|
|
|
|---|---|
|
Tja, har haft min bmw i snart ett halvår och gillar den verkligen, men på senare tid så har den börjat hacka. Jag kan köra problemfritt i ca 30-45 minuter efter det så är det precis som att en kraftig motorbroms sker, sedan fortsätter som vanligt nån sekund eller några minuter. När detta sker tänder sig även lampan som varnar för att jag slirar med däcken. Detta problem är ännu tydligare när man kör i en rondell då den får för sig att det är en isgata man kör på och slutar ge mig gas och blir väldigt ryckig, enda lösning jag har kommit på hitils är att gå ner en växel och gasa på lite. Helt plötsligt fungerar bilen som den ska. Skickade in bilen på service tidigare idag tänkte att den bara behövde nya oljefilter osv. Problemen är nu inte lika påfallande men fortfarande där. Hoppas nån vet nån enkel och billig lösning. Mvh Erik | |
|
Gör felkodsavläsning! Utifrån att antisladd-lampan tänds, kan man misstänka t ex. abs-givarfel. Kan även vara tändspole/-ar, kamaxelgivare, gasspjäll eller annat. Även bränslepumpen kan vara misstänkt. Hur långt har bilen gått? När byttes stiften senast? Är det rätt stift? Hur ser de ut? "Läs" stiften, utifrån hur de ser ut kan man dra slutsatser på om det finns fel i motorns gång och i så fall vilken typ av fel det är . Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den har gått 16000km. När jag lämnade in den så bad jag dem kolla efter felkoder de hittade inga. Det du nämner om stiften har jag ingen större koll på så det får jag ta och kolla upp tack :) |
|
|
Menar du 1.600 mil eller 16.000 mil? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| 16000 mil, missade en nolla. | |
|
Om inte stiften är bytta nyligen lär det nog vara dags nu - har för mig att de ska bytas med 6000 milsintervall i din motor. Så antingen är det snart dags eller så är det långt över intervallet. Men det står i serviceboken både när de ska bytas och det bör även stå när de byttes senast... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kollade precis upp stiften, de byttes senast 2013 verkar som att det vore dags att byta ut dem. tack för hjälpen än så länge, ska försöka att uppdatera här tills bilen funkar som den ska igen. :) | |
|
Sannolikt så är det kuggkransen på bakaxeln som ger fel signal till ABS:en pga rost. Inledningsvis går då antislir in och stryper effekten utan vidare felkoder. Kör du lite längre så kommer du troligen att få felkod på en av givarna bak. Anledningen är att ABS-kransen börjat rosta och tar emot givaren. Jag demonterade givaren, gorde ren kransen med något spetsigt och återmonterade givaren med ett litet shims (o-ring) för att få ut den 0,5 mm från kransen. Därefter fungerade det utmärkt och det behövdes inte ens en ny givare. Vill du vara riktig grundlig så finns lösa ABS-ringar att köpa på tex Mekonomen. Men det är en hel del arbeta att byta dem och har du intgen felkod så har det inte gått alltför långt. Allt ovan förutsätter att du har den varianten med ABS-ring på drivaxeln. På E9* finns även en variant med givaren i hjullagret och då gäller inte ovanstående. |
|
| Tändstift på min är runt 10000 mil borde vara samma på din ? | |
![]() 13.395 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det sitter en N46B20-motor i en E90 320i -06 och bytesintervallet brukar vara 10 000 mil (så var det med min N46B20-motor i min E87 120i -06). Men allt detta ser du i din servicemeny - där står det exakt hur många mil CBS anser det är kvar tills du ska byta - kolla där! Notera att de tog bort tändstift (och mikrofilter) ur servicemenyn för E90 2008 och framåt. De anser att det är "life-time" på dessa och behöver bara bytas om det uppstår problem... Såhär såg mina tändstift ut efter 10 254 mil Länk |
|
hej igen tänkte uppdatera er lite nu, veckan efter jag har postat här så mekade jag lite. jag höjde upp bilen så jag kunde gå inuder den osv. tittade då på kuggkransar samtidigt som jag snurrade på däcken. Kunde då se att dessa inte hade gått sönder eller se några minder skador på dem, tittade då på abs givarna. När jag tittade på sidan som är riktad mot kuggkransen så kunde jag se att de hade skrapat emot. Jag shimsade då båda givarna med 1 mm (flyttade ut givaren med en bricka). Jag har sedan dess kört utan några som helst problem. Min abs fungerar fortfarande som den ska har prövat att stanna på halt väglag. Tack för eran hjälp :) |
|
![]() 13.395 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tummen upp för återkoppling! Jepp, standardfel på bland annat 1-Serien och 3-Serien - hade exakt samma fel på min E87 120i för inte så länge sedan Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.