|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Mest prisvärda och roligaste köp i 100000kr klassen? Funderar på en 323-325-328 eller Alfa 156. Får en betydligt nyare Alfa med mindre mil men den har inte samma kraft i motorn och knappast samma kvalitet som Bmw. Hoppas ni inte fryser ut mig efter denna något provocerande fundering, hehe. | |
|
Tycker du ska leta upp en fin 328a främst.. |
|
|
Tja detta är ju ett BMW forum.... vilket svar hade du förväntat dig? 323 är MYCKET prisvärd liten bil pga att den är så dåligt strypt. Hamnar dessutom rätt trevligt i försäkringspremie i förhållande till 328. ------------------------------ Magnus M, BMWcs NORD 4047 ------------------------------ 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 Länk Nuvarande åk:Länk Gamla bettan: Länk |
|
| För 100 kSEK skulle jag välja en 156:a. Alfa Romeos kvalitet på senare modeller motsvarar med lätthet en E36:as som kostar hundratusen. Alfa Romeos dåliga rykte gör att bilarna är snudd på fynd som begagnade. Maila mig gärna privat om du vill ha mer info om Alfa. | |
|
Håller med Magnus!! Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
mackan325 |
156:an är inte dum. Jag hade nog valt en 2,0 TS med sportpaket 3 dvs skinn och 16 tumshjul. Sök på blocket.se finns ett par trevliga där bla en -00 för 105kkr som bara gått 4-5000 mil. 2.0 TS motorn är riktigt high tech med bla variabla kamtider både på insug och avgas dvs dubbelvanos på BMW språk. |
| mackan325: får ju iofs säga att det inte låter helt fel med en sådan kärra heller! Helst hade jag dock velat ha sportwagon=ännu snyggare :) | |
Deliq |
Hade nog valt en 156'a jag åxå, men det är som bjoerk säger att de har ett oförskämt dåligt rykte. I och för sig väldigt bra om man är spekulant på begagnad. De senare Alfa-modellerna håller inte BMW's kvalitetskänsla i detaljerna men är defenitivt inte så dåliga som ryktet vill ge sken av. Jag tycker att en beggad Alfa är klart prisvärd, Mycket körglädje för pengarna :) >bjoerk Jag har nog sett att du åxå har varit inne och fuskat på Alfa-power's site :D M V H // Deliq ______________________________ Nu med bilder: Länk Länk *** Var glad så länge du lever - sen är det försent *** |
Red Devil |
En 325;a eller 328;a. |
| Är det en sexa i 156:an? Ryktet kommer från 70-talet då rosten var Alfas största fiende. Lustigt nog sitter sådana "sår" kvar en lång lång tid. Bakdörrarna är snyggt "gömda" men är 166:an så mycket dyrare? Den är ju verkligen läcker. Men som nämt tidigare, detta är ju ett BMW forum. Varför inte en 318IS? Låg försäkring och bra presstanda. | |
| Deliq: Hehe! Om du sett mig där så måste det innebära att även du varit otrogen... :-) Vid sidan om BMW:n har jag en Alfa Spider som nöjesmaskin därav besöken på Alfasiterna. Nu har jag börjat fundera på att avyttra BMW:n till förmån för en Alfa 156 2.5 V6. Mycket bil för pengarna. Fast å andra sidan är inte BMW:n dum den heller. Vet inte hur jag skall göra riktigt! | |
| UMEÅ: Gå in på www.alfaromeo.org eller www.alfapower.nu och posta exakt samma inlägg där så ska du få se på reaktioner! | |
| Johan78: 156 finns med 1,8 och 2,0 liters fyror, en 2,5 liters V6 och en 3,2 liters GTA-V6. | |
Deliq |
>bjoerk Jo.. visst :) Dock har jag ingen Alfa själv, men jag har en kamrat som har ett dussin minst... Gamla sud'ar, 33'or och nån GTV av den hederliga bakhjulsdrivna sorten, samt en trave 164'or. Otroligt roliga körmaskiner, men 70- och 80-talarna rostar ju så att det hörs om de inte parkeras inomhus ;-) M V H // Deliq ______________________________ Nu med bilder: Länk Länk *** Var glad så länge du lever - sen är det försent *** |
| Johan78: 156 finns med 1,8ts(120hk),2,0ts(155hk),2,5v6(190hk)men 2,0ts är vanligast och jag tror också att det är bästa köp. Rosten ska inte vara något problem. 166:an är betydligt dyrare. 318is är säkert ett bra köp men jag haft en 320 så det känns lite trist att byta till en sån. | |
mackan325 |
På blocket.se finns en 166 2,0 TS svensksåld med navi lågt miltal för 150kkr. Det bara måste ju vara ett bra köp! |
|
:-) Länk Mvh Asken |
|
|
Vem kom på idén att diskutera andra bilmärken än Bmw i detta forum egentligen?? Kom igen nu UMEÅ ... klart du ska ha en bmw. 323 är inte fy skam. |
|
|
Min dator hängde sig när jag gick in på Alfaforumet! Har de lyckats bygga in italiensk kvalitet i sin server också? Kanske kör de med en CPU tagen från Alfa 75:s datorbox? :DDDDDDD |
|
|
Har haft min 156:a i två veckor nu och intrycken börjar trilla på plats. Kanske lite orättvist att jämföra med min 540 men Alfan står sig faktiskt ganska bra 156:an är enormt rolig att köra och man har stora horn i pannan mest hela tiden. Varvräknaren visar 7000 varv när nålen pekar rakt upp och motorn fullkomligt jublar av denna behandling.....inte illa. Man sitter bra och designen på förarplatsen är läcker. Skinninredningen är precis lika fin som BMW:s och det känns att det inte är någon billig kossa som fått sätta livet till. Ljudnivån är naturligtvis högre och Alfan känns lite "surrig" i motorvägsfart jmf med 540:n. V8:an i 540 överträffar naturligvis det mesta och de 286 hästarna ger ju en prestanda som jag bara kan drömma om numera, men faktum är att Alfan aldrig på något sätt känns slö (den är ju bra mycket lättare). Om man jämför chassit på 540:n och 156:an så är det som natt och dag. Jämförelsen är kanske orättvis med tanke på skillnaden i storlek men känslan av "kontroll" är högst påtaglig i Alfan och det är synd att säga om 540:n (mer komfort). BMW 540iA (E34) är enligt mig en lite udda fågel som med sina sportstolar och vassa motor vill vara (och är) väldigt "racig". Tyvärr är inte chassit alls avstämt för detta. Summa summarium, både Alfa och BMW har något som många bilar saknar: egen karaktär och massor av inbyggd körglädje. Kul att man kan läsa om Alfa här, och att man kan läsa om BMW på Alfas forum (Tack Asken!). /Anders ps. Någon nämnde 318iS som alternativ till 2.0 TS. Tyvärr får jag nog konstatera att BMW får rejält med stryk, åtminstonde om man pratar om motorn. |
|
|
Åker 156 2,0 TS till jobbet ibland... Både jag och ägaren är överens om att Alfa tagit bort nästan allt som gör en Alfa och på så sätt fått fram en storsäljare! Tyvärr verkar det som om all karaktär sitter i den snygga designen numera. /Kristian BMWCS 5062 ------------------------------ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.