AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.672

Fyrsitsig cab, BMW 335i vs Ford Mustang vs Audi S5

Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
Tittar på en ny sommarbil, behöver fyra säten och minst 280+hk. Bilarna i rubriken ligger i samma prisklass 2010+ modell . Förslag och idéer på vilka som är trevligast , vilken man ska undvika och om det skiljer sig mycket på service och försäkringskostnaderna ?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Tänk på att för de som sitter i baksätet blir det ingen direkt behaglig tur om man kör över 60-70km/h! Man väljer till slut att åka med stängt tak om man ska en längre sträcka ändå.

Men av de 3 listade skulle jag nog välja 335:an som väl är den enda med plåt-tak varför den kan funka som hyfsat duglig familjebil även året om skulle man vilja.

Har jag tur får jag med mig ett av barnen på en söndagstur i caben men ALDRIG bägge just för att ingen vill sitta i baksätet...... Dom vill hellre åka sjuan ;-0

Det jag försöker säga är att jag allt som oftast får åka ensam eller med 1 passagerare så baksätet gör ingen direkt nytta. När vi köpte bilen var tanken att hela familjen skulle kunna åka öppet tillsammans men det har inte hänt på 10 år.....

Niklas

Fransosen
Verdi
Hur ser priskurvan ut för en cab egentligen?

335i -13 för 299' Länk

335i -08 för 229'. Länk

Iofs var den första en import. Men värdeminskning på 70' över 5 år kan man ju leva med. :)

Hur är DKG-lådan på E9X? Är det samma som den jag hade i M2:an ungefär? Känns nästan som att den vanliga automaten är att föredra trots att den nog känns väldigt seg och omodern vid det här laget.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Mercedes E klass är klart trevligast i baksätet:-)
Z4
482
Z4-pirayaN
VW Passat -2013
Tycker E-klass blir lite dyr då man(jag) isf. vill ha nya utseendet som kom -13(?)

får kanske bli att ha kvar 4:an och sätta bilbarnstolen fram :D
En detalj som jag tycker är väldigt viktig på en cab - och som BMWs plåtcabbar saknar - är möjligheten att fälla upp/ner taket under färd. Vissa modeller klarar detta upp till 70km/h. För taket skall ju ned så ofta som möjligt, annars kan man lika bra köpa en coupe :-)
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
På min e46 måste bilen stå still för att kunna caba upp/ner (eller kanske nån enstaka km funkar) men nog kan dom nyare åka uppåt 25-30 i alla fall och sköta upp/ner?

Skulle förvåna mig om BMW var det enda märke som inte fått till den funktionen.

Niklas

Fransosen
Mercedes E om du vill ha dragfritt i baksätet. Deras system med wind deflector är lysande fast det ser otroligt fult ut när den är uppe.
Faktum är att e64 är ett bra alternativ. Hitta en lågmilare av sista årsmodellen -10 630/650 borde vara fyndläge. En förbaskat snygg bil är det också.

Mitt råd behåll 4an och njut av ensamma turer. Finns det något värre än folk (familjemedlemmar) som klagar på att det blåser eller är kallt när man erbjuder en cab-tur.

EB
Z4
482
Z4-pirayaN
VW Passat -2013
jo, har kollat på 6serien med, får nog väldigt mycket bil(och problem?) för pengarna där.

tex: Länk (-08)
Nja.. jag skulle nog inte kolla efter en import på 21k mil;)

EB
Z4
482
Z4-pirayaN
VW Passat -2013
;-)
Ni vet väl om att ALLA BMW är importerade? Även de som säljs av BMW Sverige, för så vitt jag vet har BMW ingen fabrik i Sverige, än... Jag förstår självklart att man menar "svensksåld", dvs såld ny i Sverige. Att det i säg skulle vara ett argument för en bil i bättre skick är...patetiskt. Det är de enskilda ägarna o deras förmåga/vilja att ta hand om bilen som avgör hur skicket är efter 10-12 år. Att det är lättare att kolla upp historiken för en svensksåld bil är sant, men det är fullt möjligt att göra samma sak för exempelvis en tysksåld, fast inte fullt lika lätt för en "icke tysk". Jag har sagt det förr o jag säger det igen: Det är inte i vilket land bilen sålts som ny som är avgörande för skicket utan det är hur den blivit omhändertagen av de tidigare ägarna.

Sen skall man komma ihåg att en bil som varit krockad, och lagats korrekt, i Sverige, mörkas ofta av alla inblandade parter, till o med försäkringsbolagen, frågan har varit uppe tidigare. I Tyskland tex är det lag på att upplysa köparen om bilen är en "Unfall fahrzeug".

Jag äger ett antal M, samtliga importerade från Tyskland utom en som kommer från...Italien! De bilar vilka jag köpt i Sverige kom till Sverige vid mellan 1 och drygt 3 års ålder, utom min E34 som ägdes av samma tysk i 8 år, sedan en svensk i knappt två år o sedan jag. Importerade även egenhändigt en bil från Tyskland för 6 år sedan, den bilen var bra mycket dyrare än den dyraste likadana på blocket.se, men skicket var oxå "något bättre", dessutom så gott som "fullutrustad" samt både Individual lackering och inredning. Så import är inte synonymt med "billigt & skruvat" utan snarare "större valmöjligheter o minst lika dyrt"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.