|
|
|
|---|---|
|
Har upplevt att min bil är väldigt vinglig i vinden. Min gamla e39 var ju ännu vingligare förvisso. När det inte blåser går den rätt rakt och stabilt. Gör inte många andra bilar, men körde morsans saab 93 -00. Den var sjukt vinglig. Är det bara jag som trodde att BMW hade problem med stabiliteten vid vind. Har många andra moderna bilar (2011 -> ) problem med vindstabilitet? | |
|
Jag upplever däremot att min bil är ganska okänslig för vindar. Dock har jag bara kört i lagliga svenska farter men minns att jag tyckte det var ganska odramatisk att köra om flera bilar på motorvägen trots att det blåste ganska bra. Förstod efter ett kort tag att de omkörda bilarna tog det lugnt på grund av att det blåste som det gjorde. Jag har standardfälgar (17’’) och Bridgetones RFT-däck som bilen levererades med. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Är det en nyare bil du har? Hur långt har den gått? Min har 15000 på mätaren |
|
|
Hur mår stötdämpare och bussningar/leder? Om de inte är bytta vid 15000 mil, kan det vara dags att göra det, särskilt om bilen är "vinglig". Även hjulinställning och kontroll av lufttryck i däcken är på sin plats. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nybesiktigad, men det är ju ingen garanti. Får kolla upp de där verkar det som. |
|
| Fast om jag läser din första inlägg så verkar du tycka alla bilar du kört vara väldigt vindkänsliga? Är det då ett problem denna bil har? | |
|
Nä det är väl lite det jag undrar. Är det jag som är vindkänslig. Är bilar så här. Minns min gamla Nissan Maxima -96 Låg som ett jävla strykjärn på vägen trots full storm. |
|
| Befarar att Johan B har en välgrundad tanke i sin frågeställning. Dyrt och komplicerat. Tänker själv låta "BMW niederlassung" göra de DYRA jobben på de krångligaste bussningsjobben,c:a 50% billigare än hemma. Det MESTA verkar vara anmärkningsvärt billigare på tyska märkesverkstäder... | |
|
När det blåser måtligt är bilen hur stadig som helst. Jag tror helt enkelt att JAG är för känslig. Så jag får väl bita ihop :) |
|
|
Min bil visade sig vara äckligt vinglig med vinterhjul 245/50-18. Bytte till 245/45-18 och då blev det rätt mycket bättre. Bilen har integralstyrning och EDC. Med EDC i läge Sport (men utan att påverka motorstyrning) blir den klart lugnare i sidled. |
|
|
Ja, det är klart. Jag har dubbdäck. Dom ska av så fort det går. Äckligt hala på asfalt. Släpper ju direkt i bak när man trampar lite på plattan. Bor ju i Skåne så det känns inte särskilt nödvänligt. |
|
Verdi |
Dubbdäck är inte särskilt hala på asfalt. Det är en myt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.