|
|
|
|---|---|
|
Hej! Då jag inte vet vad jag ska ta mig till längre kom jag att tänka på Autopower som räddat mig i nöden förr. Har lite från och till haft problem med att oljetrycks-lampan börjar lysa i bilen, har varit när man kört runt 15-20 minuter. Då jag haft mycket strul med bilen tidigare så har jag låtit motorn stå igång och gått ut och lyssnat efter missljud, men bilen har fungerat som vanligt. Har bytt oljetrycksgivare utan framgång. Har som många andra fått byta kamkedjan, läste någonstans om att bitar från glidskenorna kan ha hamnat i oljetråget och täpper till silen där efter strul med kamkedjan. Har någon varit med om något liknande? Eller har några idéer? Vad skulle det kosta att få kontrollerat oljetråget? Tusen tack på förhand! | |
| upp | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Om jag minns rätt så är oljetrycket till viss del map-kontrollerad i N43-motorn (vet att tex N55 och N20 är det). Min E87 120i -06 har däremot inte detta, men den har N46-motorn (och var ju föregången till N43-motorn). Så är ganska säker på att N43-motorn fick detta map-kontrollerade oljeförsörjningssystem. Detta är en av många åtgärder som görs för att få ned bränsleförbrukningen. Det bör isåfall sitta en hydraulstyrventil på vänster sida av motorblocket som reglerar oljeflöde/oljetryck (flöde tillsammans med flödesrestriktion skapar som ni vet tryck). Precis som VANOS-ventilerna så är det inte helt ovanligt att de där sätts igen antingen med sot, slagg och skit från de underbara oljebytesintervallen och fingerborgar till oljefilter eller ibland även om det av någon anledning kommit in skräp i motorn. Hydraulstyrventilen kan såklart också slutat fungera eller fungera delvis men följer inte styrkommandona från DME. Man kan ju börja med det enklaste/billigaste vilket borde vara en första visuell inspektion av hydrualstyrventilen (en sanity check för att se om dess filter är helt igensatt av plastskräp eller silikonrester eller liknande). Om det är skräp där bör man nog även se över VANOS-hydraulstyrventilerna och även göra ett oljebyte. Verkar det vara mycket skräp där så (och med tanke på historiken du beskriver) så är det läge att demonta oljetråg och försäkra sig att det inte finns massa skräp i oljetråg och i oljetågspickup (har hänt förr här på forumet). Hittar man inget skräp eller inga rester överhuvudtaget så kan man chansa på att byta hydrualstyrventil - den ligger på runt 2000 SEK. Men hittar man skräp, framförallt plastbitar, så bör oljetråget demonteras för inspektion. |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@spinnix : Hittade verkstaden vad som var problemet? Är ju inte roligt att köra omkring med en oljetryckslampa som lyser lite då och då... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.