|
|
|
|---|---|
|
Fick ett vid vänster hörn förarsida, där inte torkarna tar. Ingen självrisk vid lagning så man gör väl det. Men finns det olika tekniker att se upp med? Någon firma säger inte säkert det går om det är sprickor osv. Andra låter hur självsäkra som helst utan förbehåll. Här är bild: Länk Är väl ung. 20-25mm eller så till yttersta sprickan tror jag. Tack. | |
| Hade liknande stenskott. Efter lagning är den synlig men stör mindre. Var inte heller i synfältet. Har inte spruckit vidare än men kanske den inte gjort ändå så svårt att veta. | |
|
Kan funka, men kan också börja spricka efter ett tag... Men då det inte är någon självrisk är det bara att prova och sedan ta det på glasförsäkringen för rutbyte om det spricker upp. Lät en glasmästarfirma laga ett stenskott i vindrutan på Hyndan (Santa fe) och det höll i typ ett år innan sprickor började vandra iväg på rutan - bytte då ruta och allt är frid och fröjd igen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar, både sarli o Johan B. Inte direkt orolig om synlig där den är såvida den inte växer. Men har olika verkstäder olika tekniker de använder? Om det finns några som är mer riskfyllda och man borrar eller liknande. Tänker som tandläkare som borrar rent - och sedan fyller i. Någon nämnde t.o.m att lagningen i sig kan få spricka att växa, men kanske inte såpass litet som mitt - vet inte. Men om de är så defensiva kanske man skall undvika dom - typ möts av massa ursäkter när något går fel. Kanske gå till riktigt stor firma - kanske bmw-verkstad? Bytte hela vindrutan 5-6 år sedan efter en på passagerarsidan som växte - men jag var inte medveten om lagningar då. Bilen inne över natten för att allt skulle härda osv. Tänkte jag skulle slippa det igen. |
|
|
Jag jobbar med stenskott, och grejjen med stenskott är att dom spricker alltid, frågan är bara när, det kan spricka just i denna sekund, eller hålla i 10år, men de spricker alltid. Åk till närmaste verkstad och laga, skulle stenskottet spricka under lagning så betyder der bara att det hade spruckit förr eller senare, du har inget att förlora. www.facebook.com/bmwkodning |
|
|
@haack: ajsan då, men tack ändå. Skall ta en bild imorgon igen, detta var i torsdags - så skall se om det vuxit redan. Bilden här var tagen bara 20 minuter efter. Bolagen har väl noll självrisk för att det brukar hjälpa, hoppas man. Hel ruta på bmw kostar väl 7000-8000 eller så. 35% självrisk blir ju lite. |
|
|
Personligen vill jag ha originalruta för då vet jag att det är bra kvalitet, även om vissa eftermarknadsrutor kan vara exakt samma produkt men utan BMW-logga. Tyvärr har jag via flera oberoende kanaler hört att vissa bilglasfirmor (främst de som är stora och "billiga") har rutor av billigare kvalitet och att de är mer repkänsliga och inte tål lika mycket innan det blir ett stenskott. Så i de fallen jag ska byta ruta vänder jag mig helst till auktoriserad verkstad och efterfrågar originalreservdel. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan. Jo, det är väl sensorköret för torkarna och diverse grejer också. Gissar att mindre verkstäder kanske inte kan all special som bmw kan ha. Hel ruta - det kör jag nog bara på bmw - verkstad som har råd att stå för garanti om något läcker eller vad som nu kan hända. Spänningar i hela rutan /chassit som kan ställa till det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.