AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.496

Jaha, så var 328:an såld! Vad ska jag köpa nu?

Sida 1 av 3
Har precis gjort upp affären om min ögonsten. Bilen hade gått 11 100 mil men var i princip som ny. Fick 120' för den, känns som rena kapet för köparen. Verkar dock vara ett rimligt marknadspris för en 328 just nu. Nye ägaren, en 43-åring från Piteå, verkar vara en ansvarsfull en så den ska nog bli väl omhändertagen (måste intala mig det för att det ska kännas lite bättre...)

Frågan är bara vad man ska skaffa för nåt nu? Ska ha tjänstebil som får kosta max 220' (ny, inkl utr). Vad finns det egentligen för roliga bilar att välja på. Jag prioriterar körglädje, prestanda och kvalitetskänsla högt. Utrymmen och komfort går i andra hand!

Nån som kan tipsa?

/bil-lös
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Nya Mazda6 kanske??
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Hade köpt en M*zda 6 2,3 Liters, eller en Sk*da Octavia RS. Du får ingen rolig ny BMW för de pengarna tyvärr :(
Fast kanske en MINI Cooper S? :DD

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
ri
35
rino
328i cabrio -96
Det blir ingen BMW med fart i för dom pengarna... :-(
Vilken storlek har du tänkt dig?
Mini:n är skitkul att köra, drar lite bensin och mycket lull, lull för 220'!
Saab rea:r ju ut sin "gamla" 9-3 Aero. Ett måste är dock sänkningssatsen bland X-tra utrustningen annars blir bilen super trist!

/Rickard, BMWCS 3738
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
varför måste du ha en NY tjänstebil? Kan du inte ta en beggad? isf finns det ju massor med intressanta BMW med garanti kvar

Länk

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
ri
35
rino
328i cabrio -96
Men en "riskokare"... ;-)
Saaben var ju iaf svensk en gång i tiden...

/Rickard, BMWCS 3738
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
erito: den modellen slutade tillverkas för ett bra tag sedan. Däremot finns det ju nya mondeo ST220, men den kostar lite mer...:(
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Kom på ett till alternativ: Alfa 156 2,0!
Tack för tipsen!

Håller med om att Mazda 6 är fin, blev ännu mer intresserad efter testet på Motorjournalen igår. Men kostar inte den mer än 220' om man ska ha lite lull-lull. Men som UMEÅ säger, den är hästlängder från 328:an. Aargh, körde mot en TT 180 på väg mot Arlanda (där vi gjorde upp affären) imorse. Gick ganska jämnt upp till 150-160, sen segade jag ifrån! Jag älskade verkligen den bilen!

Cooper är ett bra alternativ. Har faktiskt provkört redan, fick lite dålig erfarenhet av kvaliteten dock. Under min provkörning så hann passagerarstolen OCH växellådan pajja. Låg på Värmdö-leden i 100 och skulle växla ner till 4:an, då slirade det bara när jag gasade. Bromsade ner och provade igen på alla växlar, ingen funkade!! Katastrof!! Försäljaren skyllde på att det var en tidig demobil och att alla barnsjukdomar var åtgärdade. Ska nog ge den ett andra försök.

VillaRosa; Jag kan köpa beggat om bilen inte är "momssmittad", d v s om den varit leasingbil eller tillhört ett finansbolag tidigare. Ska undersöka det alternativet också.

rino: Nej, en BMW kan man ju glömma, tyvärr =( Är lite skeptisk mot gamla 9-3, har hört så mkt dåligt om den så det blir nog svårt att övertyga mig själv om en sådan. Vill ha roligare bil!!

Förutom era alternativ funderar jag lite på Civic Type R, nån som har erfarenhet av den?

Jens
nofx16: Jo, jag hittade ingen länk till Mondeo ST220... men den är rätt kul att köra iallafall.
Alfan är kul, bra val.

Vad vill MrM ha för storlek eller typ av bil då? Kombi? Liten? (=Mini)

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Alfa är bra, gillar 156:an skarpt! Octavia RS är inte heller en dum idé med tanke på trimpotentialen... är lite orolig vad gäller kvalitet hos dessa bara, och andrahandsvärdet förstås...

Jens
Erito, det ska vara en rolig bil som har lite av den närvaro-känslan som BMW har. Hellre en bil med bra egenskaper på vägen än hästar under huven, d v s hellre Cooper med 115 hk än Golf GTI Turbo med 180. Kombi är inte nödvändigt men kan tänkas om den ser bättre ut än sedan-varianten (som i t ex 156:ans fall). Kvaliteten ska ju helst också vara av BMW-klass vilket antagligen inte blir lätt att hitta...

Jens
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Mr. M: Både Alfa och Skoda har bättre kvalitet än vad ryktet säger. RS;ens andrahandsvärde har visat sig vara helt ok hittils, lite värre med 156;an då kanske :( Precis som du säger så är trimpotentialen en stor fördel för RS, med enkla medel skrämmer du lätt upp den till 220hk. Till alfans fördel står att den är så förbannat läcker, speciellt med beige skinn och 16-tums sportfälgarna! Oavsett om du väljer Mazda, Skoda eller Alfa så tycker jag att du ska satsa på kombi/sportwagon då dessa är snyggast(är jag ensam om att vara kombifetischist?) och lär få bäst andrahandsvärde här i sverige!

mvh
Kalle
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Ang. Civic R så har jag hört att den ska vara grym, men för hårt fjädrad osv. för att vara uthärdlig i vardagen.
Ev
8
Evil
Stylad Bmw328 -96:a
Köp en begagnad bil från tyskland en toyota supra 93 årsmodel och uppåt tro mig du kommer inte att ångra dig :))
Priset på de ligger runt 180.000 tusen eller t.o.m billigare i tyskland här i sverige ligger de runt 280.000 tusen.
Spelar andrahandsvärdet någon roll på en tjänstebil. En beggad Supra lär ju ha ett hiskeligt förmånsvärde.
Hur kan ni föreslå en Ford? Nog för de har blivit mycket bättre och är inte sämre än standardbilen men sätt er i en och kör lite. Stäng av radion och lyssna på alla detaljer som vibrerar och väsnas. Den ser jättefin ut och den är bekväm på alla sätt men det är mycket irriterande med alla knirr och knarr.
Alfa har jag ingen erfarenhet av men visst är den tuff.
Skoda=Volkswagen = kvalité. Kan inte vara lätt för dig att välja. Hitta nåt kul bara. Det som jag tycker är synd med den fina roliga saaben är att den driver på framhjulen som de flesta bilar. Du kommer nog sakna trogna bakhjulsdrift vilket känns f..n så mycket säkrare när man ska häva en sladd.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kompressormatad Cooper S med chili och currypaket. Bilen talar för sig självt....
Asken
Alfa 156 är ett klipp som tjänstebil (eftersom du slipper drabbas av det dåliga andrahandsvärdet)! Alfa är nog den typ av bil som är mest närbesläktad med BMW när det gäller körglädje. 2.0TS är en pärla till motor. Även nya JTS är en mysig maskin.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.