|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har nyligen köpt en E60 530iA -04 19k mil som dessvärre inte slutat särskilt bra... Jag felscannade bilen med OBD II, provkörde noga, drog ut på samtliga växlar osv. Allt kändes bra! Efter affär hinner jag köra cirka 300 meter, där sedan en varningssymbol dyker upp. "Gear Engagement Without Brake Possible". Givetvis kontaktar jag säljaren direkt men vill såklart inte kännas vid problemet (!). Efter att jag tagit hem bilen och startat den igen dagen efter kommer meddelandet "High rate of battery discharge" upp, vilket nu alltid visas när bilen stått mer än ca 5-10 timmar. Har nu ägt bilen drygt 1 månad, där även "drive control system failure" och "airbag system failure" kommer upp lite då och då. Upptäckte också när jag lyfte bort mattan i bagageutrymmet att batterifacket var fyllt med ca 5-7 cm is... Tog in bilen på en felsökning där följande felmeddelanden visades: - Solenoid MV4 - Transmission Battery voltage - Power management Power failure - Uz Supply Voltage - Error in the antenna power supply - Gateway PT -CAN WAKE- info difference osv... I mitt tycke verkar det som att det mesta har med volten att göra, dvs. byta batteri (eller IBS..?) och kanske även v-lådsolja för solenoidens skull. Kan något så enkelt som detta lösa problemen tror ni..? Någon annan som har idéer på hur jag ska gå tillväga, förutom att jaga säljaren och försöka kräva återköp alt. konsumentköplagen..? Tecknade också Blockets begagnatförsäkring, men verkar inte som att det täcker dessa typer av fel när bilen gått så pass långt... Otroligt tacksam för svar och idéer! Mvh Isak | |
| Tjena och typ grattis till köpet! Börja med att dränera bagaget, torka torrt och kolla efter oxid. Byt batteri, kontrollera matarkabeln som går under/genom bilen, nolla felkoder och kolla vad som ligger kvar. | |
| Hade problem med min M5 E60 från 2005 som gav en massa felkoder på hittan och dattan. Bytte batteri och alla konstigheter försvann. Mitt tips är att i första hand byta batteriet och nolla alla felkoder. | |
| Antar att du köpte privat då du tecknade Blockets begagnatförsäkring. Då har du dessvärre inte mycket att hämta av säljaren. Konsumentköplagen gäller inte då. | |
|
Vattnet i baljan är prio ett att få bort och sedan se till att täta läckaget som ger vattnet där (har för mig att det brukar komma in via baklyktornas läckande tätning) och se till att rensa ev. dräneringshål - därefter kolla efter oxid och liknande och lossa helst alla kontakter och gör rent dem med elektronikrengöring som lämnar en skyddande "fett-hinna". Om inte det hjälper skulle jag kika på batteriet - börja med att ladda upp det ordentligt via polerna under huven så IBS-systemet registrerar laddningen. Gör även ett konditionstest på batteriet hos närmaste verkstad/bensinstation - de brukar ha speciella mätinstrument för detta. Tar en minut att göra och batteriet kan vara kvar i bilen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.