tvekade jag aldrig. :)

Haha, ja företaget "sponsrade" med de mesta faktiskt ;)
Ser att du också är elektriker till yrket! :)

Visa användare
2.333
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ja extraljus har man ju bara för syns skull, men man vill ju inte att de ska synas... ;)

Går det inte att lossa plastgallret i nedre grillen?

Man har en timme på sej att redigera inlägg (om man inte är Pro, då går det när som).

---
Th
52
TheBeerHunter
530XI Aut. -07
E61

320i -01
E46
Precis! :)
Njae kollade som hastigast, men kändes som om hela fronten rördes när jag ruckade på gallret. Går säkert att YouTuba sig fram hur man gör :)

Aha, va synd :(
Sverige: Kan ta bilder på det i morgon om jag kommer ihåg.

Ja brytare är bra även på 2 plus 1 väg ibland , då de vita skyltarna kan bli extremt vita i en del fall , spec med 75w xenon...
Men en del vita skyltar verkar inte reflektera fullt lika mycket.

/Peder
Visa användare
2.333
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Trevligt!

Brukar ju sitta med plastsnäppen Länk

I det här fallet ser dock min enklare ut. Länk

---
Th
52
TheBeerHunter
530XI Aut. -07
E61

320i -01
E46
Sverige: Hmm, det ska jag kolla närmare på!
Th
34
Thompaw
520i Touring -02
Tummen upp!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.