AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.981

Hjullager bak X3 E83 2.0D 2008

Er
46
ErOg
X3 2.0d -08
Försöker hitta en guide till hur man byter hjullager bak på en X3 från 2008!
Är det svårt? Vad kostar det på verkstad?

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Det är lite pill jag har bytt på en del BMW modeller. Inget jag rekommenderar om man är helt ovan med att skruva. Det krävs dessutom lite verktyg i form av avdragare, brännare mm. men de finns på biltema numera. Jag brukar dra ur och pressa i lagren i själva navet på plats men det går att lossa och byta hela navet inkl. lager fast då blir det dyrare. Bak är det värre eftersom drivaxel ska också bort fast på en 4wd är det lika illa fram.

Kolla med en fristående verkstad om du är ovan. Några 1000 per sida får man räkna med.
Er
46
ErOg
X3 2.0d -08
Inte bara jag utan även min ”ordinarie” bilmek tyckte det var vanskligt att ge sig på detta så jag lämnade till märkesverkstad för byte. Bara arbetet gick på över 4700kr...

Vanskligt? Nej. Men visst det räcker inte med de verktyg ”alla har hemma”. Det ”svåra” är att pressa ur drivfläns samt lagret ur lagerhuset, men detta kan i praktiken vilken normalkunnig/händig verkstad klara av. En press är mer eller mindre ett måste för varje verkstad, kunniga eller okunniga. Konstruktionen är likadan på min bruxis, pressat lager/drivfläns med drivaxel, det tar max två timmar för den långsamma mekanikern, ett basic-jobb som jag hade gjort själv om jag haft en ”20 tons press”, vilket jag inte har...
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Det går att göra det på plats utan press man får bygga ihop en "urdragare", dvs. en gängad stång och stora starka brickor. Hemligheten är värme! Men det är inte lika enkelt som att byta luftfilter ;)

En lång fredagkväll för 2 lager bak för mig i garaget fast då går det några lager på flaska däremellan.

4700 var inget överpris tycker jag. Lager brukar jag beställa på nätet, SKF för det mesta men även FAG.
Er
46
ErOg
X3 2.0d -08
Är det något fabrikat på hjullager man bör undvika? På till exempel AUTODOC finns massor i väldigt varierande prisklass...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.