AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.498

Jaha, så var 328:an såld! Vad ska jag köpa nu?

Sida 2 av 3
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Johan78: Jo gemensam nackdel för alla bilar som nämnts här är den vedervärdiga framhjulsdriften :(
Volkswagen=kvalitet det håller jag inte med om. Få bilar drabbas av fler fel än VW-koncernen. Men ford är knappast bättre.
Är det så UMEÅ? Att kvallité och VW inte går hand i hand? Visserligen så har Toyota och Mazda fått "hedersmedaljer" för sin kvalité men det är ju den förbenade rosten som även drabbar VW som man avskyr så. Audi är fina men titta priserna! En sketen A4 med så liten motor kostar ju som en fin BMW för tusan. Vilka bakhjulbilar har man som alternativ då? Alfan, är den bak eller framhjulsdriven och är det en sexa eller fyra i 2.0:an?
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Johan78: Alfa=framhjulsdriven och 2,0=4cyl.
visst är framhjulsdrift tråkigare än bakhjulsdrift, men det finns grader även i helvetet. Ovan nämnda Alfa Romeo är anmärkningsvärt välbalanserad med vikt åt det överstyrda hållet. Precis som det skall vara! Faktum är att det finns framhjulsdrivna bilar idag som beter sig på ett riktigt trevligt sätt. Nya SAAB 9-3 är en positiv överraskning.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
bjoerck: ska ut och provköra SAAB 9-3 Sport Sedan, Mazda 6 och Alfa 152 2,0 nu i helgen och känna efter. Kanske får man revidera sitt hat mot framhjulsdrift...fast bara lite ;-)
Tycker framhjulsdrift är ok så länge viktfördelning osv är bra, som bjoerk skriver så är Alfa 156 ett exempel på detta. Även Coopern är ju en "grävling" men ändå rolig!

Tjänstebil där jag jobbar är inte lika förmånligt som det kan vara på andra ställen. Det funkar egentligen som en vanlig leasingbil med skillnaden att jag får ta del av företagets ramavtal hos bilförsäljaren (ca 10% rabatt) och försäkringsbolaget. Restvärde på bilen är 45 % och om jag väljer en bil med bra andrahandsvärde kan jag ju sälja den privat och kanske få ut mer än det. Därav intresset av andrahandsvärdet.

Förresten, har Skoda verkligen VW-kvalitet i inredningen?

Jens
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Mr.M: Jag kände ingen skillnad på inredningskvalitén hos Octavia jämfört med exempelvis Golf. Säljaren prutade utan några diskussioner ner bilen jag kollade på med nästan 15.000 spänn! Erbjudandet han gav mig var: Octavia RS, extrautrustad med klimatanläggning och 17" fälgar. Standardutrustning: Metallic Svart, Antispinn, Halvläderklädsel, sportstolar osv. osv. osv. Pris: 180.000:-. Aldrig att du hittar en annan ny bil med samma prestanda för de pengarna. Halvkombin har lite trist design, men kombin tycker jag är rätt snygg (+10.000kr)
Volkswagens fabrik som tillverkar Skoda är koncernens mest moderna och bästa fabrik vad det gäller byggkvalitet. Den bilen som borde ha högst byggnadskvalitet, Audi, har inte alls lika hög presicion i karosskarvar och dylikt. Detta på grund av omodernare anläggningar.
Låter som om Octavia RS är värd en närmare koll... håller med om att kombin är snyggare! Undrar om den har högre kupéljud än kombikupen?

Jens
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
En snabb fråga.. Hur kan man ngnsin ens tänka på att byta till annat märke när man älskat sin bmw som du?
Att du ens gjorde dig av med den är svårt att förstå..
Bmw= Kvalité,Prestanda,Komfort,NJUTNING,skönhet.
Varför inte en fin Beg. m3a ??

Mvh Aleks.
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
el så kanske du kan hitta en beg. Nyare 528 touring för 220 laxar.. en sån med mpaket och 18" är absolut den härligaste kombin man kan hitta..

Jag röstar ja till editfunktion på inlägg!!
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Jag skulle inte tveka!
Honda! enormt välbyggda och trevliga bilar. Såldes ju av BMW en gång i tiden om jag inte har fel.
Civic äör ju lite liten men en Accord?
Min 2,2 från -92 är en av de bästa bilar jag haft.
Nu blir man väl lynchad som gillar riskokare....

Automat är bekvämt
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
MrMarsupilami, hur svårt är det på en skala, att få tag i en icke momssmittad beggad BMW? Kom igen;-)
Robban
Be
5
Besso
330xi -01
Jag har lite svårt att förstå att en bil som Skoda ens kan jämföras med en BMW. För den som varit med ett tag är Skoda en bil med svansmotor som blåste av vägen vid minsta vindstöt om den inte hade vält dessförinnan eller rostat bort. Nä, så många trevliga bilar som finns kan väl inte Skoda vara ett alternativ att ta på allvar! Alfa låter trevligt, Hondan är inte dum och jag skulle bra mycket hellre satsa på en SAAB än något tjeckiskt skräp som VW köpt billigt. Hm, nu blir jag väl avstängd, men det är det värt.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Besso: maken till förutfattade meningar har jag sällan skådat(skodat?) Har du ens provkört någon av skodas nya modeller? Och varför skulle de vara skräp bara för att de kommer från tjeckien? Och om du inte noterat det så har skoda sedan länge övergett konceptet med svansmotor. Jag säger inte att skoda bygger världens bästa bilar och absolut inte de roligaste, men att du påstår attde har dålig kvalitet och att de inte är prisvärda, tyder enbart på okunskap från din sida.

mvh
Kalle
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Mr. Marsu: Måste förresten tipsa dig om att köpa senaste Teknikens Värld, där testas alla mellanklassbilar, i det lite högre segmentet, mot varandra! Tänker inte avslöja vem som vinner dock ;-)
Aleks, håller med dig till 100%!! Det finns inget som kan mäta sig med en BMW! Jag tittar en del på beggade BMW också, främst E46:or. Vill helst hitta en som inte är momssmittad och det verkar vara svårare än man kan tro. E36 M3 hade ju inte varit fel men försäkringen blir på tok för hög... =( Funderar eventuellt på billigare bruksbil som tjänstebil, t ex VW Polo och en M3 E30 vid sidan (endast för sommarbruk). Bland nya bilar så är Coopern bland de mer intressanta, och den är ju i stort sett en BMW så det känns ok.

Styrman1, en kollega kör också Accord och är helt salig. Fina bilar för att vara riskokare, helt enkelt!

Nofx16, tack för tipset, ska kolla in T.V.!

Jens
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
Coopern e fin som fan.. Åkte runt ngt varv på knutstorp med en sån jäkligt bra väghållning också..

Om det ärså du tänker så köp en cooper och en e30 325 cab som sommarbil.. det är nog det bästa..

Mvh , lycka till
gsandlund
MrMarsupilami: Jag bor i Piteå, ska hålla kolla så att ingen tuktar med din BMW.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.