|
|
|
|---|---|
| Adaptive-läget i körupplevelsekontakten med DDC ger information i CID om förutsägande justering för körsituationen och sidan 121 instruktionsboken beskrivs att "navigationssystemet tar hänsyn till framförliggande vägavsnitt". Detta påminner starkt om "Adaptive Drive" vilket kostar 22.600:- mer och omöjliggör även IAS. BMW har ännu inget svar, vore kul om någon vet mera. | |
|
Adaptive Drive brukar vara BMW-lingo för en kombination av dynamisk dämparkontroll och aktiva krängningshämmare, alltså viss hårdvara (dyrt). ”Adaptive-läge” i DDC är väl bara ett mjukvaruläge där bilen själv ändrar mellan comfort/sport/etc beroende på din körstil. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Ditt sista påstående låter rimligt om det inte vore för att CID vid val av "Adaptiv" utlovar en "prediktiv" funktion av kommande förhållanden. Utan "Adaptive drive" borde den ju snarast vara retrospektiv, dvs hur man kört fram till nuvarande punkt, i så fall. Begreppsförvirringen är närmast total då instruktionsboken kallar till 223 för "dynamisk stötdämparinställning" istället för EDC vilket det heter då man bygger bilen. DDC verkar vara den vanligaste benämningen dock, men VDC (Variable Damper Control) förekommer liksom DHP (Dynamic Handling Package) efter ändringar i USA. Att det inte finns någon broschyr kanske inte är så konstigt då ingen åtar sig att redogöra för alla begreppen. På G32 (6-serie GT) finns inte "Adaptive Drive" som tillval trots att det handlar om en dyrare modell. Istället erbjuds luftfjädring runt om - kanske en bättre lösning? Mina erfarenheter av luftfjädring på tex Mercedes S-klass är det fungerar dåligt på små vassa ojämnheter som spår, skarvar etc. När får man "Aktiv Lutningsstabilisering? Verkar inte dyka upp när man bygger bilen. Någon inom BMW borde kunna klargöra det hela - eller? |
|
| Min gissning som jag skulle tillägga när det gäller "Aktiv Lutningsstabilisering" är att man syftar på den elmotorstyrda, aktiva krängningshämmaren som ingår i "Adaptiv Drive", men man är långt ifrån tydlig med detta och man kan troligen inte välja den separat. Min erfarenhet från G11 med Adaptive Drive är att den minskar komforten och chassiet uppträder småstötigt utan att vägförhållandet eller körstilen motiverar detta. | |
|
Hittade det här: "These modes – Comfort, Sport, ECO PRO and, optionally, Adaptive (if Dynamic Damper Control and the Navigation system Professional are specified) – can be selected at the touch of a button. Each mode activates a predefined set-up for the relevant powertrain and chassis components. The Sport and ECO PRO modes can be further differentiated using the iDrive Controller, which now allows the powertrain and chassis settings to be configured separately. In the new Adaptive Mode, the steering, Dynamic Damper Control and Steptronic transmission are automatically adapted to the driving style and, depending on vehicle specification, also to the route. The control logic reacts to inputs such as accelerator and steering commands, or gear selector position, to vary the powertrain and chassis characteristics between sporty and more relaxed. Also, data supplied by the Navigation system Professional is used to proactively adapt the settings to take account of upcoming bends and intersections, or different types of road, such as motorways or single-carriageway main roads." Tyder på att har du "adaptive" så har du "minst" dynamiska dämpare. /M Mina bilar: Länk |
|
| Det verkar stämma med den uppfattning jag fått. Rent konkret innebär det nog att "Adaptive Drive" kostar så pass mycket mer då det lägger till aktiva krängningshämmare (lutningsstabilisering) vilket kräver 4 st elmotorer vilka till och med drivs av ett separat batteri. När där då navigatorn rapporterar en kommande kurva blir krängningskompensationen anpassad efter hastighet, kurvradie mm. Tyckte på G11 att det inte fungerade speciellt bra och är enligt min mening inte alls värt att avstå från IAS. Det senare gör att bilen känns betydligt smidigare och ger rätt stora fördelar jämfört med tex E-klass. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.