|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har köpt en 550i och det är dags för service snart. Bilen har gått ca 10700 mil nu. Dock vet jag inte vad som behöver göras, går jag in på carlsson bil får man välja själv och inte få förslag på vad som ska göras. Är det vanliga oljebytet som man ska göra? Eller ska tändstiftet bytas också till exempel? Bakar in en fråga till nu när jag ändå håller på. Bilen vibrerar (sätena, smått harmonisk studsande) när man kör ungefär 110. Förra ägaren sa att det var snedslitet däck det berodde på men jag misstänker att bakhjulen måste balanseras då det inte vibrerar så mycket i ratten och att i uppförsbackar skakar det lite extra. Men om det nu inte är på grund av hjulen, kan dom på besiktningen se om det är fel på till exempel spindelled eller bussningar, om man kör på till exempel begagnattest eller besikting premium som vissa har? Är jättetacksam för all hjälp! | |
|
Besök Bil&Elservice på Pappersbruksallén. De är duktiga på BMW, noga med sina jobb och är aukt "stödverkstad" till BMW i området. Mvh Asken |
|
| Har du haft egen erfarenhet med dom, Asken? Har kontaktat dom nu, väntar bara på svar. | |
|
Maja har själv lämnat där dem är väldigt duktiga lämnar in där om det är lite större saker men bromsar och sådant lämnar jag in i kumla för smidighetens skull. Står det inte i boken stiften är runt 10000 mil så antingen har dem byts nyligen eller så bör det vara dax. Olja å filter bör du byta efter 1500 mil om du bryr dig om motorn :) |
|
| Pompa_kumla, ska kolla i boken! Skickade ett mail till dom. Svarade endast på en av mina frågor och drygt svar var det också. Vill dom inte ha kunder eller? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du går in i idriven och läser av serviceinfon där står vilken service som ska utföras. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej, ja jag har åkt ifrån Stockholm ett antal gånger för det. De är N O G A. Nog om det:) Prova besöka dom som jag skrev. Det du frågar efter är någon som går igenom hela bilen och kommer med förslag, det är enklare att beskriva då, de har ingen kristallkula:) Lycka till! Asken |
|
|
@Asken Dessa "svårdefierbara" vibrationer som " VI " vant oss i efter mer än 10-15års ägande/körande av E34/39 & F10 av olika sort/kvalitet/skick. Menar du att denna Fantastiska verkstad har en patentlösning på detta " Mantra " ?! Då sätter jag av någon semesterdag ENKOM för detta !!! |
|
|
Varken jag eller dom har kristallkula men de är jätteduktiga. Har du provat att montera på däck som inte är runflat? Har du potthål och liknande på vägen? Kommer vibrationerna jämt? Har du provat att låta någon "nollbalansera" däcken? Görs genom ett extra moment vid hjulbalansering. Mvh Asken |
|
| Hjulen är fixade, navhålet var för stort för bilen o fick dom ifyllda med plastringar. Bara servicen kvar nu. Står att man ska byta tändstift var tredje service vilket ägarna innan inte gjort. Dom har bytt en gång och det var vid 6000mil (efter 5:e servicen). Nu vet jag inte hur jag ska räkna. Servicen med tändstift var gjord för 2 servicar sen. Betyder det att jag ska byta dom kommande service (nu) eller efter denna kommande? | |
|
Men på E60 och alla nyare BMW står det i idriven vad som ska göras. Det är inga byten var tredje eller var femte service, utan du gör det när bilen säger att det är dags för det. Som Hasso skrev ”Du går in i idriven och läser av serviceinfon där står vilken service som ska utföras.” |
|
| Det gjorde jag Mats, men i iDriven står det bara när olja, filter och bromspaddar ska bytas (något mer var det, kommer inte ihåg exakt) men tändstift och sånt står inte med det där. Det står i serviceboken och där stod det att man bytet tändstiftet var 3:e service, med andra ord 2500mil*3=var 7500 mil? Eller räknar jag fel? | |
|
Tändstift är inte kritiskt. De brukar hålla väldigt länge.. Se till att göra oljeservicen betydligt tidigare än BMWs schema/larm dock. |
|
|
Helt rätt Maja... Jag checkade nu och tändstiften är inte med på menyn i min 650 eller 328i heller. Dock var de med i idriven på min gamla E60 530i och 325i E90. På dem var de med i menyn och hade 100000 km som intervall. Så då blir det som serviceboken säger. |
|
| Då kan jag vänta med tändstiften till nästa år jag när jag servar den. En fråga till. När bilen är kall (minusgrader ute) så får växellådan (auto) lite flipp och vill växla upp så tidigt som bara möjligt. Jag kör inte hårt alls nör den är kall, men slår verkligen i växlarna vid låga hastigheter. När den är uppvärmd är den normal. Nåt man borde oroa sig för? | |
|
Hej! Vad jag sett att de flesta missar med service är växellådan. Inte konstigt heller då BMW inte tycker man behöver göra något alls med den, för det är ju "lifetime olja" i den.... Det finns ingen lifetime olja, all olja slits!! Så det är ren bullshit! ZF som är tillverkare av lådan säger något helt annat! Lådan skall ha service var 9000mil. Det som då skall göras är olje och filterbyte + byte av packningarna som sitter mellan lådan och ventilpaktet som hänger under + byte av bussningen som sitter där kontakten till ventilpaketet kommer in. Packningarna mellan låda och ventilpaket börjar ofta läcka med tiden. Typiska fel som uppträder då är: Lådan vill inte lägga i växel vid kallstart. Man lägger i D, men den hoppar direkt tillbaka till N eller P. Lådan kan börja växla ryckigt eller vid lite fel tillfälle, något som kan ändra sig lite beroende på om lådan är kall eller har driftstemperatur. Är det bara ett litet läckage så kan lådans adaptiva funktion kompensera för detta till en viss gräns = man märker inget för än trycket blir så lågt i ventilpaketet så att lamellpaketen i lådan börjar slira = lådan kommer slitas ut i förtid. Med andra ord, ignorera inte service av lådan även om BMW inte tycker att det behövs. Men inte så konstigt, lär inte vara någon garanti kvar på bilen när lådan eventuellt börjar krångla. Så varför verkar jag veta så mycket om detta då? Jo för jag har själv köpt en 550i m-sport 2007 på bilauktion, den såldes billigt då växellådan ibland "växlar lite hårt". Min bil har gått 15300mil, ingen service har gjorts på lådan, bilen är annars fullservad hos BMW. Har läst på om lådornas eventuella problem och till 99% har det med packningarna till ventilpaketet eller ventilpaketet i sig självt. Hade inga felkoder, men kände att låda inte fungerade helt som den skulle. Oljan i lådan var klar = inget slitage på lamellpaketen. Rev ned ventilpaketet och plockade isär det. Hittade en del smuts i + att de hydrauliska dämparna var dåliga. Dämparna består av en kolv med gummikudde. Kudden var helt platt på 5 av 7 dämpare = dämpar dåligt när solenoiderna slår till och från. Köpte ett Sonnax Zip servic kit med nya oringar, pluggar och nya dämpare med fjädrar istället för gummikuddar. Har bytt allt. Köpte även nya solenoider då de sägs degradera med tiden. De fem packningarna mellan låda och ventilpaket var alla rätt tillplattade, vet inte om de har läckt något, men de nya är ett par millimeter tjockare faktiskt! De flesta verkstäder renoverar inte ventilpaketen, de köper utbytes ventilpaket av BMW (Mekatronikenhet), kostar 32000kr inkl moms... Min helrenovering kostar 6200kr, men då gör jag ju det själv då. Menar inte att skrämma upp någon här. Byt bara olja/filter och de där packningarna så kommer lådan funka bra i minst 9000mil till :) Lycka till!! __ Nils Ljung |
|
| Nisse! Kostar det 32000 att byta dom packningarna i växellådan???? Vet att min växlar alldeles för tidigt som du sa så jag vill gärna serva lådan. MÅSTE man byta packningarna? Räcker det inte med oljan? Jag är tyvärr inte tillräckligt skicklig att kunna byta den själv. Behöver all hjälp nu då jag inte vill att min låda ska rasa eller så | |
|
Hej! Nej packningarna kostar ca 500kr bara :) Det är hela ventilpaketet (mechatronik enheten) som kostar 32000kr att köpa på BMW om man har problem med det och inte vill serva det själv så som jag gjort. Som jag skrev så ska man byta packningar mellan ventilpaket och låda + olja och filter vid service. Dessa packningar börjar ofta läcka med tiden, så skiter du i att byta packningarna och bara byter olja så slutar det inte läcka, eller hur! Här står det om alla problem som kan finnas på dessa lådor. Men sköter man servicen så får man oftast inte några problem alls. Länk En sak som jag glömde nämna som de skriver om på sidan jag länkade till, det är att det gör skillnad på att använda exakt rätt olja vilket är ZF Lifeguard 6 växellådsolja. Man kan hitta annan billigare olja med samma spec, men det gör alltså en skillnad med finare växlingar om man köper ZFs olja (det är den som BMW häller i original) Här är en länk till packningarna: Länk Den där packningen som ser ut som två rektanglar, det är den som brukar jävlas mest enligt vad jag hört. Läcker så man får dåliga växlingar osv osv. Den kan i värsta fall spricka helt, och då får man felkod och kan inte köra bilen (går inte att lägga i växel om man har elektronisk växelspak (LCI) ) Oljebytarkit inkl nytt oljetråg med inbyggt filter. Det är viktigt att köpa ett original eller i alla fall tysktillverkat tråg med filter. Piratfiltren kan vara av sämre kvalité som gör att man får ett vinande ljud från lådan när den är kall. Det beror på att oljan går för trögt genom piratfiltret när oljepumpen försöker suga den kalla oljan, då får man ett sånt ljud av det. Länk Till sist, länk till tätningen/bussningen som sitter genom lådans vägg där kontakten skall in i ventilpaketet. Länk Det går kanske att hitta dessa delar osv något billigare om man letar lite hårdare, men det är ungefär så det kostar. Man vill inte köpa något av dessa i piratdelar. Det blev ca 4000kr i delar. Inte mycket att betala var 9000mil :) |
|
|
Hej Nisse! Frågade i en annan grupp och då hade en kille servat sin låda han med. Såhär stod det på faktureringen. Länk Är det det du menar som jag måste göra? Packning, olja, oljefilter, oljetråg (vet inte riktigt vad oljetråg är). Går det på runt 7000 gör jag det på BMW. På sidan om alla problem om växellådan du länkade till rekommenderade han att man byter ut mechatronics enheten för 1600 dollar, men jag tror inte jag behöver det, eller? Tack för dina grymma svar! Uppskattas verkligen! |
|
| @MajaBajja: Du skall göra samma som står i din länkade bild. Det behövs oljetråg (för filtret sitter där), tätningen till mekatronikenheten och olja. Skruvarna kan återanvändas men det gör inte BMW. | |
|
Tusen tack för era svar!! Bokade nu vanlig service samt service för lådan hos el & bilservice, skitbilliga och har endast hört bra om dom. Ni har räddat både min bil och en massa pengar! Tusen tack ännu en gång!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.