|
|
|
|---|---|
|
Jag har nu lyft topplocket på min gamla 535 från -86. Läckaget har varit kraftigt och det är vatten i oljan, "smeten" har nått ända ut i luftburken. Men. Jag kan inte se några sprickor i topplocket och packningen är hel. Har tidigare fått tipset att lämna in toppen på provtryckning och planing. Då är frågan om jag kan plana den 2 ggr då detta gjordes vid en topprenovering för några år sedan? Vad kan det kosta att plana och kontrollera toppen och var på västkusten vänder man sig egentligen? Jag har hittat begagnade topplock för under 1500kr så på sätt och vis känns det vettigare att köpa ett sånt, men då kanske det blir problem med att använda detta utan att fixa ventilsätena/plana även detta? På den gamla toppen är iaf allt "inslitet" till mina nuvarande ventiler. Kamaxeln har lite grader men det är marginellt och bara precis så att man kan känna dem. Borde väl gå att åka med ett tag till tycker jag? Det är mycket frågor men jag vet inte hur jag ska göra. Någon har kanske tips och erfarenheter att dela med sig av? M.v.h. Patrik, GÖteborg | |
| finns en gräns för hur mycket du kan plana en topp, firmorna som gör det har tabeller över hur mycket just din topp kan planas. Planar man tillräckligt mycket så får man lägga dit en tjockare toppackning som kompensation, men det har firmorna oxå information om.... | |
| ...glömde säga att har du m30 som jag, så har du en minimumtjocklek på toppen på 128,6 mm... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Satsa på den begangnade toppen, jag har för mig att provtryckningn kostar ganska mycket,och är den inte reparerbar så är det ju bortkastade pengar, och ska du plana den en gång till så blir ju godset ännu tunnare,och mera känsligt vilket inte kan vara så bra. om du tittar som exempel på den 528 där det valdes av verkstaden att chansa på att toppen var hel. Länk istället för att skicka den på provtryckning , då arbetskostnaden i stort sett för att demontera och montera,var den samma som provtryckningen kostade. Denna gång så visade de sig att toppen hade en dold spricka och det blev en ny topp från BMW.Så i detta fall hade en provtryckning ändå gett samma resulatat=Ny topp MVH Hasso |
|
Tack för input. Det är svårt detta med byte eller bara planing. En BMW mek som kikat på min topp tycker inte att jag behöver göra annat än plana och skruva dit den igen. Själv är jag lite osäker. Hursom, behöver jag den tjockare packningen (+ 0.3mm) även om jag håller mig inom minimimåttet för toppens tjocklek? De kostar ju fan 1000 spänn... Topplocksbultarna ser för all del fräscha ut och byttes för 3 år sedan men om de är av sträcktyp bör jag tydligen byta iallafall. Eller vad säger ni? |
|
7Seven |
Ang. provtryckning av topp så kostar det max. 500:-. |
| Hasso hur långt hade motorn gått på 528an vid topplockspackningsbytet??? verkar ju ovanligt att byta packning på dessa motorer, jag har aldrig hört talas om det förut. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Runt 16.000 mil har jag för mig det stod. bilen bogserades till verkstaden, med ny kylare monterad och en del svällda slangar , så vad som skett innan är lite svårt att veta.Kylaren kan ha gått sönder och bilen körts varm. Några M52 motorer har det byts topppackning på garantin då de kunde läcka i bakkant höger hörn, ingen onormal företeelse på nya E39 M52 men i de flesta fall så tätade det sig själv, när toppen satt sig efter några hundra mil.De som inte gjorde det böts på garantin. MVH Hasso |
| Tja är det jobbit att lyfta toppen på en 535 87:a?jag har kört sunder en vipparm och kamen är nersliten ska byta kam till en trim men vet inte vilken kam jag ska köpa och inte villka grader jag ska ha..vad rekomederar ni??Topplocken till bmw är nog det sämsta jag har varit med om typ min bil var ine på veksta 1999 p.g.a att den hade gott för varm så dom svetsa den. byte topplockspacknig,planig,demotera ventiler vipparmsaxlar,vipparmar,kamaxel,inslipnig ventiler byte ventiltätnigar.och nu hönder detta att en vipparm går av..ska det hända när en blir har gott 4000 mil sen renovering??tack i för han!!//danne | |
|
Jag är med lite småless på att alla påstår att m30 är det mest skottsäkra som finns. Jag tycker det verkar sällsynt att de går över 15 000 mil utan topprenovering även med fullgod service. Jag vet inte hur många motorer/bilar jag ringt på och fått höra att de "nog behöver ventiljusteras lite". Skitsnack, topprenoveras för 14 000:- heter det. I övrigt är säkert motorn kanon men en avkörd vippa/nedsliten kam/skev topp är ju faktiskt bland de dyraste fel man kan få på bilen om man nu inte gör arbetet själv. Beträffande din fråga om hur svårt det är att skruva så tycker jag att det flutit på bra. Värst hittils har varit att få av insuget. Muttrarna sitter så illa till. Jag har nu planat min topp. Den håller sig inom 128.6mm eller vad gränsen nu var, enligt motornord kan jag köra med original topppackningstjocklek och de gamla topplocksbultarna. Om en vecka ger det sig om detta räckte. |
|
| min m30 har precis passerat 34000 mil nu...toppen aldrig rörd och originalkammen fortfarande kvar, men först nu har det börjat synas lite tendenser till slitage på en av nockarna. Byter iof olja vid 600/700 mil, men tydligen håller prylarna om man sköter underhållet.....även ventiler och styrningar/tätningar verkar fortfarande fräscha.... | |
mackan325 |
65000 mil på en M30B30 orginal topp / kam / vippor / ventiler. Packningen bytt vid ca 45000. MEN oljebyten skötta enl föreskrift under hela resans gång. Det är oregelbundna byten / dålig oljekvalitet som sänker toppen på en M20 / M30. Det lönar sig också att regelbundet byta oljeröret som duschar kamnockarna, kostar inte många kronor och garanterar att smörjning sker. |
|
OK. Låter rimligt, jag blev bara lite trött när det alltid blir tveksamma svar när man börjar fråga om toppens skick, kamaxel etc på dessa bilar/motorer. Då är det bara att konstatera att det är vanligt med vanskötta m30 motorer. |
|
|
Precis Padde! Nu är det så att många "får" en M30 bestyckad vagn för gratispengar o då hamnar den bilen lätt hos ett klientel som varken byter olja eller sköter vagnen som man bör...m.a.o den slits ut fortare..Lite entusiast måste man ändå vara för lika slitstark mot misskötsel som en vol*o B21 är den inte(kan visserligen inte jämföras så, men ändå :)) Mvh Janne. |
|
sonyluxor |
passar en M30 528 topp på en 535. |
sebbe_bmw |
Beror väl på hur ni sköter era motorer! Vet många som drar i väg med fullgas när motorn är kall osv... Sånt gillar inte en motor! Sebbe |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.