|
|
|
|---|---|
|
Hej alla Bmw- älskare! Mitt namn är Leo och jag fyller snart 18år och är påväg att köpa en bil. Valet står mellan en vit 2009 Bmw m3 e90 cab eller en 2014 Bmw 428i cab. Vilken bil skulle ni valt att köpa? Jag fyller 18 i Mars och jag hade eventuellt tänkt att köpa m3:an och köra den under våren, sommaren och hösten och sedan inför vintern köpa en lite mer lämplig bil (såsom ex 428i), eller ska man köpa 428i direkt istället? Vad tycker ni? Jag behöver era åsikter? Samt vad tycker ni generellt om Bmw m3 e90 och 428i? Tack på förhand/ Leo | |
| En M3 är ju en mycket roligare bil än 428, men det betyder inte att 428 är tråkig. Att hålla på och köpa en sommarbil på våren för att sälja samma höst känns som ett dyrt val och då är det är det bättre att du direkt går på 428. Det är nog lite väl mycket effekt att skaffa en M3 som första bil dessutom. Bra att inte har så mycket effekt i början, | |
| M3 kommer hålla värdet bättre, men dyrare att försäkra osv | |
| M3 är ju en helt annan bil, V8 och snabb som få. 428 är väl ingen raket men tillräckligt rapp för att kännas kul är min gissning. Dock finns det absolut en poäng med det Grelle skriver, M3 som förstabil är kanske inte det mest lämpliga. Visst finns det 18-åringar som kan visa omdöme och är bra bilförare men det finns alltför många exempel på motsatsen, dvs om du köper den försök hålla dig från att stajla och rejsa med kompisar. Lycka till! | |
| Hade gått på 428:an. Har precis köpt en 428i grand Coupé mes M-paket. Måste säga att den är rappare än väntat.Har haft ett par M3 e36 (286hk) och 428 känns vassare än dem. | |
|
Som nämnts; det är två väsensskilda bilar - M3 är betydligt mer "brutal" på gott och ont. Kul när man kan utnyttja kapaciteten i motor/chassi etc., men i vardagen kan det bli lite jobbigt i värsta fall... Och som också redan nämnts: tveksamt om det är en bra förstabil mht effekten i kombination med ovan förare och åldern (även om man själv tycker att man har bra koll i trafiken och bra omdöme som 18-20-åring, är verkligheten inte alltid sådan... ;) kommer ihåg hur man själv var i den åldern!). Kostnaderna får du givetvis göra en kalkyl på men M3:an kan nog vara väldigt mycket dyrare att äga. Men jag anser nog att du bör provköra båda alternativen innan du bestämmer dig! Lycka till med ditt bilköp! :) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Köpte själv en M5 E39 när jag själv var 20. Jag skulle satsat på M3an utan att tveka! En M-bil är en M-bil går inte att jämföra med en "vanlig" 4-serie. | |
| Ska det verkligen vara en cab då? Säg en 428/435 Gran Coupe. Är inte det en bra kombo av rolig, snygg och praktisk bil som du kan ha ett tag. Dvs inte behöva byta när vintern kommer som du funderade över om du väljer en M3. | |
| Har du ens ett jobb? | |
|
...nu finns det iofs. folk som har gott om pengar utan att ha ett jobb, så den ekonomiska situationen är svår att förutsäga utan att ha alla kort på bordet. Men oavsett: en kalkyl över totalkostnaden för bilen är aldrig fel och i vissa fall helt utslagsgivande. Bilen i sig är bara "inträdesbiljetten till nöjesfältet", sedan kostar alla åkattraktioner och mat extra! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hur fasen får man dessa valen som 18-åring? Jag önskar jag haft rika föräldrar. |
|
| Jag tycker inte vi behöver snöa in på TS privata situation utan kan mer fokusera på bilarna på detta bilforum. | |
|
Mitt tips, köp en billig bil och ratta den i 1-2 år innan du köper ett dyrare fordon. Du kommer att missbedöma vinklar och avstånd och stöta i och få märken innan du blir varm i kläderna. Det är oundvikligt! |
|
|
Campari är rätt på det. Börja med något enkelt/billigt. "Allt" på hjul är roligt i böejan. Vansinne av flera skäl att börja med en M3a; kostar flis, behöver en gnutta erfarenhet/omdöme för att hanteras säkert, och vad ska du uppgradera till efter ett par år!? |
|
| Tycker frågan om jobb är berättigad. Det kostar en slant å hålla en M bil igång. När jag fyllde 18 fick jag låna morsans lancer 1.3. Att äga en egen bil var det öht inte tal om. På ett studiebidrag ????? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.